دستگاه DVR یا Digital Video Recorder بخشی از تجهیزات مداربسته آنالوگ به شمار می رود که وظیفه ضبط و پخش دوربین ها را بر عهده دارد. این دستگاه در واقع نقش سرور سیستم مداربسته آنالوگ را ایفا می کند.

تاریخچه DVR

تا پیش از سال 1999 از دستگاه VCR برای ضبط تصاویر دوربین های مداربسته استفاده می شد. دستگاه های VCR دستگاه هایی کاملا آنالوگ بودند که اطلاعات تصاویر را درون نوارهای ویدئویی ضبط می کردند. برای اولین بار دستگاه های DVR در سال 1999 برای مصارف ویدئویی خانگی معرفی شدند. در آن زمان هنوز تکنولوژی های ضبط دیجیتال پیشرفت چندانی نداشت با این حال دستگاه های DVR مزیت های بیشماری نسبت به VCR ها داشتند.

البته استفاده از VCRها در سیستم های مداربسته تقریبا تا سال 2003 رایج بود. با پیشرفت هرچه بیشتر تکنولوژی های ضبط دیجیتال مزیت های DVR آنقدر زیاد شد که دیگر استفاده از VCR از نظر فنی منطقی نبود و حتی از نظر مالی مرغون به صرفه نبود.

توانایی ها و وظایف DVR

در ابتدا دستگاه های DVR تنها وظیفه ضبط تصاویر را بر عهده داشتند اما امروزه به صورت همزمان تمام وظایف زیر را انجام میدهند:

  • امکان ضبط تصاویر از طریق هارد دیسک نصب شده در دستگاه
  • امکان نمایش تصاویر زنده به صورت دلخواه (چند تصویر در یک ضفحه)
  • امکان بازپخش تصاویر ضبط شده و پشتیبان گیری از آنها
  • امکان انجام تنظیمات ضبط با توجه به نیاز
  • توانایی انجام آنالیز های ساده بر روی تصویر مانند حساسیت به حرکت (Motion Detector)
  • امکان اتصال به شبکه های کامپیوتری یا انتقال تصویر اینترنتی
  • امکان انجام تنظیمات اضافه مانند تعریف و محدود کردن کاربران، تنظیمات اضافه بر روی تصویر و …

المان های مهم در انتخاب دستگاه DVR

المان های متفاوتی می تواند در انتخاب یک دستگاه مناسب برای کاربری شما مهم باشد اما اصلی ترین این المان ها عبارتند از:

  • نوع تکنولوژی دستگاه DVR: در گذشته تنها یک نوع از دستگاه تکنولوژی در سیستم های آنالوگ وجود داشت. با معرفی شدن دوربین های آنالوگ نسل جدید انواع متفاوتی از DVR معرفی شدند که هر یک تکنولوژی تصویری خود را دارند.
  • تعداد دوربین های قابل پشتیبانی یا تعداد کانال های DVR: دستگاه های DVR معمولا با تعداد کانال های استانداردی ساخته می شوند. تعداد کانال های استاندارد عبارتند از 4، 8، 16، 32 و 64 کانال است.
  • رزولوشن و تعداد فریم ضبط تصاویر: رزولوشن و تعداد فریم ضبط تصاویر در دستگاه DVR در واقع توانایی سخت افزاری دستگاه را نشان می دهد. هرچه دستگاه قوی تر باشد توانایی ضبط تصاویر با رزولوشن و فریم بالاتری را دارد.
  • تعداد و ظرفیت هاردهای قابل پشتیبانی: تعداد و ظرفیت هارد های قابل پشتیانی دستگاه نشان میدهد که نهایتا میتوانید چه تعداد هارد در دستگاه نصب کنید.
  • تعداد ورودی های صدا: ورودی های صدا بر روی دستگاه نشان دهنده تعداد میکروفن هایی است که میتوانید به دستگاه متصل کنید.

به جز موارد گفته شده، المان های دیگری نیز در انتخاب دستگاه وجود دارد که اهمیت کمتری دارند.

 دستگاه های DVR موبایل

DVRهای موبایل دستگاه هایی هستند که برای استفاده در وسایل نقلیه طراحی شده اند. این دستگاه ها ورودی های محدودی دارند و به صورت مستقیم با برق باتری خودرو تغذیه می شوند. دستگاه های موبایل معمولا دارای GPS داخلی برای تشخیص موقعیت جغرافیایی وسیله نقلیه هم هستند.

دستگاه DVR موبایل

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂