دوربین های مدار بسته همواره در معرض دستکاری و تعرض سارقین و تکان های فیزیکی هستند که عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل تولیدکنندگان به این فکر افتادند تا با ابداع فناوری های مختلف این معضل را برطرف کنند. یکی از این قابلیت ها، فناوری Tamper Detection است که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

Tamper Detection یا قابلیت دستکاری چیست؟

سیستم تجزیه و تحلیل VCA شامل زیرمجموعه های بسیاری است. قابلیت Tamper Detection نیز یکی از آنهاست که در دوربین های تحت شبکه موجود است با استفاده از این قابلیت اگر دوربین های مداربسته شما مورد دستکاری و تخریب قرار بگیرند بوسیله آلارم به شما اطلاع داده خواهد شد. بنابراین چنانچه فردی قصد خرابکاری و ایجاد اختلال در کار دوربین را داشته باشد، آنها را جابجا کند و یا پوششی بر روی آن بگذارد دوربین آن را تشخیص داده و با به صدا درآوردن آلارم کاربر را مطلع می کند.

فعال سازی سیستم تشخیص دستکاری

در هنگام فعال نمودن قابلیت Tamper Detection در محیط نظارتی خود می بایست به نکات زیر توجه نموده و تنظیمات آن را بر اساس فاکتور هایی که برای سیستم نظارتی تان در نظر گرفته اید انجام دهید:

همانطور که می دانید در سیستم تجزیه و تحیل VCA قابلیت های زیادی وجود دارند که فعالیت آنها بر پایه فعالسازی آلارم ها است. به همین دلیل باید طوری این قابیلت ها را تنظیم کنید که با یکدیگر دچار تداخل نشوند.

برای مثال آیا می خواهید سیستم آلارم ها را برای قابلیت عبور از خط (Line Crossing) تنظیم نمایید یا برای قابلیت تشخیص دستکاری (Tamper Detection)؟ زیرا این دو قابلیت، هر کدام تصاویر را برای اهداف مختلفی جستجو می نمایند و عملکرد متفاوتی دارند. توصیه می کنیم این قابلیت را به نحوی تنظیم کنید که هشدارها به بیش از یک نفر ارسال گردند زیرا ممکن است مواقعی پیش آید که شخص مذکور در دسترس نبوده و باید شخص جایگزین برای مطلع شدن از آلارم ها وجود داشته باشد. اگر حتی در محل فردی را بعنوان اپراتور و نگهبان استخدام نموده اید، با این حال باز هم بهتر است از این قابلیت، در صورت وجود استفاده نمایید زیرا ممکن است مواقعی پیش اید که اپراتور مجبور به ترک اتاق مانیتورینگ شود.

کاربرد های قابلیت تشخیص خرابکاری

با استفاده از قابلیت Tamper Detection دسترسی شما به سیستم مداربسته در هر مکانی که باشید میسر خواهد بود و می تواید به طور کامل به مکان مورد نظرتان نظارت و کنترل داشته باشید. از مهمترین کاربردهای این فناوری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در مواقعی که دوربین مداربسته مورد اصابت ضربات فیزیکی قرار گرفته و جابجا شود دوربین در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما آلارمی را ارسال می کند.
  • در صورتی که فردی قصد قطع کردن برق دوربین را داشته باشد دوربین آن را دستکاری در نظر می گیرد و اطلاع رسانی می کند.
  • فردی لنز دوربین مدار بسته را با شیئی بپوشاند و از ثبت تصاویر آن جلوگیری کند.
  • برای جلوگیری از ارسال هشدار های کاذب در این سیستم، می توان قابلیت Tamper detection برای ارسال هشدارها بر اساس ویژگی ها و مدت زمان وقوع اختلال تنظیم نمود، به طوری که برای مثال افتادن یک برگ درخت و رد شدن آن از روی لنز منجر به فعال شدن آلارم ها نشود.

مزایای فناوری Tamper Detection

فناوری تشخیص دستکاری دارای مزایای بی شماری است که در ادامه بر برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • طبیعتا هیچ کسی نمی تواند به صورت 24 ساعته مستقیما بر سیستم مداربسته خود نظارت داشته باشد و از دستکاری و خرابکاری ها جلوگیری کنید. اما با وجود قابلیت Tamper Detection این امکان وجود دارد که شما بتوانید از راه دور و با استفاده از موبایل، لپ تاپ و… بر اوضاع نظارت داشته باشید.
  • در مکان های جرم خیز که مجرمین قصد آسیب رساندن به دوربین مدار بسته را دارند این قابلیت سریعا به مامورین و نگهبانان هشدارهای لازم را می دهد.
  • در مدارس نیز استفاده از دوربین مداربسته با قابلیت Tamper Detection مفید است برای مثال ممکن است که یک توپ بازی یا سایر ادوات ورزشی به دوربین برخورد کرده و آن را از کار بیاندازد.
  • در مواقعی که دوربین در محلی نصب شده که درختان زیادی در آنجا وجود دارد و شاخه ها و برگ ها بر اثر باد و طوفان در کار دوربین ها اختلال ایجاد می کنند وجود قابلیت Tamper Detection کمک می کند آلارم کاذب ارسال نشود.

آیا می توان از آسیب دیدن و دزدیده شدن دوربین های مداربسته جلوگیری کرد؟

  1. می توانید در داخل کاور دوربین از سنسورهای لرزشیاستفاده نمایید و سنسور را به یک سیستم حفاظتی مثل آژیر متصل کنید.
  2. راه دیگر اینکه، ازمیکرو سویچ های مخصوص در زیر پایه دوربین و همچنین کاور دوربین مداربسته استفاده نمایید تا به محض باز شدن درب کاور و یا شل کردن پیچ پایه دوربین مداربسته، آژیر امنیتی به صدا دربیاید.
  3. همچنین می توان ازمدار لوپ در داخل پایه و کاوردوربین مداربسته استفاده نمود تا در صورت قطعی سیم لوپ آلارم به صدا دربیاد.
  4. استفاده ازسنسور مایکرو ویو، این سنسور طوری عمل می کند که به محض نزدیک شدن سارق به دوربین مداربسته آلارم می زند.

دستگاه ضبط کننده تصاویر دوربین مداربسیته (DVR,NVR) تا چند روز تصاویر ضبط شده را نگه می دارد؟

تعداد روزهای نگهداری تصاویر ضبط شده بستگی به موارد زیر دارد:

  • فضایذخیره سازی هارد دیسک چقدر است.
  • از کدام روش فشرده سازی ویدئو (MPEG، MJPEG، موجک،264و…) برای ذخیره تصاویر استفاده می شود.
  • نرخ فشرده سازی ویدئو – Kbps چقدر است.
  • پارامتر فریم در ثانیه را روی چه عددی تنظیم کرده اید.
  • رزولوشن فریم های ضبط شده (۹۶۰*۱۰۸۰ ، ۹۶۰*۷۲۰ و ….)چقدر  می باشد.
  • آیا ویدئو به صورت تمام وقت ضبط شده و یا تنها در زمان تشخیص حرکت ضبط کرده است.
  • چه تعداد دوربین در سیستم مداربسته در حالب ضبط تصاویر هستند.

ایا در صورت قطع برق دوربین های من ضبط خواهند کرد؟

سیستم مداربسته در حالت پیش فرض فاقد برق اضطراری است و در صورت قطعی برق دوربین مداربسته هیچ تصویری را ضبط نخواهد کرد برای جلوگیری از قطع برق باید سیستم مداربسته تان را به یک دستگاه UPS مجهز نمایید. به عنوان مثال اگر در ساختمان محل فعالیتتان به صورت مداوم با قطعی برق مواجه هستید می توانید با به کارگیری باتری UPS تا حد زیادی مشکل قطعی برق و خاموش شدن دوربین مداربسته را از بین ببرید. نحوه عملکرد دستگاه UPS به این صورت خواهد بود که در صورت قطعی برق انرژی الکتریکی را به دستگاه هایی که با برق کار می کنند می رساند تا فعالیتشان دچار اختلال نشود. دوربین هایی که برای فعالیتشان نیاز به جریان الکتریکی دارند با پشتیبانی UPS می توانند تا چندین ساعت بعد از قطعی برق نیز به فعالیتشان ادامه بدهند.

حذف فوری فیلم از دوربین مداربسته ؟

در ابتدا باید بدانید که حذف قسمتی از فیلم دوربین مداربسته عملا غیر ممکن خواهد بود. اما در صورتی که مجبور به حذف فیلم دوربین مداربسته به هر دلیلی هستید باید تمامی فیلم ذخیره شده بر روی هارد دیسک و کارت حافظه را پاک کنید. برای فرمت فیلم دوربین مداربسته دو روش وجود دارد که می توانید از طریق آنها اقدام به پاک کردن فیلم دوربین مداربسته نمایید:

  • حذف گام به گام فیلم دوربین مداربسته از طریق DVR و NVR
  • حذف فوری فیلم دوربین مداربسته از طریق کامپیوتر

از کجا متوجه شویم دوربین مداربسته روشن است؟

چند روش آسان و سریع برای بررسی روشن بودن دوربین مداربسته:

  1. NVR/DVR را بررسی کنید
  2. نور مادون قرمز موجود در دوربین به چشمتان میخورد؟
  3. WIFI  های موجود در محدوده را جستجو کنید

آیا دوربین مداربسته در زمان تاریکی مطلق نیز کار می کند؟

بله دوربین هایی که به تکنولوژی IR مجهز باشند توانایی این را دارند که در شب تصاویر را با وضوح قابل قبولی ثبت کنند. اگر کیفیت تصاویر در شب برایتان از اهمیت ویژه ایی برخوردار است می توانید از تکنولوژی EXIR استفاده کنید که به شما این امکان را می دهد در شب و تاریکی مطلق تصاویر رنگی و با کیفیت را به ثبت برسانید.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂