طبیعتا زمانی که یک سیستم مداربسته را در محل مورد نظر تعبیه می کنید نیازمند این هستید که تصاویر را در مکانی توسط یک دستگاه نمایشگر مشاهده نمایید. به مجموعه تجهیزاتی که برای نمایش تصاویر مورد استفاده قرار می گیرند و سایر عوامل دخیل در کنترل و مدیریت آن، مانیتورینگ دوربین مداربسته گفته می شود.

اتاق مانیتورینگ چیست؟

اتاق مانیتورینگ مکانی است که کلیه تجهیزات لازم برای مدیریت و مشاهده تصاویر ارسالی دوربین های مداربسته در آن قرار می گیرد. اتاق های مانیتورینگ را معمولا در شرکت ها، سازمان های بزرگ، بیمارستان ها، مترو و …می بینید که تعداد دوربین های زیادی دارند. بهتر است در اتاق های مانیتورینگ از تجهیزات با کیفیت برای مشاهده تصاویر ارسالی از دوربین های مداربسته استفاده نمود.

برای درک بهتر عملیات مانیتورینگ به مثال زیر توجه نمایید. مکانی را با ۱۲۸ دوربین مداربسته در نظر بگیرید. تصاویر ارسالی معمولا در دسته بندی های ۱۶و ۳۲ تایی تقسیم بندی شده و در یک نمایشگر مجزا نمایش داده می شوند. اگر بخواهید این ۱۲۸ دوربین را به دسته بندی های ۳۲ تایی تقسیم نمایید نیازمند ۴ نمایشگر برای مشاهده تصاویر و همچنین ۲ فرد بعنوان اپراتور هستید. هر اپراتور می تواند بر ۲ نمایشگر نظارت داشته و مجموعا ۶۴ تصویر را کنترل کند. علاوه بر ۴ نمایشگر مذکور حداقل به ۲ نمایشگر با ابعاد کوچکتر برای مشاهده تصاویر مهم بصورت جداگانه نیاز دارید. با این کار در صورت بروز مشکل در هر یک از تصاویر، اپراتور تصویر دوربین را بر روی مانیتور جداگانه آورده و با کیفیت و ابعاد بهتری آن را مشاهده می نماید.

بعلاوه اگر از دوربین مداربسته گردان (Speed Dome) یا زوم دار در سیستم مورد نظر استفاده می کنید، اپراتور می تواند با استفاده از قابلیت های موجود در این دوربین بر روی نقطه مورد نظر در زوایای مختلف زوم نموده و یا جهت دوربین را تغییر دهد.

اتاق کنترل باید ابعاد مناسبی داشته باشد به نحوی که بتوان تمامی اسباب، وسایل و تجهیزات را براحتی در آن جای داد علاوه بر این باید فضای کافی جهت تردد کارکنان و اپراتور ها نیز موجود باشد.

از چه نوع مانیتور هایی در اتاق مانیتورینگ استفاده می شود؟

این امر به نوع خروجی های تعبیه شده در انواع مانیتورهای صنعتی و معمولی موجود در بازار بستگی دارد. معمولا مانیتور دارای خروجی های HDMI و VGA هستند. توصیه می شود در هنگام خرید نمایشگر به رزولوشن پخش آن نیز توجه نمایید که مطابق با رزولوشن خروجی دوربین های مداربسته باشد. زیرا زمانی که یک دوربین مدار بسته با کیفیت تصویر 4K دارید بهتر است از مانیتورهای با کیفیت 4K نیز استفاده کنید تا یک LCD با کیفیت HD.

قابلیت های اتاق مانیتورینگ:

  • جمع آوری تصاویر از نقاط مختلف در یک محل
  • کنترل یک دوربین از چندین نقطه
  • تعیین دسترسی هر یک از افراد به تصاویر
  • نظارت بر تصاویر کلیه دوربین ها
  • دسترسی به تصاویر ضبط شده ،کنترل دوربین ،تنظیمات و …

تجهیزات موجود در اتاق مانیتورینگ

  • مانیتور، LCD ،PC های معمولی
  • صندلی های راحت
  • دما، تهویه و روشنایی مناسب
  • فضایی برای خواب و استراحت اپراتور ها
  • دستگاه ضبط تصاویر
  • رک هایی با ابعاد مناسب برای تجهیزات
  • کیبورد کنترلر برای دوربین های PTZ در صورت استفاده از این نوع دوربین ها

ویدئو وال (Video Wall) چیست؟

یکی از تجهیزات مورد استفاده در اتاق های کنترل و مانیتورینگ هستند. این تجهیزات در واقع تلویزیون های بزرگی هستند که معمولا در مکان های وسیع با تعداد دوربین بالا مورد استفاده قرار می گیرند. به بیان دیگر ویدئو وال (VIDEO WALL) یک سیستم نمایشی عریض صنعتی و یکپارچه با کار کرد ۲۴ ساعته است که  قابلیت پخش تعداد زیادی از تصاویر ارسالی از دوربین های مداربسته را دارند. نرم افزار های موجود در این تجهیزات امکان تقسیم بندی تصاویر را در پنجره های متعدد در سایز و موقعیت دلخواه برای نمایش همزمان چندین تصویر مختلف میسر می سازند.

کاربرد های ویدئو وال

  • در کلیه سازمانها و ارگانها
  • مراکز کنترل و مدیریت شهری (کنترل ترافیک ، مدیریت بحران ، نیروگاه ها ، مراکز اورژانس، مراکز آتش نشانی، مراکز پلیس، اتاقهای مانیتورینگ، برجهای مخابراتی، صدا و سیما و …)
  • اتاق های مانیتورینگ مراکز صنعتی (خطوط تولید کارخانجات ، نیروگاه ها و …
  • در مراکز نظارتی و حفاظتی (کنترل دوربین های مدار بسته و مانیتورینگ مجتمع های تجاری و مسکونی بزرگ و …)

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂