المان های زیادی در خرید یک دوربین مداربسته تحت شبکه با اهمیت است. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

چیپ تصویر

(مقاله کامل در رابطه با چیپ تصویر دوربین مداربسته را بخوانید)

نوع چیپ تصویر دوربین مداربسته بالاترین اهمیت را در کیفیت تصویر آن دارد. البته در بیشتر دیتاشیت ها و کاتالوگ های دوربین مداربسته مدل دقیق چیپ تصویر قید نمی شود و تنها به دادن اطلاعات اولیه مانند اندازه چیپ و تکنولوژی ساخت آن بسنده می شود.

چیپ تصویر بیشتر دوربین های مداربسته شبکه نوع پیشرفته ای از چیپ های CMOS به نام چیپ Progressive CMOS است. از انجایی که ساخت چیپ تصویر CCD در روزولشن های بالا بسیار پر هزینه است برای دوربین های با رزولوشن بالاتر از 1مگا پیکسل به صورت عمومی از چیپ های CMOS استفاده می شود. در گذشته چیپ های CMOS نقاط ضعف زیادی داشتند اما با پیشرفت تکنولوژی بسیار از این نقاط ضعف رفع شد و امکان استفاده از این چیپ ها در دوربین های پیشرفته نیز فراهم شد.

روزولشن تصویر

رزولوشن یا تفکیک پذیری به صورت کلی به میزان توانایی دوربین در تشخیص جزئیات گفته می شود. رزولوشن تصویر دوربین های شبکه با مگا پیکسل مشخص می شود. این استاندارد با توجه به استفاده گسترده از آن در سیستم های تصویری بین مردم آشنا است.

از نظر تئوریک هیچ محدودیتی برای روزولشن در دوربین های تحت شبکه وجود ندارد. اما این دوربین ها معمولا با روزولشن های زیر تولید می شوند:

  • VGA: پایین ترین روزولشن در دوربین های تحت شبکه برابر با 480*640 پیکسل (حدود نیم مگا پیکسل)
  • 1MP: روزولشن 1 مگا پیکسل برابر با 720*1280 که به آن HD یا 720P نیز گفته می شود.
  • 3MP: رزولشن 1.3مگا پیکسل برابر با 960*1280 که نوع Wide از روزولشن HD است.
  • 2MP: روزلوشن 2مگا پیکسل برابر با 1080*1960 که به آن Full HD یا 1080P نیز گفته می شود.

البته استفاده از دوربین های شبکه با روزولشن های 3 و 5 مگا پیکسل هم بسیار رایج است.

دید در شب مادون قرمز

(برای اطلاعات تخصصی به مقاله دید در شب مادون قرمز دوربین مداربسته مراجعه کنید)

دید در شب IR یا مادون قرمز قابلیتی است  که امکان ایجاد تصویر در تاریکی را برای دوربین فراهم می کند. دید در شب دوربین های مداربسته انواع دیگری نیز دارد اما رایج ترین آن دید در شب مادون قرمز است.

در دوربین های با قابلیت دید در شب IR از تعدادی LED مادون قرمز برای تولید نور مادون قرمز استفاده می شود. هرچه تعداد یا قدرت نوردهی این LEDها بیشتر باشد میزان نور دهی دوربین ها نیز بیشتر خواهد بود. توجه داشته باشید که برد دید در شب ذکر شده در کاتالوگ دوربین ها معمولا بیشینه برد نور دوربین است و میزان برد مفید آن کمتر خواهد بود.

لنز

(برای اطلاعات بیشتر به مطلب لنز دوربین مداربسته مراجعه کنید)

لنز دوربین وسیله ای است که نور را از فضای اطراف دریافت کرده و آن را برای استفاده بر روی چیپ تصویر منعکس می کند. هرچه فاصله کانونی لنز دوربین شما کمتر باشد زاویه دید دوربین بیشتر خواهد بود و از طرفی هرچه فاصله زاویه دید دوربین شما بیشتر باشد عمق دید آن کمتر خواهد بود.

از نظر نوع لنز دوربین های مداربسته به چند دسته تقسیم می شوند:

دوربین های مداربسته با لنز ثابت: بیشتر دوربین های مداربسته دارای لنز ثابت هستند. این یعنی فاصله کانونی لنز دوربین و از طرفی زاویه دید دوربین مقداری ثابت است.

دوربین های مداربسته با لنز وریفوکال یا قابل تنظیم: دوربین های مداربسته با لنز وریفوکال، امکان تنظیم فاصله کانونی را در بازه ای محدود و به صورت دستی برای شما فراهم می کنند. پس از نصب دوربین شما میتوانید با توجه به زاویه مورد نظر خود لنز دوربین را تنظیم کرده و تصویر مورد نظر خود را بگیرید. البته دوربین های وریفوکال به نسبت دوربین های با لنز ثابت گران قیمت تر هستند.

دوربین های مداربسته با لنز زوم یا موتور دار(Motorized): لنزهای موتوردار از جهاتی مشابه لنزهای وریفوکال هستند با این تفاوت که در لنز موتوری برای تغییر زاویه دید دوربین تعبیه شده که امکان تغییر زاویه دید یا زوم کردن از راه دور را برای شما فراهم می کند. بیشتر دوربین های گردان یا اسپید دام دارای لنز موتوردار هستند و از طریق آن بر روی فواصل مختلف زوم می کنند. لنزهای موتور دار از دو نوع قبلی پر هزینه تر هستند.

بدنه دوربین

(برای اطلاعات بیشتر به مطلب بدنه دوربین مداربسته مراجعه کنید)

نوع و جنس بدنه هم یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب دوربین های مداربسته است.

با توجه به محل نصب دوربین مداربسته باید نوع بدنه مناسب آن انتخاب شود. جنس بدنه دوربین های مداربسته معمولا پلاستیکی یا فلزی است. بدنه ها با استانداردهای متفاوتی کیفیت سنجی می شوند ولی دو استانداردی که احتمالا زیاد با آنها سر و کار خواهید داشت استاندارد IP و IK هستند.

استاندارد IP مشخص می کند بدنه دوربین در مقابل نقوذ آب و گرد قبار چقدر مقاومت دارد. برای اطلاع از نوع کد گذاری این استاندارد مطلب استاندارد IP را بخوانید اما اطلاع داشته باشید که دوربین هایی که بدنه آنها کد IP66 مشخص می شود در مقابل پاشش آب و گرد و غبار کاملا مقاوم هستند (آنها را در آب قوطه ور نکنید). دوربین هایی که بدنه آنها با IK10 استاندارد گذاری شده نیز بدنه ای بسیار مقاوم نسبت به ضربات فیزیکی دارند.

نوع دوربین

انواع بسیار متفاوتی از دوربین های مداربسته با توجه به کاربری وجود دارد که مشخصات آنها، استفاده از آنها را برای محل هایی خاص مناسب میکند. در اینجا میتوانید رایجترین انواع دوربین مداربسته را ببنید:

دوربین مداربسته دام: این دوربین ها معمولا به صورت سقفی و در محیطهای مسقف نصب می شوند.

دوربین مداربسته بولت: این دوربین ها معولا به صورت دیواری و در محیط های صنعتی یا غیر مسقف نصب می شوند.

دوربین مداربسته گردان (اسپید دام): این دوربین ها امکان زوم  چرخش را فراهم می کنند. معمولا برای نظارت در محیطهای بزرگ از آنها استفاده می شود.

دوربین های مداربسته باکس (صنعتی): این دوربین ها فاقد لنز هستند و میتوانید از یک لنز خارجی بر روی آنها استفاده کنید. این موضوع امکان دسترسی به زوایا و لنزهای خاص برای دوربین را فراهم می کند.

دوربین مداربسته مینیاتوری: مهمترین خصوصیت این دوربین ها اندازه کوچک آنهاست. معمولا برای محیط هایی که به دوربین های با اندازه های کوچک نیاز دارند توصیه می شوند.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂