نصب دوربین مداربسته آنالوگ کار پیچیده ای نیست با این حال برای افرادی که تا به حال این کار را انجام نداده اند ممکن است پیچیده به نظر برسد. در این مطلب نحوه نصب دوربین مداربسته آنالوگ به صورت گام به گام و ساده به شما آموزش داده خواهد شد.

تجهیزات لازم برای شروع آموزش نصب دوربین مداربسته آنالوگ

برای شروع آموزش نصب دوربین مداربسته آنالوگ شما به تجهیزات خاصی نیاز دارید. این تجهیزات عبارتند از:

  • دوربین مداربسته آنالوگ: وظیفه دریافت تصاویر را بر عهده دارد.
  • کابل تصویر RG59*: وظیفه انتقال تصاویر از دوربین به نمایشگر یا دستگاه DVR را برعهده دارد.
  • کابل برق*: وظیفه انتقال برق از منبع تغذیه تا دوربین را برعهده دارد.
  • منبع تغذیه یا آداپتور: وظیفه تغییر ولتاژ برق شهر (220ولت) به ولتاژ مناسب دوربین (معمولا 12ولت) را بعهده دارد.
  • دستگاه DVR**: وظیفه ضبط و آنالیز تصاویر را برعهده دارد.
  • هارد دیسک: در DVR قرار گرفته و  وظیفه ذخیره تصاویر را برعهده دارد.
  • نمایشگر: وظیفه نمایش تصاویر را برعهده دارد.
  • فیش ها و اتصالات: برای اتصال قسمت های مختلف به کار می روند.

* برای انتقال تصاویر و برق دوربین به صورت همزمان می توانید از کابل ترکیبی هم استفاده کنید.

** در دوربین های آنالوگ تیوی لاینی امکان اتصال مستقیم دوربین به نمایشگر هم وجود دارد. البته در این صورت دیگر امکان ضبط تصاویر وجود نخواهد داشت. توجه داشته باشید که دوربین های آنالوگ نسل جدید امکان اتصال مستقیم به تلویزیون را ندارند و باید حتم از دستگاه DVR استفاده کنید.

مراحل نصب دوربین مداربسته آنالوگ

  1. دوربین را از جعبه خارج کرده و ورودی/خروجی های آن را شناسایی کنید. دوربین باید حداقل دارای دو خروجی/ورودی باشد. یکی برای تغذیه و دیگری برای تصویر دوربین
  2. خروجی تصویر دوربین به شکل یک فیش مادگی BNC است. (برای اطلاعات بیشتر به مطلب اتصالات دوربین مداربسته مراجعه کنید.) ورودی تغذیه نیز شکلی مشابه فیش های آداپتور یا تغذیه تجهیزات الکترونیکی دارد.
  3. خروجی تصویر دوربین را باید از طریق کابل تصویر RG59 که دو طرف آن با فیش BNC اتصال خورده به دستگاه DVR متصل کنید. (برای اطلاعات بیشتر به مطلب آموزش زدن فیش BNC مراجعه کنید.)
  4. همچنین برای تامین برق دوربین آداپتور دوربین را به برق شهر متصل کرده و خروجی آن را به فیش تغذیه دوربین متصل می کنید.
  5. دستگاه DVR را از طریق خروجی های تصویر به نمایشگر متصل کرده و سپس روشن کنید. (برای اطلاعات بیشتر به مطلب آموزش نصب دستگاه DVR مراجعه کنید.)
  6. در صورتی که مراحل بالا را به خوبی انجام داده باشید با روشن شدن دستگاه DVR میتوانید تصویر دوربین را بر روی نمایشگر ببنید.
  7. بقیه دوربین ها را به همین روش به دستگاه متصل کنید.
  8. در صورتی که میخواهید تنظیماتی بر روی دوربین ها انجام دهید باید این کار را از طریق دستگاه DVR انجام دهید. برای این کار به مطلب آموزش تنظیم منوی دستگاه DVR مراجعه کنید.

نحوه اتصال تجهیزات نصب دوربین مداربسته

عیب یابی

در صورتی که تصویر دوربین را بر روی دستگاه DVR نداشته باشید یکی از حالت های زیر اتفاق افتاده است:

منبع تغذیه دارای مشکل است

چک کردن منبع تغذیه را میتوانید از طریق ولت متر انجام دهید یا در صورتی که دوربین دید در شب بود میتوانید سنسور نور آن را بپوشانید تا دید در شب دوربین فعال شود. در صورتی که مشکلی در تغذیه وجود داشت احتمالا باید برق ورودی آداپتور یا کابل اتصال برق را چک کنید یا آداپتور را عوض کنید.

کابل تصویر مشکل دارد

برای چک کردن کابل تصویر از طریق یک کابل کوتاه دوربین را به DVR وصل کنید.

دوربین دچار مشکل شده یا با دستگاه شما منطبق نیست

باید توجه داشته باشید که امکان دیدن دوربین های آنالوگ نسل جدید بر روی دستگاه های قدیمی آنالوگ وجود ندارد (گرچه برعکس آن ممکن است) پس در صورتی که چنین مشکلی وجود دارد باید دستگاه DVR را با توجه به تکنولوژی دوربین انتخاب کنید. همچنین نمیتوان دوربین هایی از یک تکنولوژی متفاوت را بر روی دستگاه DVR  ببنید. مثلا دوربین های AHD بر روی دستگاه HDCVI تصویری نخواهند داشت. در صورتی که دوربین جدای از این مشکل مشکل دیگری در تصویر داشت میتوانید از طریق متصل کردن یک دوربین دیگر به جای آن از مشکل دوربین مطلع شوید. در صورت وجود مشکل دوربین را به گارانتی ارسال کنید.

تصویر دچار نویز است

نویز تصویر در صورتی که از نوع نویز الکترونیکی باشد (نقاط ریز رنگی در تصویر) معمولا به علت کم بودن نور و حساسیت پایین چیپ تصویر دوربین به وجود می آید و کار خاصی به جز عوض کردن دوربین و استفاده از یک دوربین حرفه ای تر نمی توانید برای ان انجام دهید. در رابطه با نویز های الکترومعناطیسی که به صورت اعواج یا موجهای متحرک در تصویر خود را نشان می دهند مشکل معمولا در کابل کشی دوربین ها یا اتصالات آنهاست. تمام فیش های BNC را تست و تعویض کنید. اگر مشکل حل نشد احتمالا مجبور خواهید شد مسیر کابل کشی را تغییر دهید یا از تقویت کننده در مسیر استفاده کنید.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

اطلاعات مفید مورد نیاز

در صورتی که اطلاعات کمی در رابطه با سیستم های مداربسته دارید به شما توصیه می کنیم این مطالب را بخوانید:

به این مطلب امتیاز دهید 🙂