زاویه دید در واقع میزان فضایی است که دوربین مداربسته پوششش می دهد. در هنگام خرید به زاویه دید یا به اصطلاح (Field Of View)FOV دوربین مداربسته توجه داشته باشید. با توجه به کاربری خود دوربین با زاویه دید مناسب را تهیه نمایید. در برخی موارد دوربین با زاویه دید 90 درجه کفایت می کند. در صورتی که محیط وسیعی دارید و میخواهید دوربین به تمام محیط احاطه داشته باشد، باید از دوربین با زاویه دید 180 درجه استفاده کنید. زاویه دید دوربین مداربسته در قیمت دوربینی که خریده می شود موثر است. در ادامه مطب عوامل موثر بر زاویه دید دوربین های مداربسته را مورد بررسی قرار می دهیم.

عواملی که بر زاویه دید دوربین مداربسته موثر است

از عوامل تاثیر گذار در زاویه دید یا FOV دوربین مداربسته می توان به فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته و سایز سنسور تصویر دوربین مداربسته اشاره کرد. در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

فاصله کانونی لنز دوربین

به فاصله ی بین عدسی تا سنسور تصویر دوربین مداربسته، فاصله ی کانونی لنز دوربین مداربسته گفته می شود. میدان دید در دوربین های مداربسته تا حد زیادی به فاصله کانونی لنز وابسته است. هرچه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد FOV دوربین مداربسته کمتر خواهد بود. دو نوع لنز در دوربین های مداربسته به کار رفته است، لنز ثابت (fix)و لنز متغیر(varifucal). واحد اندازه گیری فاصله کانونی بر حسب میلی متر است. 2.8، 3.6،4 و 6 از جمله متداول ترین فاصله های کانونی هستند که در لنز ثابت دوربین مداربسته وجود دارد. میدان دید دوربین های مداربسته داخلی که دارای لنز ثابتی هستند معمولا بین 95 الی  85 درجه است. این زاویه در دوربین های محیط های خارجی که دارای لنز ثابت هستند معمولا بین 65 الی 85 درجه است.

اندازه چیپ تصویر دوربین مداربسته

وظیفه ی چیپ تصویر در دوربین مداربسته، تبدیل نور به سیگنال الکترونیکی است. سنسور تصویر از اصلی ترین اجزای دوربین مداربسته است. اندازه ی چیپ تصویر در زاویه ی دید دوربین مداربسته تاثیر گذار است. سایز سنسور تصویر با FOV دوربین یا زاویه دید آن رابطه ی مستقیم دارد. هرچه سایز چیپ تصویر کمتر باشد زاویه دید دوربین پایین تر خواهد بود. به عنوان مثال اگر ما دوربینی داشته باشیم که دارای فاصله کانونی 6 میلی متر و سایز سنسور 1/3 اینچ باشد، زاویه دید این دوربین 45 درجه خواهد بود. این در حالی است که FOV دوربین با همین فاصله کانونی و سایز سنسور 1/4 اینچ 33 درجه است.

زاویه دید دوربین مداربسته یا FOV چیست؟

بیشترین زاویه دید در دوربین مداربسته

دوربین هایی که دارای لنز چشم ماهی (fisheye) هستند به گونه ای طراحی شده اند که می توانند از تمامی زوایا تصاویر را برای شما ثبت کنند. زاویه دیدی که این دوربین ها در اختیار شما قرار می دهند 180 تا 360 درجه است. در سیستم های مداربسته ی آنالوگ امکان استفاده از این دوربین ها وجود ندارد. شما می توانید در سیستم های مداربسته ی شبکه با استفاده از این دوربین ها دید بسیار خوبی از مکان های مختلف داشته باشید. در دوربین های تحت شبکه چشم ماهی، مشکل گرد شدن تصاویر با استفاده از نرم افزار پردازش تصاویر رفع می شود. با استفاده از این نرم افزار گوشه های تصاویر کشیده می شود. تصویری که در نهایت ارائه داده می شود تمام زوایا را پوشش می دهد.

انواع زاویه دید دوربین مداربسته

زاویه دید افقی: در دوربین های مداربسته زمانی که صحبت از زاویه ی دید می شود معمولا منظور همان زاویه دید افقی است. زاویه دید افقی دوربین زاویه ای است که دوربین می تواند در راستای افقی تحت پوشش قرار دهد.

زاویه دید عمودی: به زاویه دید دوربین در راستای عمودی گفته می شود.

زاویه دید قطری: دید افقی و عمودی به صورت همزمان تشکیل یک مستطیل را می دهند. زاویه دید قطری در واقع زاویه تحت پوشش قطر این مستطیل است.

محاسبه زاویه دید یا FOV در دوربین های مداربسته

با استفاده از فرمول زیر می توان زاویه دید یا FOV دوربین های مداربسته را محاسبه کرد:

X=2Arctan (h/2f)

که در این فرمول x زاویه دید بر حسب درجه و h عرض سنسور تصویر بر حسب میلی متر و f فاصله کانونی لنز بر حسب میلی متر است.

چرا FOV دوربین های مداربسته محدود است؟

بعد از دیدن تصاویر یک لنز با فاصله کانونی پایین متوجه دلیل اصلی آن خواهید شد. هرچه زاویه دید لنز بازتر باشد تصویر شما گردتر خواهد شد و این کار امکان تشخیص جزئیات در تصویر را به طور جدی کاهش می دهد. لازم به ذکر است که عمق دید دوربین مداربسته با افزایش میدان دید آن کاهش پیدا می کند و امکان دیدن جزئیات تصویر به شدت کم می شد.

محل قرار گیری دوربین مداربسته

یکی از عواملی که در دید دوربین های مداربسته موثر است، محل نصب و قرار گیری آن است. اگر می خواهید دوربین شما در بهترین محل نصب شود باید دقت داشته باشید که مانعی مانند تیر برق، درخت، ساختمان و… در آن محدوده وجود نداشته باشد. هم چنین برای داشتن تصاویر واضح و با کیفیت باید محل نصب را طوری انتخاب کنید که نور بیش از حد در آن محیط وجود نداشته باشد. در صورتی که محل نصب و انتخاب دوربین هر دو به درستی انتخاب شوند شما می توانید یک دوربین مداربسته با زاویه دید مناسب داشته باشید.

دوربین های مداربسته با زاویه دید کم چه کاربرد هایی دارند؟

دوربین های مداربسته با میدان دید کم مناسب مکان هایی هستند که وسعت زیادی نداشته و هدف کاربر ثبت تصاویر با جزئیات در آن مکان ها است. برای موارد این چنینی دوربین های با لنز هایی که فاصله کانونی بیشتری دارند مناسب هستند. به طور مثال در طلا فروشی ها برای رد و بدل کردن پول و طلا از دوربین هایی با لنز زوم باید استفاده کرد.  دوربین هایی دارای لنز با فواصل کانونی 6، 8 یا 12 میلی متر برای مواردی که نیاز به دیدن جزئیات ریز تصاویر در یک محیط نه چندان وسیع باشد، مورد استفاده قرار می گیرند.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

1/5 - (1 امتیاز)