سیستم تثبیت کننده تصویر، به مجموعه ای از فناوری هایی اطلاق می شود که برای اصلاح تاری تصاویر در دوربین مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرد. این تاری تصاویر معمولا از ارتعاشات اجتناب ناپذیر به دلیل حرکت دوربین در محل نصب ناشی می شود. معمولا نصب دوربین مداربسته در فضاهای روباز آن را در معرض تکان های ناشی از عوامل فیزیکی یا طبیعی همچون باد، باران و … قرار می دهد. به همین جهت توسعه دهندگان تکنولوژی های مربوط به سیستم های امنیتی و نظارتی با تولید فناوری هایی نرم افزاری و سخت افزاری در صدد کاستن این نقائص هستند.

وجود نویز و تاری در تصاویر یک امر اجتناب ناپذیر است. تکنیک تثبیت کننده تصویر به شما کمک می کند تا جزئیات دقیقتر و با وضوح بالا از تصاویر داشته باشید. تکنیک های تثبیت کننده تصویر به طور کلی و بر اساس عملکرد آنها به دو نوع زیر طبقه بندی شوند:

  • اصلاح بر اساس حرکت لنز
  • اصلاح بر اساس برنامه نرم افزاری

در ادامه به شرح هر کدام از موارد بالا و در نهایت به ارائه مقایسه ای میان این دو می پردازیم.

تثبیت کننده تصویر (EIS)

تثبیت کننده تصویر الکترونیکی و یا (Electronic image stabilization) روشی است که در آن مشکل تاری تصویر در سطح نرم افزاری و پس از اینکه سیگنال نوری به سیگنال دیجیتال تبدیل گردید، بر طرف می شود. همانطور که میدانید هر دوربین مدار بسته ای  دارای یک چیپ یا حسگر تصویر است  که وظیفه دارد که این سیگنال نوری را دریافت نموده و برای تشکیل تصویر این سیگنال های نوری را به سیگنال های دیجیتالی تبدیل نماید. این روش اصلاح نقائص تصاویر را پس از تشکیل تصویر انجام می دهد یعنی بعد از زمانی که نور از سنسور عبور کرد.

نحوه عملکرد EIS

الگوریتم عملکرد EIS بدین نحو است که پردازنده ابتدا تصویر را به تکه های کوچک تقسیم می کند و سپس آن را با فریم های قبلی مقایسه می کند. سپس تشخیص می دهد که حرکت موجود در تصویر ناشی از یک شی متحرک در تصویر بوده و یا یک لرزش ناخواسته بوده و اصلاحات مورد نیاز را انجام می دهد. در این حالت هنگامی که تصویر اصلاح شده با تصویر قبلی جایگزین می گردد قاعدتا بخش هایی از آن حذف می شود و نسبت به تصویر اصلی (که دارای نویز است) کوچکتر خواهد بود. این ممکن است منجر کاهش کیفیت کلی این فناوری شود اما این کاهش زیاد چشمگیر نیست و قابل اغماض است.

تثبیت کننده تصویر OIS

در این روش عمل تثبیت و اصلاح نویز در تصویر با تغییر مسیر نوری در سنسور انجام می گردد. این عمل در زمان واقعی است و از این رو هیچ تغییری یا کاهش کیفیتی در تصویر رخ نمی دهد. در این روش سنسورهای تشخیص لرزش (سنسورهای ژیروسکوپی) مورد استفاده قرار می گیرند که این اطلاعات را به یک میکرو رایانه منتقل می کنند که به نوبه خود آنها را به سیگنال تصویر تبدیل می کند و در نهایت منجر به حرکت لنز به منظور اصلاح نویز تصویر می شود. به زبان ساده در این روش لنز دوربین مدار بسته با حرکت مکانیکی خود منجر به این می گردد که  نور همواره به سنسور دوربین برخورد کند.

مقایسه عملکرد EIS و OIS

مزیت اصلی سیستم OIS این است که هیچگونه تغییری در تصویر نهایی اتفاق نمی افتد زیرا تغییرات لازم قبل از اینکه سیگنال نوری به سنسور تصویر برخورد کند اتفاق می افتد. اما همانطور که میدانید این فناوری یک فناوری سخت افزاری است و ذاتا از لحاظ وزنی به دوربین فشار می آورد.

در حال حاضر تکنولوژی EIS به دلیل سبکی و قیمت مناسب تر و همچنین با وجود بهبود هایی که در الگوریتم عملکردی آن به منظور افزایش کیفیت تصویر صورت گرفته بسیار محبوبتر و رایج تر به نظر می رسد. البته شاید استفاده از تکنولوژی OIS در رزولوشن و شرایط نور ضعیف، منطقی تر به نظر برسد.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂