یکی از وظایف اصلی اپراتور در یک سیستم امنیتی معمولا نظارت بر تصاویر ارسالی از دوربین های مداربسته در یک یا چند مانیتور است. در واقع اپراتور باید به دنبال سوژه های مشکوک در تصاویر باشد که مخل امنیت مکان مورد نظر هستند. برای مثال در اتاقی از محل کار، ایستگاه مترو، پارکینگ های عمومی و …که ممکن است افرادی قصد خرابکاری داشته باشند.

با این حال وقوع چنین رخدادهایی معمولا بسیار نادر است؛ بیشتر زمان یک اپراتور یا نگهبان در واقع صرف نظارت بر رویدادهای روتین می گردد. و اغلب این موضوع می تواند بسیار سخت و خسته کننده باشد. یکی دیگر از جنبه های دشوار این قضیه این است که ممکن است در محل دوربین های مدار بسته زیادی برای نظارت وجود داشته باشند. به همین دلیل به بیش از یک اپراتور در محل مورد نیاز است که منجر به افزایش هزینه ها می گردد.

به همین علت، وجود نرم افزارهایی که بتوان از آنها در حل حداقل برخی از جنبه های این مشکل استفاده نمود، می تواند در سیستم های امنیتی ارزشمند باشد. تشخیص خودکار وقایع نظارتی در تصاویر ویدئویی یک فناوری مهم در برنامه های امنیتی دوربین مدار بسته محسوب می گردد. بدین منظور راه حل های بسیاری برای حل این مشکلات توسط تولید کنندگان ابداع شده است.

پردازش تصویر در دوربین مداربسته یا به عبارت دیگر تجزیه و تحلیل محتوای ویدئویی (Video Content Analytics) که به اختصار VCA گفته می شود، به توانایی دوربین در پردازش رویدادهای موجود در تصاویر به صورت خودکار اشاره دارد. این تکنولوژی دارای زیر شاخه های متعددی است که هر کدام دارای عملکرد ویژه ای هستند.

نحوه عملکرد توابع VCA

عملکرد کلیه توابع پردازش تصویر VCA برپایه اصول زیر می باشد:

  • تفریق پس زمینه: تشخیص مناطق پیش زمینه (شامل اشیاء و مردم) بر اساس یک مدل آماری از نمای دوربین زمانی که هیچ شیئ و یا فردی در آن وجود دارد.
  • ردیابی سوژه: ردیابی سوژه در هر یک از نقاط مورد نظر حتی اگر مکان مورد نظر دارای موانع خاصی باشد و یا به مناطق مختلفی تقسیم شده باشد.
  • استدلال رویدادها: تعیین اینکه که کدام نقطه، حضور افراد را نشان می دهد و کدام نقطه نشانگر اشیاء ثابت است و بر همین اساس رفتار افراد را به مجموعه ای از دسته های مختلف طبقه بندی می کند.
  • رابط کاربری گرافیکی: نمایش تصاویر ویدئویی و تشخیص رویدادها حاوی رخداد یا اطلاعات مورد نظر هستند به نحوی که امکان بازیابی توالی های ویدئویی بر اساس درخواست کاربرد و رویداد مورد نظر میسر می باشد.

با وجود نرم افزار های پردازش تصویر امکان نظارت 24 ساعته برای کاربران فرآهم شده است. و تنها کافی است با توجه به هشدارهای صادر شده از این نرم افزار ها بر رخدادهای صورت گرفته نظارت داشته باشید. این امر همچنین باعث صرفه جویی در زمان، هزینه و انرژی کاربر نیز می گردد.

کاربردهای پردازش تصویر VCA

از جمله کاربردهای تجزیه و تحلیل ویدئوی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂