اصطلاح سرعت شاتر یا Shutter Time از دوربین عکاسی به وجود آمده است. شاتر یک پرده متحرک است که در مقابل لنز قرار می گیرید و مانع از رسیدن نور و تشکیل تصویر می شود. برای تصویر برداری به واسطه ی دوربین مداربسته باید برای شاتر در دوربین مداربسته یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید. بازه زمانی شاتر در دوربین مداربسته به میزان کیفیت دوربین بستگی دارد. این زمان نشان می دهد که سرعت شاتر دوربین چقدر است. سرعت شاتر را با واحد زمان (ثانیه) نشان می دهند. سرعت شاتر معمولا کسری از ثانیه است و زمان لازم برای تشکیل یک تصویر در دوربین را نشان میدهد (مثلا 1/25 ثانیه).

در ادامه می خوانید:

  1. سرعت شاتر چیست؟
  2. نحوه تنظیم سرعت شاتر
  3. نحوه عملکرد شاتر در دوربین مداربسته
  4. سرعت شاتر چگونه اندازه گیری می شود
  5. سرعت و نوردهی شاتر در دوربین مداربسته
  6. سرعت های متفاوت شاتر در دوربین مداربسته
  7. سرعت شاتر در دوربین مداربسته چه زمانی اهمیت پیدا می‌کند؟
  8. تاثیر سرعت شاتر بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته

سرعت شاتر چیست؟

سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر دوربین مداربسته باز است و نور روی سنسور می تابد و تصویر تشکیل می شود. مدت زمانی که دوربین مداربسته برای گرفتن عکس صرف می کند سرعت شاتر نام دارد.

در صورتی که از سرعت شاتر طولانی استفاده کنید حسگر برای مدت زمان طولانی در معرض دید قرار می گیرد و تصاویر به صورت تار به ثبت می رسند. ( اصطلاحا به سرعت شاتر طولانی، سرعت شاتر SLOW نیز گفته می شود.) از سرعت شاتر پایین برای تصویر برداری در شب و یا محیط های کم نور استفاده می شود. اگر شاتر شما سریع باشد سوژه های متحرک در عکس تار و در حال حرکت دیده می شوند. از سرعت شاتر سریع برای ثبت تصاویر تبلیغاتی ماشین و موتور استفاده می شود زیرا باعث می شود سوژه سریع و در حال حرکت به نظر برسد.

نحوه تنظیم سرعت شاتر

سرعت شاتر در دوربین مداربسته به دو صورت دتس و خودکالر قابل تنظیم است. در صورتی که این پارامتر روی حالت خودکار قرار بگیرد دوربین مداربسته با توجه به شرایط محیط مقدار آن را تعیین می کند به صورت پیش فرض این حالت فعال است. اگر به صورت دستی آن را تنظیم کنید و نور محیط تغییر کند ممکن است تصاویر خیلی روش و یا تاریک ثبت شوند.

با تنظیم دوربین روی حالت Shutter Priority سرعت شاتر را انتخاب می کنید و دوربین به طور خودکار دیافراگم را انتخاب می کند. با تنظیم دوربین روی حالت “دستی” ، سرعت شاتر و دیافراگم را باید به صورت دستی انتخاب کنید. در هر دو حالت می توانید پارامتر ISO را به صورت دستی یا خودکار تنظیم کنید. بهتر است به دوربین اجازه دهید سرعت شاتر مناسب را برای شما انتخاب نماید.

نحوه عملکرد شاتر در دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته شاتر فیزیکی ندارند. هر فیلم متحرکی از چند تصویر ثابت تشکیل شده است که در بازه زمانی مشخصی پشت سر هم نمایش داده می شوند. در چنین شرایطی ما می توانیم تصاویر را به صورت متحرک ببین که به تصویر حس زنده بودن می دهد. هر یک از این تصاویر به یک زمان مشخص برای تشکیل نیاز دارند که به آن زمان شاتر می گویند.

سرعت شاتر چگونه اندازه گیری می شود

سرعت شاتر در دوربین مداربسته زیر یک ثانیه است. یه عنوان مثال وقتی سرعت شاتر 4/1 باشد به معنی یک چهارم ثانیه است. اگر 1/250 باشد به معنای چهار میلی ثانیه و یا یک دویست و پنجاهمین ثانیه است.

سرعت و نوردهی شاتر در دوربین مداربسته

یکی از تاثیرهای مهم سرعت شاتر در دوربین مداربسته بر نور تصویر است. اگر از شاتر طولانی استفاده کنید سنسور دوربین مداربسته شما نور زیادی را جمع می کند و عکس حاصل از آن کاملاً روشن خواهد بود. در مقابل اگر از شاتر سریع استفاده کنید سنسور دوربین مداربسته نور کمی را دریافت می کند و در نهایت عکس تاریک خواهد بود.

توجه داشته باشید که سرعت شاتر تنها عامل موثر بر روشنایی تصویر نیست و عواملی چون نور محیط، ISO و دیافراگم نیز بر روشنایی تصویر موثر هستند. در نتیجه برای انتخاب بهترین سرعت برای شاتر در دوربین مداربسته بهتر این عوامل را در نظر بگیرید تا تصاویر واضح و قابل قبول ثبت شوند.

سرعت های متفاوت شاتر در دوربین مداربسته

1.سرعت شاتر سریع

اگر شاتر شما سریع باشد سوژه های متحرک در عکس تار دیده می شوند. از سرعت شاتر سریع برای ثبت تصاویر تبلیغاتی ماشین و موتور استفاده می شود زیرا باعث می شود سوژه سریع و در حال حرکت به نظر برسد.

2.سرعت شاتر طولانی

در صورتی که از سرعت شاتر طولانی استفاده کنید حسگر برای مدت زمان طولانی در معرض دید قرار می گیرد و تصاویر به صورت تار به ثبت می رسند. ( اصطلاحا به سرعت شاتر طولانی، سرعت شاتر SLOW نیز گفته می شود.) از سرعت شاتر پایین برای تصویر برداری در شب و یا محیط های کم نور استفاده می شود.

سرعت شاتر در دوربین مداربسته چه زمانی اهمیت پیدا می‌کند؟

به طور کلی صورت شاتر از اهمیت بالایی برخوردار است اما زمانی که می خواهید از یک جسم متحرک فیلم برداری کنید اهمیت آن دو چندان خواهد شد. به عنوان مثال اگر سرعث شاتر 5 ثانیه باشد در طول این 5 ثانیه اگر شئ در تصویر حرکت کند به صورت تار ثبت خواهد شد. در نتیجه سرعت شاتر باید به صورتی تنظیم شود که اجسام متحرک در تصویر به صورت تار ثبت نشوند تا بتوان از فیلم دوربین مداربسته در مواقع لازم برای استناد استفاده کرد.

سرعت شاتر دوربین های مداربسته موجود در بازار به صورت پیش فرض روی کسری از ثانیه تنظیم شده اند. هر چقدر این عدد بزرگ تر باشد سرعت عمل شات بیشتر می شود. سرعت شاتر دوربین مداربسته برای ثبت وقایع در اتوبان ها، پارکینگ های عمومی، بیمارستان ها و…. که رفت و آمد در آن ها زیاد است از اهمیت زیادی بر خوردار است و باید روی حالت خودکار و یا سرعت شاتر سریع تنظیم بشود تا تصاویر تار ثبت نشوند.

تاثیر سرعت شاتر بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته

با افزایش سرعت شاتر در دوربین مداربسته زمان برخورد نور به سنسور کاهش پیدا می کند و تصاویر تاریک خواهند شد. بعضا ممکن افزایش سرعت شاتر موجب برفکی و کرکره ایی شدن تصویر شود. برای مقابله با مشکلات این چنینی باید نور محیط را افزایش بدهید.

سوالات متداول:

  1. می توانید در داخل کاور دوربین از سنسورهای لرزشیاستفاده نمایید و سنسور را به یک سیستم حفاظتی مثل آژیر متصل کنید.
  2. راه دیگر اینکه، ازمیکرو سویچ های مخصوص در زیر پایه دوربین و همچنین کاور دوربین مداربسته استفاده نمایید تا به محض باز شدن درب کاور و یا شل کردن پیچ پایه دوربین مداربسته، آژیر امنیتی به صدا دربیاید.
  3. همچنین می توان ازمدار لوپ در داخل پایه و کاوردوربین مداربسته استفاده نمود تا در صورت قطعی سیم لوپ آلارم به صدا دربیاد.
  4. استفاده ازسنسور مایکرو ویو، این سنسور طوری عمل می کند که به محض نزدیک شدن سارق به دوربین مداربسته آلارم می زند.

بکاپ گرفتن از دوربین مداربسته بسیار آسان است و خودتان می توانید آن را انجام دهید. تنها کافی است که یک فلش به دستگاه متصل کنید و سپس وارد منوی دستگاه شوید و روی پشتیبان گیری (Backup) کلیک نمایید. کانال های مورد نظر، تاریخ و ساعت را انتخاب کنید. در قسمت Format  نیز نوع فایل را انتخاب کنید و در پایان روی شروع پشتیبان گیری (Start Backup) کلیک کنید.

جهت مشاوره و راهنمایی برای خرید دوربین مداربسته می توانید با مشاوران متخصص ما تماس گرفته و بسته به نوع کاربری و محل نصبتان بهترین سیستم مداربسته را انتخاب و راه اندازی نمایید.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂