بسیاری از مردم این روزها به دنبال دوربین مدار بسته با قابلیت WiFi به عنوان یک راه حل امنیتی برای مکان مورد نظر خود هستند. اما دقیقا دوربین مدار بسته WiFi به چه نوع دوربینی گفته می شود و مناسب برای چه کاربری هایی است. در ادامه به معرفی آن می پردازیم

قبل از هر توضیحی باید بدانید که دوربین های مداربسته وای فای تنها از دسته دوربین های تحت شبکه هستند و دوربینی با عنوان دوربین آنالوگ وای فای وجود ندارد. دوربین های مداربسته معمولی تحت شبکه عمل ارسال تصاویر به مانیتور یا دستگاه ضبط را از طریق کابل های شبکه (CAT5 و CAT6) انجام می دهند.

اما در دوربین های وای فای هر چیزی که دوربین را قادر می سازد تصاویر را از طریق یک شبکه انتقال دهد، در داخل دوربین ساخته شده است. این دوربین های مداربسته از طریق شبکه وای فای تصاویر را برای شما ارسال می کنند. همچنین می توانید با تعبیه یک مودم در محل سیگنال تصاویر را از طریق اینترنت دریافت نمائید بدین ترتیب در هر کجا که هستید با اتصال وسیله الکترونیکی خود مانند موبایل، تبلت و … به اینترنت امکان دسترسی به تصاویر را دارید.  به دلیل اینکه تمامی عملیات ارسال و دریافت تصاویر بوسیله سیستم شبکه یا اینترنت انجام می شود دیگر نیازی به کابل کشی وجود ندارد و در صورت لزوم، عمل کابل کشی تنها برای برق رسانی انجام می گردد.

تفاوت دوربین مدار بسته وای فای و Wireless

بسیاری از افراد دوربین مداربسته وای فای را با بی سیم یکسان می دانند. اما باید بدانید که دوربین های با تکنولوژی وای فای در واقع زیرمجموعه ای از دوربین های مداربسته بی سیم هستند. زیرا تکنولوژی بی سیم یا وایرلس در برخی از دوربین های آنالوگ قدیمی نیز وجود دارد. دوربین های آنالوگ بی سیم از شبکه و امواج رادیویی در یک فرکانس مشخص در محدوده 2.4 یا 5.8 مگاهرتز برای ارسال تصاویر استفاده می کنند و امکان استفاده از شبکه وای فای را ندارند. اما در دوربین های وای فای ارسال اطلاعات تحت پروتکل استاندارد WiFi انجام می شود که از امنیت بیشتری برخوردار بوده و امکان تداخل در آن نیز کمتر است.

نحوه عملکرد دوربین مداربسته WiFi

پس از نصب دوربین برای مشاهده تصاویر کافی است از یک گیرنده استفاده کنید. این گیرنده می تواند یک لپ تاپ، PC، موبایل و یا سرور باشد. در صورت استفاده از لپ تاپ کافی است سیگنال تصاویر را در شبکه وای فای شناسایی کرده و با نرم افزار های ویژه آن را در لپ تاپ خود مشاهده نمایید. در صورت استفاده از سرور نیز نیازمند نصب یک اکسس پوینت مانند یک دانگل و مودم هستید. اکسس پوینت مانند یک دستگاه سوئیچ بی سیم عمل کرده و اطلاعات را از چند دستگاه دریافت و به دستگاه ضبط (سرور) منتقل می کند.

برد دوربین مداربسته  WiFi

فرمول یا روش خاصی برای به دست آوردن برد ارسال اطلاعات در دوربین های WiFi مخصوصا در محیط های داخلی وجود ندارد. اما شرکت های تولید کننده دوربین های مداربسته وای فای محدوده ای را که به صورت تجربی بدست آمده برای دوربین ها تعریف می کنند. این محدوده برای دوربین های WiFi در محیطهای داخلی بین 20 تا 50 متر و در محیط های خارجی بین 100 تا 200 متر است. البته باید توجه نمود که موقعیت مکان نصب نیز تاثیر بسزایی در میزان برد این دروبین ها دارد. پس بهتر است سعی شود دوربین در فاصله ای به مراتب نزدیک تر از برد مفید آن نصب گردد.

دوربین مداربسته وای فای WiFi چیست؟

پهنای باند دوربین مداربسته وای فای

یکی از مشکلات بزرگ دوربین های مداربسته WiFi محدودیت استفاده از پهنای باند در آنهاست. اغلب دوربین های مداربسته WiFi در بهترین حالت کارکرد از ریت ارتباط 11n پشتیبانی می کنند. این بدان معناست که تنها امکان ارسال اطلاعات تا حجم 150Mbs میسر است. بنابراین می توان این طور نتیجه گرفت که این دوربین ها برای بستر سازی های بزرگ با تعداد دوربین بالا و یا اتصال تعدادی دوربین با رزولوشن بالا مناسب نیستند. زیرا هر چه رزولوشن دوربین بالاتر باشد حجم تصاویر ارسالی نیز افزایش می یابد.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂