POE چیست؟ تکنولوژی PoE مخفف Power over Ethernet است. POE یک فناوری جدید است. با استفاده از این تکنولوژی می توانید انتقال اطلاعات و انرژی الکتریکی را از طریق کابل شبکه انجام بدهید. با استفاده از POE دوربین مداربسته IP هم تغذیه می شود و هم اطلاعات را به دستگاه NVR منتقل می کند.

 در ادامه می خوانید:

  1. POE چیست؟
  2. کاربردهای تکنولوژی POE چیست؟
  3. مزایای استفاده از تکنولوژی POE چیست؟
  4. تجهیزاتی که با POE کار می کنند
  5. انواع نسخه های POE
  6. سوالات متداول

POE چیست؟

تکنولوژی POE نشات گرفته از استاندارد IEEE 802.3at است. طبق این استاندارد هر پورت POE توان انتقال برق 15.4 وات را دارد که می تواند برای دستگاه های مختلفی استفاده شود. این مقدار در عمل تنها به 12.95 وات می رسد زیرا مقداری از آن در حین انتقال اتلاف می شود.

در سیستم مداربسته باید دوربین مداربسته تحت شبکه را به واسطه کابل شبکه و برق به دستگاه ضبط کننده تصاویر nvr وصل کنید. اگر بخواهید از چند دوربین مداربسته استفاده کنید باید برای آنها کابل کشی همزمان برق و شبکه را انجام بدهید که این امر نیاز به کابل کشی های زیاد دارد که بسیار پر هزینه و پیچیده خواهد بود. اما در صورتی از تکنولوژی POE استفاده کنید از نظر هزینه، کابل کشی و نصب به صرفه تر خواهد بود. به عنوان مثال یک دوربین مدار بسته را در نظر بگیرید که قصد داریم آن را در فضای بیرونی ساختمان نصب کنیم؛ دوربین مداربسته برای آنکه به درستی کار کند به دو اتصال (کابل) نیاز دارد:

اتصال شبکه: برای ارتباط برقرار کردن با NVR یا مانیتور و ذخیره اطلاعات به کابل شبکه نیاز دارد.

اتصال برق: برای تأمین انرژی الکتریکی لازم برای انجام فعالیت به کابل برق نیاز دارد.

اما با استفاده از تکنولوژی POE می توانید تنها با یک کابل انتقال اطلاعات و انرژی الکتریکی را انجام بدهید.

کاربرد های تکنولوژی POE چیست؟

  • تجهیزات وایرلش مانند مودم های wifi، نقاط دسترسی یا Access Ponit، فکس و پرینتر
  • سیستم های پیجر و تقویت کننده های بلندگو تعبیه شده در داخل راهروها
  • دستگاه های صنعتی نظیر سنسورها، کنترل کننده ها و …
  • دستگاه های نورپردازی هوشمند
  • اتصال دوربین مداربسته تحت شبکه
  • روتر های شبکه
  • تلفن های VOIP
  • سوییچ های شبکه

مزایای استفاده از تکنولوژی POE چیست؟

  • صرفه جویی در زمان و هزینه های بستر سازی

به دلیل آنکه هر دو عمل انتقال اطلاعات و جریان الکتریکی در تکنولوژی POE بر روی یک کابل انجام می شود دیگر نیازی به تکنسین برای نصب و راه اندازی سیستم نظارتی نخواهید داشت. در نتیجه هزینه کابل کشی و هزینه های جانبی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

  • نصب آسان و انعطاف پذیر

تجهیزاتی چون دوربین مدار بسته تحت شبکه، دستگاه ضبط کننده تصاویر NVR و… را می توانید در هر نقطه ایی از پروژه قرار بدهید و در صورت لزوم در کمترین زمان ممکن جا به جا کنید. با به کار گیری فناوری POE می توانید تجهیزاتتان را در مکان هایی به دور از دسترس افراد مانند سقف کاذب، تیر های بلند و… نصب کنید. برای تمامی اجزای سیستم مداربسته نیاز به پریز برق نخواهید داشت. با در نظر گرفتن یک منبع تغذیه برق اضطرای دستگاه UPS می توانید در هنگام قطع برق نیز تصاویر را به ثبت برسانید. (در واقع UPS یک باتری است که در صورت قطعی برق، ایجاد نوسانات برق، افزایش ولتاژ و نویز شروع به فعالیت می کند. یک باتری UPS میتواند مزایای زیادی برای ما داشته باشه که از مهم ترین آن می توان به ادامه فعالیت دوربین مداربسته پس از قطعی جریان برق اشاره کرد.)

  • ایمنی

تکنولوژی PoE هوشمند است و به گونه ایی طراحی شده است که از تجهیزات سیستم مداربسته در مقابل نوسانات برق و نصب نادرست جلوگیری می کند. با استفاده از تکنولوژی POE نصب و گسترش تجهیزات تحت شبکه بسیار ساده تر و ارزان تر است. دستگاه هایی مانند دوربین های مداربسته تحت شبکه (IP) و نقاط دسترسی یا Access Point می توانند در هر کجا که بیشترین استفاده را دارند، قرار گرفته و در صورت لزوم به راحتی به مکان دیگری انتقال داده شوند. بدون آنکه  نیازی به وجود خطوط و  پریز های برق برای تک تک آنها وجود داشته باشد. همچنین POE این امکان را به شما می دهد که تجهیزات خود را در مکان های غیر کاربردی مانند سقف های کاذب نیز نصب کنید.

تجهیزاتی که با POE کار می کنند

 اضافه کردن تکنولوزی POE به تجهیزات شبکه کاری آسان است  و از سه روش زیر انجام می شود:

  • سوئیچ  POE

سوئیچ POE از دسته سوئیچ های تحت شبکه است که دارای درگاه انتقال برق بوده و به راحتی می توان سایر تجهیزات تحت شبکه را به آن متصل کرد. سوئیچ با استفاده از ارسال یک سیگنال ضعیف تشخیص می دهد که آیا تجهیزات مورد نظر با  POE سازگار است یا خیر. سپس عمل انتقال برق را انجام می دهد.

  • POE injector

زمانی که سوئیچ POE در دسترس نبوده و یا خرید آن هزینه بر بوده و یا تجهیزات مورد نظر دارای پورت POE نمی باشند از POE injector استفاده می شود. در واقع منبع تغذیه POE یا POE injector برای اضافه کردن قابلیت POE به تجهیزات شبکه غیر POE است. عملکرد آن بدین صورت است که با ورود کابل شبکه به دستگاه ، خروجی آن به صورت POE در می آید.

  • دستگاه ضبط  NVR

در برخی از دستگاه های NVR خروجی های POE در نظر گرفته شده و دیگر نیازی به خرید سوئیچ POE به صورت جداگانه نیست. دوربین های مداربسته از طریق یک کابل جداگانه به NVR متصل شده و برق مصرفی شان از طریق NVR تامین می شود.

انواع نسخه های  POE

  1. تکنولوژیPOE  نسخه 1

از استاندارد IEEE 802.3af نشات گرفته و از دو رشته سیم جهت انتقال برق استفاده می کند. توان خروجی آن برابر با 15.4 وات است که با احتساب مقادیر اتلاف شده در طول کابل به 12.95 وات می رسد. تکنولوژی POE مورد استفاده در تلفن های IP،سنسورها، نقاط دسترسی (Acces Point) و دوربین های مداربسته تحت شبکه با ساختار ساده است.

  2. تکنولوژیPOE  نسخه 2

این نسخه با نام +PoE شناخته شده و نشات گرفته از استاندارد IEEE 802.3at است. مورد استفاده در دستگاه های با توان بالاتری است و همچنین با دستگاه های POE نوع یک نیز سازگار است. توان خروجی آن برابر با 30 وات است که با احتساب مقادیر اتلاف شده در طول کابل به 25.5 وات در هر پورت می رسد. تکنولوژی +PoE مورد استفاده در دوربین های مداربسته با ساختار پیچیده تری نظیر دوربین های اسپید دام است که قابلیت pan-tilt-zoom دارند. همچنین در نقاط دسترسی (Acces Point) مجهز به شش آنتن، نمایشگره های LCD، سنسور ها و تبلت های بیومتریک نیز کاربرد دارد.

  3. تکنولوژیPOE  نسخه 3

با نام PoE++، 4P PoE  و یا UPOE شناخته می شود. از 4 جفت رشته سیم در کابل برای انتقال برق استفاده می کند. توان خروجی آن برابر با 60 وات است که با احتساب مقادیر اتلاف شده در طول کابل به 51 وات در هر پورت می رسد.POE  نوع 3 مورد استفاده در دستگاه هایی از قبیل تجهیزات سیستم های ویدئو کنفرانس و دستگاه های مدیریت ساختمان است.

  4. تکنولوژیPOE  نسخه 4

بهhigher-power PoE   معروف است. توان خروجی آن برابر با 100 وات است که با احتساب مقادیر اتلاف شده در طول کابل به 71 وات در هر پورت می رسد. POE نوع 4 مورد استفاده در تلویزیون ها و لپ تاپ هاست.

چرا در شبکه های خانگی عموما از PoE استفاده نمی‌ شود؟

 یکی از سوالاتی که برای کاربران شبکه ممکن است به وجود بی آید این است که چرا در شبکه های خانگی عموما از PoE استفاده نمی‌ شود؟ استفاده از POE در کنار مزایای فراوانی که دارد مشمول هزینه است که برای شبکه های خانگی چندان نیاز نیست. زیرا در منازل پریزهای برق زیاد است و تعداد سوکت های اینترنت کم است. از طرفی در شبکه خانگی بیشتر گجت های مصرف کننده از وای فای به جای اترنت استفاده می کنند و از این رو استفاده از POE در شبکه های خانگی کمتر است.

در چه مواردی می توانیم از POE استفاده کنیم؟

در صورتی می توانید از POE استفاده نمایید که تجهیزات موجود در سیستم تان از این ویژگی پشتیبانی کنند. به عنوان مثال اگر سوییچ و دوربین مداربسته تحت شبکه شما هر دو PoE باشند به سادگی می توانید دوربین را با یک کابل شبکه به سوییچ متصل کنید تا دوربین فعالیت خودش را آغاز کند. در صورتی که تنها دوربین IP شما PoE نیز همچنان می توانید از این قابلیت استفاده نمایید.

قدرت یا توان POE چقدر است؟

در زمان انتخاب دستگاه های POE باید به عواملی همچون توان خروجی یا وات آن توجه نمود. برای انتخاب دستگاه POE باید تعداد پورت های خروجی، توان کل دستگاه و توان مصرفی دستگاه های متصل نیز در نظر گرفته شود.

تفاوت تکنولوژی POE و  +POE

+POE  نمونه بروزرسانی شده تکنولوژی POE است. اصلی ترین موردی که نسخه به آن توجه ویژه ایی شده است قدرت انتقال نیروی برق است که 2 برابر POE است. در تکنولوژی POE توان دستگاه برابر با 15.4 وات در هر پورت است؛ در +POE این عدد برابر با 30 وات در هر پورت است. همواره مقداری از توان هنگام عبور از طول کابل به هدر می رود. در نتیه به صورت عملی حداکثر توان تضمینی موجود در هر پورتPOE  برابر با 12.95 و در +POE برابر با 25.5 وات است.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂