با وجود انواع متنوعی از دوربین های مداربسته طراحی شده در طول سال های متمادی به منظور ارائه امنیت و تحقق اهداف نظارتی، با این حال همواره این سوال مطرح می گردد که چگونه می توان به طور موثری پروژه های نظارتی با ابعاد بزرگ و با تعداد دوربین بالا را مدیریت نمود.

بعضی از دوربین های مداربسته تحت شبکه از نوع گردان یا PTZ می توانند عملکرد خودکار تعقیب سوژه را پشتیبانی می کنند. قابلیت Smart tracking یا ردیابی هوشمند در دوربین های مدار بسته یک تکنولوژی نوآورانه در دوربین های مداربسته گردان یا  PTZ است. این ویژگی اثربخشی سیستم های امنیتی و نظارتی را به ویژه در مکان هایی که شاهد حضور گاه به گاه افراد یا وسایل نقلیه است ارتقا می بخشد. و بدین وسیله می توان از بسیاری از حوادث و رخدادهای غیرمترقبه و یا جنایی جلوگیری نمود.

با استفاده از این تابع، هنگامی که یک جسم در حال حرکت (فرد، وسیله نقلیه، و غیره) وارد منطقه تحت نظارت دوربین مدار بسته می شود، به طور خودکار توسط دوربین شناسایی و ردیابی می گردد. زمانی که این سوژه از دید دوربین خارج می شود، دوربین به طور خودکار مجددا به نظارت بر محیط تعیین شده خود باز می گردد. علاوه بر این، زمانی که کاربران مایلند تا سوژه مورد نظر خود را تغییر دهند، به سادگی می توانند بر روی سوژه دیگر کلیک کردهتا دوربین جهت ردیابی خود را بر روی سوژه جدید قرار دهد.

همچنین این دوربین ها دارای قابلیت تشخیص و تمایز سوژه و تشخیص چهره نیز می باشد. که کمک بسیار خوبی در طول ردیابی محسوب می گردد. این نوع دوربین ها توانایی بسیار بالای در پوشش دادن مناطق وسیع را دارند و اطلاعات کاملتری را در اختیار کاربر می گذارند. این مسِله باعث می گردد تا نیاز به وجود دوربین های متعدد در مکان مورد نظر کاهش یافته که به طور مستقیم منجر به کاهش هزینه ها می گردد.

الگوریتم عملکرد

به طور معمول، دوربین گردانی که از قابلیت تعقیب هوشمند پشتیبانی می کند، دارای نرم افزار هایی خاص است که بر اساس الگوریتم تجزیه و تحلیل هر فریم از تصویر برنامه ریزی شده است. کاربران همچنین می توانند با استفاده از ماوس و انتخاب دقیق سوژه برای ردیابی خودکار استفاده کنند. این امر می تواند از ردیابی های تصادفی در هنگامی که تعداد اشیاء متحرک زیاد است جلوگیری نماید. در حال حاضر با استفاده از روش های زیر ردیابی سوژه ها انجام می گردد:

  • روش Manual  یا دستی:

    در این حالت به صورت دستی می توانید سوژه مورد نظر را برای دوربین تعریف نمایید. سپس دوربین به صورت خودکار در بازه دید خود به تعقیب سوژه می پردازد.

  • فعال شدن خودکار در صورت عبور سوژه از خط(Line Crossing Trigger):

  • در این حالت می توانید خطی فرضی را تعیین کرده، که در زمان عبور سوژه(ها) از این خط، دوربین به طور خودکار فعال شده و در محدوده نظارتی خود آن را تعقیب می نماید.
  • فعال شدن در صورت ورود یا خروج سوژه از یک منطقه(Region Entrance/Exiting Trigger ):

    در این حالت می توانید به جای کشیدن یک خط فرضی، یک ناحیه مجازی را برای دوربین معین نمایید. بدین ترتیب با ورود یا خروج سوژه مورد نظر به این منطقه، دوربین آن را ردیابی می کند.

  • تشخیص اشیا رها شده در محل (Unattended Baggage Trigger):

    در این حالت دوربین می تواند اجسامی  را که به مدت طولانی در یک مکان عمومی رها شده اند شناسایی نموده و محل آن را به صورت دقیق در تصاویر نشان دهد. از این روش معمولا برای مکان های عمومی پر تردد مانند ایستگاه های مترو، قطار ها و یا فرودگاه ها به منظور شناسایی عوامل خرابکاری یا بمب گذاری استفاده می گردد.

  • تشخیص حذف اشیا از تصویر(Object Removal Trigger):

    در این حالت دوربین نسبت به حذف یک جسم ثابت در محیط حساس بوده و می تواند آن را تشخیص می دهد. این قابلیت برای مکان هایی از جمله موزه ها که دارای اشیا حساس، ثابت و قیمتی هستند مناسب است.

کاربردها و مزایای استفاده از دوربین های هوشمند

از با قابلیت تعقیب هوشمند می توان در بسیاری از سیستم های نظارت تصویری با ابعاد وسیع استفاده نمود برای مثال برای اهداف نظارتی از جمله جنگل ها، جاده ها، ایستگاه های قطار، فرودگاه ها، بنادر، پارک ها، خیابان ها، ورزشگاه ها، پایگاه های نظامی و … استفاده نمود. از جمله مزایای این دوربین های هوشمند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تعقیب هوشمند و کارآمد سوژه های متحرک
  • نظارت و ثبت فعالیت های مربوط به سوژه های مختلف
  • زوم اپتیکال برای حفظ وضوح تصاویر
  • میزان Sensivity قابل تنظیم و حالت های مختلف ردیابی
  • دارای قابلیت تشخیص حرکت (Motion Detection)
  • عدم نیاز به نصب چندین دوربین در نقاط مختلف پروژه

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂