یکی از قسمت های مهم در یک سیستم مداربسته تحت شبکه ضبط تصاویری است که توسط دوربین گرفته شده، حال بسته به سیستمی که راه اندازی شده روش های ضبط تصاویر متفاوت خواهند بود. این سیستم ها به دو گروه زیر تقسیم بندی می گردند:

  • سیستم هایی که از دستگاه ضبط ان وی آر (NVR) برای ضبط تصاویر استفاده می کنند.
  • سیستم های مبتنی بر PC Server که از سرورهای کامپیوتری برای ضبط تصاویر استفاده می کنند.

همانطور که گفته شد با توجه به بسترسازی صورت گرفته در سیستم مداربسته روش های ضبط تصاویر می توانند متفاوت باشند زیرا تکنولوژی بکار رفته در هر کدام از دستگاه های فوق برای مدیریت، ضبط و ذخیره سازی تصاویر، پخش زنده، بازپخش و سایر قابلیت های موجود متفاوت است. با توجه به اینکه کاربران اغلب با نحوه کارکرد دستگاه ضبط NVR در یک سیستم مداربسته آشنا هستند در ادامه ابتدا به معرفی سایر روش ها و دستگاه های مورد استفاده در سیستم های مبتنی بر سرورهای کامپیوتری و مقایسه و سپس ذکر تفاوت های آنها با نحوه ضبط در دستگاه NVR می پردازیم:

NAS یا Network attached storage یک روش ذخیره سازی برای دیتاهای کامپیوتری است که قابلیت اتصال به شبکه های کامپیوتری را دارد. روش ذخیره سازی به صورت NAS می تواند شامل سخت افزار، نرم افزار و یا به طور کلی پیکربندی آن باشد. ولی اغلب به عنوان یک کامپیوتر تخصصی هدفمند در نظر گرفته می شود.  ساده ترین تعریف NAS عبارت است از: “هر سروری که فایل های ذخیره شده خود را با دیگران در شبکه به اشتراک بگذارد .

اما در سیستم های مداربسته، منظور از NAS در واقع سرورهای کوچکی هستند که عمل ضبط و مدیریت تصاویر را در شبکه به عهده دارند. در واقع زمانی که شرایط طوری باشد که مجبور به استفاده از سیستم های کامپیوتری به جای دستگاه ضبط NVR باشید می توانید از سرورهای NAS استفاده کنید.

نکات مهم در انتخاب سرور NAS

  • پشتیبانی از قابلیت RAID

یکی از قابلیت های سیستم NAS پشتیبانی از سیستم RAID در ذخیره سازی تصاویر است. همانطور که قبلا نیز در مورد این سیستم ذخیره سازی توضیح دادیم وجود سیستم RAID باعث می شود تا در صورت خراب شدن یک هارد اطلاعات حیاتی بر روی هارد دیگر بک آپ گیری شوند و از دست نروند. توصیه می شود در هنگام انتخاب سرور NAS نوعی از آن را انتخاب کنید که از سیستم RAID پشتیبانی می کند.

  • امنیت

در صورت استفاده از سرور NAS برای ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته بهتر است که سروری را انتخاب نمائید که اتصال سرور به مرورگر در آن امن باشد.

ضبط به صورت NAS

  • بزرگی پروژه

یکی از موراد بسیار مهم در هنگام انتخاب سرور NAS این است که این نکته را در نظر بگیرید که آیا در آینده قصد توسعه تعداد دوربین های مداربسته را دارید یا خیر. زیرا چنانچه قصد توسعه سیستم خود را داشته باشید باید از یک  NAS قوی تر(برای مثال با ظرفیت RAM هارد بالاتر) استفاده کنید که بتواند تعداد بیشتری دوربین را ساپورت کند.

  • رابط گرافیکی

در هنگام انتخاب NAS Storage خود به رابط گرافیکی Graphic User Interface آن نیز توجه نمائید. زیرا این رابط کاربری گرافیکی رابطه مستقیم با نحوه مدیریت، کیفیت ضبط و پخش تصاویر دارد.

  • کیفیت هارد دیسک  ها

در سیستم ضبط NAS با توجه به موارد گفته شده بهتر است از هارد دیسک مخصوص دوربین مداربسته با کیفیت بالا استفاده کنید تا در صورت عملکرد شبانه روزی سیستم مشکلی برای ذخیره تصاویر پیش نیاید.

  • پورت شبکه

ظرفیت پهنای باند پورت شبکه سرور NAS نیز از جمله موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود زیرا تعیین کننده سرعت انتقال اطلاعات بر روی شبکه است. برای مثال  پهنای باند ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ بسیار مناسب است. برخی از سرور های قدرتمند تر نیز دارای دور پورت شبکه برای انتقال تصاویر هستند.

تفاوت سرور NAS و NVR

امنیت

یکی از تفاوت های موجود میان این دو امنیت بالاتر دستگاه NVR است زیرا دستگاه NVR دستگاهی تخصصی است که تنها برای ضبط و مدیریت تصاویر دوربین های مداربسته طراحی شده و فاقد آپشن های نرم افزاری اضافه دیگری است که در یک سرور کامپیوتری وجود دارد به همین دلیل به هنگام اتصال به شبکه به صورت LAN یا WAN در مقابل خطر نفوذ ویروس های کامپیوتری مقاوم تر اند.

هزینه

از لحاظ هزینه ای که بابت هر کدام از این دو روش می کنید روش NAS روش پرهزینه تری است زیرا در نهایت با آن می توانید تا حداکثر 2 الی 4 دوربین IP را ساپورت کنید و برای هر دوربین اضافه تری باید هزینه بپردازید اما در NVR چنین محدودیتی وجود ندارد.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂