دوربین های مداربسته در ابتدای ورود به بازار جهانی قیمت های بالایی داشتند. استفاده از دوربین های مدار بسته ابتدا در مراکز مهم امنیتی همانند موزه ها، بانک ها، فرودگاه ها و … رایج بود. اما با پیشرفت تکنولوژی و ارزان شدن قیمت این محصولات امروزه استفاده از دوربین های مداربسته در ساختمان های مسکونی نیز رایج شده است. هم اکنون با تولید محصولات متنوع و گوناگون با قیمت های متفاوتی مواجه هستیم. در این مطلب می خواهیم عوامل موثر بر قیمت دوربین مداربسته را بررسی کنیم.

هفت عامل موثر بر قیمت دوربین مداربسته

 امروزه دوربین های مدار بسته با قیمت های متفاوتی در بازار عرضه می گردند. اما چه عواملی باعث اختلاف قیمت در دوربین های مداربسته می باشد؟ در زیر به برخی از این عوامل اشاره می ‌کنیم :

1. برند دوربین مدار بسته

 در هنگام خرید دوربین مداربسته اولین موضوع مورد توجه مشتری در انتخاب، نوع برند دوربین است. همین مورد یکی از عوامل موثر بر قیمت دوربین مداربسته است. دوربین های مدار بسته با برند های امریکایی ،اروپایی ، ژاپنی با قیمت گران و برند های تایوانی و چینی  با قیمت مناسب و یا ارزان در بازار ایران موجود میباشند. البته لزوماً برندی که از  قیمت گران تری برخوردار است برابر با کیفیت بهتر و خرید مناسب تر نمی باشد. برای اینکه تفاوت قیمت در برند های مختلف را متوجه شوید می توانید نمودار زیر را مشاهده نمایید.

 (این نمودار قیمت یک دوربین خاص با مشخصات یکسان را در برند های مختف نشان می دهد.)

قیمت دوربین مداربسته

2. تکنولوژی دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته به سه طیف آنالوگ ، آنالوگ HD و تحت شبکه یا IP تقسیم می شوند. به زبان ساده می توان آنها را به صورت زیر دسته بندی نمود:

  • دوربین های تحت شبکه یا IP: گران قیمت تر، دارایی کارایی پیچیده‌ تر و کیفیت بالاتری هستند.
  • دوربین های آنالوگ: ارزان قیمت تر، دارای کارایی ساده تر و کیفیت ضعیف هستند.
  • دوربین های آنالوگ HD: ارزان قیمت تر، دارای کارایی ساده تر و کیفیت قابل قبول هستند.

در نمودار زیر می توانید میانگین قیمتی یک پروژه نصب دوربین مدار بسته را در شرایط یکسان از نظر تعداد دوربین ها، متراژ کابل کشی، نوع مکان، مساحت مورد نظر و … با استفاده از سه تکنولوژی ذکر شده مشاهده نمایید.

قیمت دوربین مداربسته

3. کیفیت تصویر دوربین مداربسته

دوربین های مدار بسته در حال حاضر با کیفیت ‌های 1، 2، 3، 4 و 5 مگاپیکسل در بازار عرضه می گردند. پیش از خرید به این مسئله توجه نمائید که کیفیت بیش از اندازه لزوماً خوب نیست زیرا هر چه کیفیت تصاویر بالاتر باشد حجم تصاویر نیز افزایش می یابد. در نتیجه برای ارسال و دریافت تصاویر در سطح اینترنت نیازمند پهنای باند بیشتری خواهید بود که عملا منجر به افزایش هزینه ها می گردد. همچنین مجبور خواهید بود تا فضای ذخیره سازی خود را  مناسب با کیفیت بالای دوربین ارتقا بخشیده و حافظه های (هارد – HDD ) بیشتر و یا با ظرفیت ذخیره سازی بیشتری برای دستگاه ضبط NVR یا DVR خود خریداری کنید. باید به این نکته نیز توجه نمایید که با گذشت زمان تکنولوژی نیز ارزان تر می شود و احتمال این وجود دارد که یک دوربین 8 مگاپیکسلی در آینده تفاوت قیمتی کمی با یک دوربین 5 مگاپیکسلی داشته باشد. پس باید با انتخاب درست هزینه های خود را مدیریت نمایید و نه با خرید جنس گرانتر.

قیمت دوربین مداربسته

4. بدنه دوربین مداربسته

دوربین های مدار بسته در انواع کیس ها و جنس بدنه تولید می شوند و از نظر شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در نتیجه کاربرد های متفاوتی نیز دارند. این دوربین ها شامل دوربین های دام، بولت، باکس، اسپید دام، مینیاتوری، فیش آی و… می باشند. همچنین نوع جنس بدنه نیز می تواند از انواع مختلفی از قبیل فلزی، پلاستیکی و … و یا بدنه های خاص همانند دوربین های ضد انفجار یا ضدآب باشد، که طبیعتا در قیمت تمام شده دوربین تاثیر گذارند. شما می توانید با توجه به کاربری و نوع فضای مورد نظر از هر یک از انواع دوربین های مدار بسته استفاده نمایید برای مثال اگر مکان مورد نظرتان اتاق های داخلی و یا مکان های سرپوشیده هستند بهتر است از دوربین های سقفی یا دام استفاده نمایید و برای فضای های بیرونی از دوربین های بولت یا دیواری استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در باره انواع دوربین ها می توانید به مقاله انواع دوربین مداربسته مراجعه فرمایید. به خاطر داشته باشید جنس و نوع کیس دوربین تاثیری در کیفیت دوربین ندارند.

5. لنز دوربین مدار بسته

لنز دوربین های مداربسته از عوامل تأثیرگذار در قیمت دوربین می باشد لنز های دوربین مدار بسته در ۳ طیف زیر ارائه می‌شوند:

  • لنز ثابت: در دوربین هایی با لنز ثابت امکان تغییر فاصله کانونی و زوم وجود ندارد. و تنها امکان تنظیم فوکوس دارند. هرچه لنز مورد نظر فاصله کانونی کمتری داشته باشد تصویر وایددتری ( گسترده تری) را برایتان فرآهم می کند.
  • لنز وریفوکال(متغیر): دوربین هایی که دارای لنز از نوع وریفوکال هستند امکان تغییر در فاصله کانونی یا زوم در بازه ای مشخص در آنها میسر است. باید به این نکته توجه نمایید که بسیاری از افراد گمان می کنند که امکان تغییر فاصله کانونی در از راه دور برایشان میسر است و این تصور غلطی است .لازم است بدانید که تنظیم لنز های وریفوکال به صورت دستی است و هر بار باید در محل نصب دوربین انجام شود.
  • وریفوکال موتوردار: لنز های وریفوکال موتوردار در واقع همان لنز های وریفوکال هستند. با این تفاوت که در این نوع لنز ها تغییر فاصله کانونی(زوم اپتیکال) توسط یک موتور کوچک تعبیه شده در دوربین انجام می گیرد. لذا امکان تغییر فاصله کانونی از راه دور و از طریق دستگاه DVR و یا NVR امکان پذیر است. از لنز های وریفوکال موتوردار اغلب در دوبین های مداربسته اسپید دام استفاده می شود.

قیمت دوربین مداربسته

6. قابلیت WDR

مکانیزمی در دوربین های مدار بسته می باشد که کنتراست نور را برای دوربین در شرایط سخت تنظیم نموده و امکان تصویر برداری با کیفیت را فرآهم می کند. دوربین هایی که دارای این قابلیت هستند بسیار مناسب برای محیط هایی هستند که اختلاف سطوح نور در آنها بالا است مانند ابتدای درب های ورودی و یا مکان هایی که نور مستقیما به لنز دوربین می تابد. البته قابلیت دیگری که در کاتالوگ یک دوربین ممکن است مشاهده نمایید DWDR است که صرفا یک قابلیت دیجیتالی و نه سخت افزاری برای دوربین می باشد و بهره وری چندانی ندارد. دوربین های با قابلیت DWDR از نظر قیمت و کارایی تفاوتی با دوربین های دیگر ندارند. قابلیت WDR سخت افزاری معمولا بین 100 تا 200 هزار تومان به قیمت یک دوربین می افزاید.

قیمت دوربین مداربسته

7. دید در شب دوربین مدار بسته

امروزه تمامی دوربین های مدار بسته با قابلیت دید در شب به بازار عرضه می شوند. و دارا بودن مزیت دید در شب عاملی مهم در قیمت دوربین نمی باشد. اما مواردی همچون برد دید در شب دوربین مدار بسته و یا مواردی همچون دید در شب رنگی و یا اسمارت در قیمت تمام شده دوربین مدار بسته موثر است.

8. سایر موارد

البته موارد دیگری نیز در قیمت دوربین تاثیر گذار می باشد که به تنهایی تاثیر بسزایی در قیمت دوربین ندارند. اما مجموع آنها می تواند در افزایش یا کاهش قیمت تاثیر گذار باشد. برخی از این عوامل عبارتند از :

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂