در یک سیستم مداربسته یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده، دستگاه ضبط کننده است. تصاویر ابتدا توسط دوربین های مداربسته ثبت شده و سپس برای ذخیره سازی به این دستگاه ها ارسال می شوند. دستگاه ضبط دوربین مداربسته عنصر اصلی یک سیستم مداربسته است. ذخیره سازی صحیح و امن اطلاعات وظیفه اصلی دستگاه ضبط دوربین مدار بسته است. وجود این دستگاه تضمین می کند که تمامی دوربین ها با رزولوشن و نرخ فریم صحیحی کار می کنند. همچنین کنترل و مدیریت تصاویر نیز بر عهده این بخش است.

انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته:

  • Video Cassette recorder-VCR
  •  Digital video recorder with analogue (BNC) camera inputs-DVR
  •  Network video recorder with IP network camera inputs-NVR
  • Video recorder with analogue and IP camera inputs-Hybrid
  • Server

VCR

دستگاه ضبط کننده دوربین مداربستهاولین دستگاه ضبط کننده که در ابتدای ظهور دوربین های مداربسته جهت ذخیره سازی تصاویر استفاده می شد، دستگاه VCR است که قبلا در مطلبی جداگانه به شرح آن پرداختیم. در قدیم اکثر سیستم های نظارتی از VCR برای ضبط تصاویر ویدئویی استفاده می کردند. تصاویر بر روی نوارهای کاست معمولا با نرخ 25 فریم در ثانیه ضبط می شدند. استفاده از این دستگاه ها در آن زمان راه حل مناسبی محسوب می شد اما رفته رفته با افزایش نیازهای نظارتی این دستگاه ها دیگر پاسخگوی نیاز کاربران نبودند. از جمله محدویت های آن این بود که فضای ذخیره سازی کاست ها بسیار محدود بودند و نمی توانستند اطلاعات زیادی را ذخیره کنند. همچنین ساختار خود کاست ها به نحوی بود که فضای زیادی را اشغال می کردند. امروزه استفاده از این دستگاه ها به طور کلی منسوخ شده است.

 

 

 

دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته

 

 

DVR

با بروی کار آمدن دستگاه های ضبط DVR بسیاری از محدودیت های قبلی از میان برداشته شد. DVR ها تصاویر آنالوگ دوربین مدار بسته را به دیجیتال تبدیل می کنند. همچنین از دیگر مزایای این دستگاه ها می توان به امکان نظارت از راه دور، ظرفیت ذخیره سازی بالا، جستجوی سریع و آسان در تصاویر و …اشاره نمود. از DVR می توان به عنوان یک راه حل مقرون به صرفه برای افرادی که از پس هزینه های سیستم های نظارتی تحت شبکه بر نمی آیند، استفاده نمود.

مزایای DVR

نظارت از راه دور

در گذشته، سیستم های مداربسته قدیمی تنها می توانستند تصاویر ویدئویی را به یک ایستگاه نظارتی واحد برای مثال مانیتور یا نمایشگر انتقال دهند، اما در مورد DVR ها اینطور نیست. اکثر دستگاه های ضبط دیجیتال در حال حاضر امکان دسترسی به تصاویر را در هر نقطه ای خارج از مکان مورد نظر فرآهم می کنند. و شما می توانید از طریق تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و …خود به تصاویر دسترسی داشته باشید.

ضبط دیجیتال

همانطور که گفتیم در گذشته تصاویر بر روی نوار کاست ضبط می گردید  که این امر کاستی های فراوانی داشت. برای مثال جستجوی رویدادها با جلو و عقب کردن فیلم ها بر روی نوار آنالوگ یک کابوس ترسناک بود. با آمدن دستگاه های DVR این مشکل برطرف گردید، زیرا تصاویر آنالوگ به دیجیتال تبدیل می شوند، بنابراین شما می توانید به راحتی در تصاویر به جستجو بپردازید.

فشرده سازی تصاویر

برای استفاده بهینه از ظرفیت ذخیره سازی موجود، انواع فرمت های فشرده سازی در نرم افزار دستگاه های DVR تعبیه شده است. این فرمت های فشرده سازی معمول عبارتند از MPEG-4، H.264، H.264+، H.265+، H.265 و… . با استفاده از این فرمت های فشرده سازی ، اندازه فایل های شما تا حد ممکن کاهش می یابد بدون اینکه به کاهش کیفیت تصویر منجر شود.

امنیت بالا

اکثر ضبط کننده های ویدئویی دیجیتالی امروزی دارای سیستم پسورد هستند بنابراین فقط کاربران مجاز قادر به دسترسی به تصاویر ویدئویی هستند.

NVR

ضبط کننده ویدئویی شبکه (NVR) یک برنامه نرم افزاری است که تصاویر را در یک فرمت دیجیتال بر روی یک دیسک درایو ، فلش درایو USB، کارت حافظه SD یا … ذخیره می کند. یک NVR شامل هیچ سخت افزاری ضبط ویدئو اختصاصی نیست. دستگاه ضبط NVR در سیستم های نظارت تصویری IP مورد استفاده قرار می گیرد. NVR تصاویر را مستقیما از طریق شبکه و با استفاده از کابل های Cat5 یا Cat6 Ethernet و ورودی های RJ45  دریافت و ضبط می کنند. به طور کلی دو نوع دستگاه NVR وجود دارد:دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته

  • ان وی آر POE: دارای پورت های اترنت برای اتصال به دوربین های PoE هستند.
  • NVR های WIFI: که با استفاده از وای فای به دوربین ها متصل می شوند.

مزایای NVR

  • امکان استفاده از انواع ویژگی های پردازش تصویر VCA مانند ردیابی هوشمند، تشخیص چهره، شمارش افراد و …
  • امکان پشتیبانی از تعداد زیادی دوربین دیجیتال در پروژه های بزرگ
  • دسترسی به تصاویر به صورت زنده و یا PLAYBACK
  • امکان جستجو در تصاویر
  • مجهز به سیستم های آلارم
  • و …

دستگاه HVR یا HD-DVR

دستگاه ضبط HVR می تواند تصاویر ویدئویی را از هر دو دوربین آنالوگ و IP دریافت و ضبط کند. اصطلاحا به این دستگاه ها هیبرید گفته می شود. تفاوت اصلی آن ها با سیستم های مداربسته آنالوگ در این است که در سیستم های آنالوگ تنها امکان استفاده از دوربین آنالوگ وجود دارد. اما در دستگاه های هیبرید امکان استفاده از هر دو دوربین آنالوگ و دیجیتال وجود دارد. کاربرد اصلی این دستگاه ها زمانی است که قصد دارید سیستم قدیمی آنالوگ خود را ارتقا دهید. که منجر به صرفه جویی در هزینه ها هم می شود.

دستگاه سرور

ذخیره و مدیریت اطلاعات در سیستم های نظارت تصویری می تواند به عنوان چالش برانگیز ترین فاکتور برای هر سیستم مداربسته در نظر گرفته شود. هنگامی که همه متغیرها در نظر گرفته می شوند مانند تعداد دوربین ها، فرمت های فشرده سازی، نرخ فریم، انواع حالت ضبط در شب و روز، مقدار داده ها می تواند بسیار افزایش یابد. از سرور ها می توان به عنوان جایگزینی برای دستگاه های ضبط NVR در نصب و راه اندازی سیستم های مدار بسته استفاده نمود. به طور کلی انتخاب میان سرور و دستگاه ضبط NVR به عواملی نظیر بزرگی پروژه، مقیاس پذیری سیستم ها و از همه مهم تر ویژگی های نرم افزاری هر کدام بستگی دارد.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂