دوربین مداربسته 360 درجه، یا در اصطلاح فنی تر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye CCTV camera) نوعی از دوربین مداربسته است که با توجه به مشخصات لنز خود امکان دریافت تصویر از تمام بازه زاویه ای 360 را دارد.

دوربین مداربسته 360 درجه چطور کار می کند؟

دوربین چشم ماهی در واقع یک دوربین معمولی است، با این تفاوت که فاصله کانونی لنز آن انقدر پایین انتخاب شده که می تواند یک بازه بسیار بزرگ از تصویر (تقریبا 360 درجه) را دریافت کند. (در صورتی که می خواهید در مورد فاصله کانونی و لنز اطلاعات بیشتری داشته باشید مطلب لنز دوربین مداربسته را مطالعه کنید.)

طبیعتا تصویر به دست آمده کاملا گرد خواهد بود. مثل تصویر زیر:

تصویر دوربین مداربسته 360 درجه

طبیعتا این تصویر آنقدر برای ما کاربردی نیست همه چیز در تصویر تغییر شده داشته است. برای جبران این تغییر شکل از مکانیزم های کامپیوتری کمک می گیریم. ساختار این مکانیزم های بسیار ساده است. آنها تصویر گرد را تحویل می گیرند و با توجه به تغییرات زاویه ای در هر نقطه، تصویر را می کشند یا فشرده می کنند و در نهایت از یک تصویر 360 درجه تصویرهای مورد نیاز ما را تولید می کنند. مثلا:

  • یک تصویر کشیده 360 درجه
  • دو تصویر کشیده 180 درجه
  • چند تصویر عادی از مکانهای مختلف
  • و …

تفاوت دوربین های 360 درجه و دوربین های گردان

  • برخلاف دوربین های گردان، دوربین های چشم ماهی می توانند همزمان تمام تصویر را ببینند. پس این امکان وجود دارد که شما از یک تصویر 360 درجه چند تصویر در جهت های کاملا متفاوت استخراج کنید.
  • دوربین های گردان معمولا دارای زوم اپتیکال هستند که امکان بزرگنمایی بدون افت کیفیت را فراهم می کند. پس این دوربین ها میتوانند از فاصله ای بسیار دور (مثلا چند صد متر) یک شی را با جزئیات کامل ببنند.
  • دوربین های چشم ماهی تصویر را به صورت یک تصویر یکپارچه 360 درجه ضبط می کنند. پس حتی در زمان بازیابی تصاویر ضبط شده هم شما میتوانید تصویر را در جهت های مختلف بگردانید. در مقابل دوربین های گردان تنها تصویر را در جهتی که در زمان ضبط تنظیم شده بودند ضبط می کنند پس نمی توان فیلم ضبط شده را چرخاند.
  • دوربین های گردان برای چرخش از یک مکانیزم مکانیکی استفاده می کنند که نگهداری از آنها را بسیار پرهزینه تر می کند.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂