کابل Category 5 و یا (دسته ی 5) که به آن CAT5 می گویند، یک نوع استاندارد کابلی اترنتی است. از این کابل برای ارتباط بین سیستم های شبکه ای و دوربین های مدار بسته استفاده می شود و به دلیل ساختاری به هم تابیده، میزان نویز را در هنگام عبور داده های سیگنالی، کاهش می دهد. این کابل شامل 4 جفت سیم مسی است که دو سمت آن، به دو رابط RJ-45 ختم می شود. این کابل با محدودیت طولی 100 متر، اطلاعات را با سرعت 100 مگا بایت در ثانیه انتقال می دهد و از فرکانسی حدود 100 مگاهرتز برخوردار است. از این کابل اغلب در فواصل کوتاه استفاده می شود، چراکه انتقال داده را با سرعت گیگابایت بر ثانیه نیز، انجام می دهد. بر همین اساس، این کابل یکی از کابل های محبوب برای سیستم های شبکه ای محلی است.

CAT5e چیست؟

CAT5e در واقع ارتقا یافته ی CAT5 است و عملکردی بهتر دارد. همانند CAT5، CAT5e دارای فرکانس 100 مگا هرتزی است. این نوع کابل در فاصله ی 100 متری، سرعت انتقال یک گیگابایت بر ثانیه دارد. از این رو این کابل، می تواند جایگزین CAT5 شود.
کابل CAT5 در دو نوع محافظ اصلی، جامد و رشته ای ارائه می شود. کابل جامد CAT5 طول عمر بیشتری دارد و اغلب در سیم کشی های دائمی و نیمه دائمی استفاده می شود. اما کابل های رشته ای منعطف ترند و برای کابل کشی های کوتاه تر و دوربین های مدار بسته توصیه می گردد.

البته باید بدانید، دسته های پیشرفته تری چون، CAT6 ارائه شده است که با قیمتی مناسب، محبوب تر و رایج تر اند.

مطالب پیشنهادی:

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂