تیوی لاین (TVL یا TV Line) یک استاندارد آنالوگ برای تشخیص رزولوشن یا تفکیک پذیری در دوربین های مداربسته است. در این مطلب با این استاندارد بیشتر آشنا خواهید شد.

تیوی لاین چیست؟

از آنجایی که در سیستم های ویدئویی آنالوگ تصاویر از طریق سیگنالهای آنالوگ انتقال یافته و تشکیل می شوند امکان اندازگیری المان های آنها به صورت عددی از طریق فرمول ها وجود ندارد. از این رو برای تشخیص میزان توانایی دوربین در تفکیک جزئیات باید تصاویر تشکیل شده توسط آن را مورد آزمایش قرار میدادند.

آزمایش تیوی لاین چگونه انجام می شود؟

همانطور که گفته شد این آزمایش با هدف تشخیص میزان توانایی دوربین در تفکیک جزئیات صورت می گیرد. برای این کار دوربین را در فاصله ای مشخص از یک صفحه علامت گذاری شده قرار میدهند. صفحه دارای تعدادی مشخص از خطوط عمودی است. این خطوط با ضخامت و فاصله ای مشخص بر روی صفحه کشیده شده اند. طبیعتا هر قدر تعداد خطوط بیشتر باشند فاصله و ضخامت آنها کمتر شده و امکان تشخیص آنها از هم سخت تر می شود. سپس از طریق تصویر تشکیل شده در دوربین خطوط صفحه را مشاهده می کنند. برای مثال یک دوربین مداربسته 540 تیوی لاین تصویری تشکیل می دهد که به شما امکان تشخیص تا 540 خط عمودی را از هم میدهد (اگر تعداد خطوط را افزایش دهید امکان تشخیص آنها از هم از بین می رود) و به همین ترتیب یک دوربین 720 تیوی لاین امکا تشخیص تا 720 خط را از هم فراهم می کند.در واقع نام تیوی لاین (خط تلویزیونی) نیز از نحوه انجام همین آزمایش گرفته شده است. هرچه تیوی لاین یک دوربین مدار بسته بیشتر باشد امکان تشخیص جزئیات در آن بیشتر خواهد بود.

معادل سازی در با سیستم های دیجیتال

از آنجایی که بیشتر مردم با سیستم های تلویزیونی آنالوگ آشنایی ندارند دانستن تیوی لاین دوربین مداربسته کمک زیادی به آنها برای درک رزولوشن تصویر دوربین نمی کند. از این رو در این جدول معادل های دیجیتال و حدودی از استاندارد تفکیک پذیری را برای اطلاعات بیشتر قرار می دهیم.

[table id=6 /]

اگر از پایین بودن میزان تفکیک پذیری در سیستم های آنالوگ تعجب کرده اید باید بدانید که این امر یکی از بزرگترین نقاط ضعف سیستم های مداربسته آنالوگ به شمار می رود. برای رفع این عیب شرکت های تولید کننده این دوربین ها، دوربین های آنالوگ نسل جدید را معرفی کردند که تا حدود زیادی این عیب را مرتفع کرد. (برای اطلاعات بیشتر مطلب دوربین مداربسته آنالوگ نسل جدید در مطالعه کنید)

محدودیت تیوی لاینی

سیستم های آنالوگ سنتی تصاویر را با استاندارد های تلویزیونی PAL یا NTSC انتقال می دهند که از طرفی امکان مشاهده مستقیم تصاویر دوربین های در تلویزیون را به وجود می آورد اما از طرف دیگر یک محدودیت بزرگ برای رزولوشن تصویر دوربین های تیوی لاینی محسوب می شود چرا که این دوربین ها امکان انتقال تصاویر با روزولوشن بیشتر از 720 تیوی لاین را مطابق این استاندارد ها نخواهند داشت. حتی در صورتی که دوربین دارای چیپ تصویر 1200 تیوی لاین باشد هم تصویر خروجی آن در نمایشگر با استاندارد PAL همان 720 تیوی لاین خواهد بود.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂