اجزای سیستم دوربین مداربسته لوازمی هستند که با یک دیگر ترکیب می شوند و به عملکرد بهتر سیستم کمک می کنند. اجزای به کار رفته در دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) و دوربین مداربسته آنالوگ با هم تفاوت دارند. برای خرید یک دوربین مداربسته مناسب، باید با قطعات مختلف دوربین و نحوه عملکرد آن ها آشنا باشید. در این مقاله قصد داریم به بررسی قطعات دوربین مداربسته بپردازیم و به شما بگوییم برای مجهز کردن یک محیط به دوربین مداربسته چه تجهیزاتی لازم است.

دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مداربسته و یا CCTV مخفف عبارت Closed Circuit Television است. دوربین مداربسته یک دستگاه الکترونیکی است که تصاویر را دریافت کرده و به یک دستگاه ضبط کننده یا نمایش دهنده انتقال می دهد. از دوربین مداربسته معمولا برای نظارت بر عملکرد افراد و افزایش امنیت محل نصب استفاده می شود. دوربین های مداربسته به صورت کلی به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه تقسیم می شوند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی این امکان به وجود آمده است که بتوانیم دوربین های خود را از راه دور و به کمک تلفن همراه نیز کنترل کنیم.

اجزای سیستم دوربین مداربسته

همانطور که گفتیم تجهیزات مورد نیاز در سیستم های آنالوگ و تحت شبکه با هم متفاوت هستند. بنابراین در اینجا این دو سیستم را به صورت جداگانه بررسی می کنیم.

1- اجزای سیستم مداربسته آنالوگ

  • دوربین مداربسته آنالوگ: تصاویر را دریافت کرده و برای دستگاه DVR می فرستد.
  • دستگاه ضبط DVR : دستگاه DVR وظیفه دریافت، آنالیز، ذخیره سازی و ارسال تصاویر به نمایشگر را برعهده دارد.
  • نمایشگر: نمایشگر تصاویر را از DVR دریافت کرده و نمایش می دهد. این نمایشگر می تواند تلویزیون یا مانیتور باشد.
  • هارد دیسک: هارد دیسک در دستگاه DVR دوربین نصب می شود و امکان ضبط تصاویر را به وجود می آورد.
  • منبع تغذیه یا آداپتور: دوربین های مداربسته معمولا 12 ولتی هستند. برای تبدیل برق شهر (220ولت) به برق 12 ولت باید از آداپتور یا منبع تغذیه با جریان مناسب استفاده کرد.
  • کابل تصویر RG59: کابل RG59 دسته ای از کابلهای کواکسیال است که در سیستم های مداربسته برای انتقال تصاویر دوربین مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کابل یا سیم برق: از سیم و کابل برق برای تغذیه دوربین استفاده می شود.
  • فیش و اتصالات: کانکتور ها یکی دیگر از اجزای سیستم دوربین مداربسته هستند. جهت اتصال کابل به پورت های ورودی دستگاه ضبط، از فیش های مخصوص دوربین مداربسته و اتصالات مربوطه استفاده می شود.

2- اجزای سیستم مداربسته تحت شبکه

  • دوربین مداربسته شبکه: دوربین مداربسته تحت شبکه تصاویر را دریافت کرده و اطلاعات آن ها را تحت پروتکل های استاندارد وارد شبکه می کند.
  • دستگاه ضبط  NVR یا سرور : هسته اصلی سیستم مداربسته است و پس از دریافت تصاویر، آن ها را ضبط می کند و نمایش می دهد.
  • نمایشگر:  نمایشگر به سرور یا NVR متصل شده و تصاویر دوربین های مداربسته را نشان می دهد.
  • هارد دیسک: هارد دیسک در داخل NVR نصب شده و وظیفه ضبط تصاویر را بر عهده دارد.
  • منبع تغذیه یا آداپتور: در صورتی که سیستم شبکه طراحی شده POE نباشد شما باید برای تغذیه دوربین ها از آداپتور یا منبع تغذیه استفاده کنید.
  • سوئیچ: سوئیچ ها به نوعی نقش انشعاب را در شبکه های کامپیوتری دارند و در سیستم های مداربسته شبکه هم به طور گسترده ای کاربرد دارند.
  • کابل شبکه: وظیفه اتصال دوربین های شبکه به سوئیچ و دستگاه ضبط کننده را بر عهده دارد.
  • کابل یا سیم برق: در صورت POE نبودن سیستم شبکه، برای اتصال دوربین های شبکه به برق مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سوکت و اتصالات: برای اتصال کابل ها به تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات جهت نصب دوربین مداربسته

داکت: یک کانال پلاستیکی درب دار است که بر روی سطوحی مانند: کف، سقف و دیوار نصب می شود. استفاده از داکت باعث جلوگیری از آسیب دیدن کابل ها و نامنظمی مسیرکابل کشی می شود.

لوله فلکسی: یکی دیگر از تجهیزات مورد استفاده در نصب دوربین مداربسته، لوله فلکسی است. لوله فلکسی یک کانال فلزی گرد و انعطاف پذیر است که از آن برای محافظت از کابل ها در محیط های غیر مسقف استفاده می شود.

لوله فلزی: لوله ای محکم و غیر منعطف است که وظیفه حفاظت از کابل ها را بر عهده دارد. لوله فلزی دسترسی به کابل ها به صورت مستقیم را محدود می کند.

باکس پلاستیکی: از باکس پلاستیکی معمولا برای جا دادن و محافظت از آداپتور دوربین ها و یا اتصالات آن ها در کنار دوربین استفاده می شود.

تجهیزات اختیاری برای نصب دوربین مداربسته

 دستگاه UPS: در صورت قطعی برق می توانید با استفاده از این دستگاه برق مورد نیاز دستگاه ها را تامین کنید.

میکروفن: دوربین های مداربسته علاوه بر ثبت تصاویر، صدای محیط را نیز می توانند شنود کنند. در برخی از مدل های دوربین های مداربسته که امکان ضبط صدا وجود ندارد، می توان از میکروفن استفاده کرد. میکروفن ها از لحاظ شکل ظاهری و نوع کیس به سه دسته میکروفن باکسی، ذغالی و گلفی تقسیم بندی می شوند.

رک: رک ها محفظه های درب دار فلزی هستند که جهت محافظت از دستگاه ضبط (NVR/DVR) و یا متعلقات شبکه مانند: سوئیچ، روتر، مودم، سرور و … مورد استفاده قرار می گیرند. رک های دوربین های مداربسته معمولا در دو نوع دیواری و ایستاده در بازار موجود هستند.

کاربرد های دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته در مکان های مختلفی مانند ادارات، منازل شخصی، مغازه ها و … مورد استفاده قرار می گیرند. در زیر چند مثال از دیگر کاربرد های دوربین مداربسته را آورده ایم:

  • مورد استفاده در خیابان و آزاد راه ها جهت نظارت بر سرعت خودرو ها
  • جهت نظارت و کنترل ترافیک شهری
  • مورد استفاده در مراکز تجاری، خط تولید کارخانه ها و…
  • استفاده از دوربین مداربسته جهت نظارت بر دستگاه های خودپرداز
  • نظارت و کنترل رفتار افراد در مدارس و مهد کودک ها

 

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

4.7/5 - (3 امتیاز)