دستگاه های DVR با توجه به المان های متفاوتی بررسی می شوند. در این مطلب به معرفی و بررسی اصلی ترین این المان ها می پردازیم:

نوع سیستم دستگاه

(برای اطلاعات بیشتر مطلب بررسی تکنولوژی های دوربین مداربسته آنالوگ را بخوانید)

در گذشته تنها یک سیستم مداربسته آنالوگ وجود داشت (سیستم آنالوگ تیوی لاینی) و تمامی دستگاه های DVR با هم همخوانی داشتند. به علت محدودیت های زیاد در دوربین های تیوی لاینی نسل هایی جدید از این سیستم (HDTVI, HDCVI, HDSDI, AHD) به بازار معرفی شد و تا حدودی انتخاب این دستگاه ها پیچیده تر کرد.

تمامی انواع دوربین های تیوی لاینی با انواع DVRهای تیوی لاینی همخوانی دارند. نکته اصلی اینجاست که در هر یک DVRهای نسل جدید تنها دوربین های همین نسل را پشتیبانی می کنند. برای مثال شما نمیتوانید دوربین های با تکنولوژی HDCVI را به DVR با تکنولوژی HDTVI متصل کنید.

تعداد کانال تصویر و صدا

تعداد کانال های تصویر مشخص می کند دستگاه DVR شما قابلیت پشتیبانی از چند دوربین را دارد. معمولا DVRها با با تعداد کانال 4، 8، 16 و 32 تولید می شوند. برای پشتیبانی از تعداد دوربین های بیشتر در سیستم آنالوگ از چند DVR به صورت هم زمان استفاده می شود. روش مرسومی برای افزایش تعداد کانال یک DVR وجود ندارد پس در صورتی که ممکن است در آینده نزدیک اقدام به افزایش تعداد دوربین کنید حتما از DVR با تعداد کانال مناسب استفاده کنید.

کانال های صدا نیز امکان ضبط صدا را برای شما روی دستگاه فراهم می کنند. بسیاری از انواع DVRها تنها از یک ورودی صدا برخوردارند. در صورتی که به تعداد زیادی میکروفن در محل خود نیاز دارید در انتخاب دستگاه دقت کنید.

رزولوشن و تعداد فریم ضبط دستگاه

(برای اطلاعات بیشتر به مقالات رزولشن های ضبط DVR و فریم در ثانیه مراجعه کنید.)

دستگاه های DVR در روزولشن و تعداد فریم ضبط محدودیت دارند. طبیعتا هرچه این دو عامل قوی تر باشد شما به دستگاه پیشرفته تری نیاز خواهید داشت که احتمالا هزینه بر تر نیز خواهد بود.

روزولشن ضبط و تعداد فریم در دستگاه های با قابلیت متوسط به نوعی دارای یک رابطه عکس هستند. به معنا که ممکن است دستگاه در روزولشن های بالا با تعداد فریم کمتر از طبیعی ضبط کند. تعداد فریم طبیعی ضبط 25 فریم در ثانیه است. در صورتی که فریم های فیلم کم باشد صحنه ها به صورت تصاویر مسلسل دیده می شوند.

برای مثال ممکن است شما در مشخصات دستگاه DVR مشخصاتی به صورت زیر ببنید:

25fps CIF Resolution Recording

10fps D1 Resolution Recording

در این حالت دستگاه شما در رزولشن CIF (به نسبت ضعیف) با فریم کامل ضبط می کند اما در رزولوشن D1 ضبط به صورت 10  فریم صورت می گیرد.

توجه به روزولشن ضبط و تعداد فریم در انتخاب دستگاه DVR بسیار با اهمیت است. به ویژه در صورتی که از دوربین های با کیفیت بالا استفاده می کنید حتما دستگاهی را انتخاب کنید که قابلیت های ضبط بسیار بالایی داشته باشد.

رزولوشن انتقال تصویر

ممکن است در مشخصات دستگاه DVR خود به اصطلاح Dual Stream برخورد کرده باشید. این اصطلاح نشان می دهد که دستگاه شما با دو حالت متفاوت اقدام به تصویر سازی می کند. حالت اول یا اصلی (Main Stream) برای دیدن تصاویر بر روی خود دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. حالت دوم یا فرعی (Substream) برای دیدن تصاویر در انتقال تصویر روی موبایل یا کامپیوتر مورد استفاده قرار میگرد.

توجه داشته باشید که در صورتی که از انتقال تصویر اینترنتی در ایران استفاده می کنید با توجه به سرعت محدود اینترنت بالا بودن روزولشن در حالت فرعی کمک زیادی به شما نخواهد کرد. اما با این حال اطلاع از جزئیات آن کمک زیادی به شما خواهد کرد.

تعداد هارد دیسک های قابل پشتیبانی

تعداد هارد دیسک های قابل پشتیبانی بر روی دستگاه DVR محدود است. در صورتیکه به مدت زمان ضبط زیاد نیاز داشته باشید حتما باید به تعداد و ظرفیت هارد های قابل پشتیبانی بر روی دستگاه توجه کنید.

(برای محاسبه میزان هارد دیسک مورد نیاز برای ضبط DVR کلیک کنید.)

خروجی های تصویر

دستگاه های DVR معمولا دارای خروجی های تصویری مشخصی هستند. اما ممکن است با توجه به نیازتان به نوع خاصی از خروجی تصویر بر روی DVR نیاز داشته باشید. خروجی های رایج بر روی DVRها خروجی های زیر هستند:

  • خروجی CVBS: یک خروجی آنالوگ که میتوان از طریق فیش BNC کابل را به آن منتقل کرد. این خروجی امکان کابل کشی های طولانی برای نمایشگر را به سادگی فراهم می کند اما از طرفی رزولوشن تصویر خروجی به شدت کاهش پدا خواهد کرد. در دستگاه های DVR نسل جدید این خروجی حذف شده است.
  • خروجی VGA: همان ورودی رایج بر روی مانیتورهاست. با استفاده از این خروجی به راحتی میتوانید تصاویر دوربین ها را بر روی مانیتور یا تلویزیونی که دارای این خروجی باشد ببینید.
  • خروجی HDMI: این خروجی جدیدترین نسل خروجی های دستگاه های DVR را تشکیل می دهد که امروزه تقریبا بر روی همه DVRها وجود دارد. خروجی HDMIامکان انتقال با کیفیت صدا و تصویر را به صورت همزمان به وجود می آورد.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂