در دهه های اخیر استفاده از دوربین های مدار بسته رشد چشمگیری داشته است به نحوی که می توانید در هر مکانی آنها را مشاهده نمایید. اکثر شرکت ها و سازمان های بزرگ و کوچک از این دوربین ها در محل کار خود استفاده می نمایند.  از طرفی کیفیت تصویر دوربین های تحت شبکه نیز به طور چشمگیری ارتقا یافته است، که در عین حال منجر به ایجاد برخی از مشکلات مربوط به پهنای باند و ذخیره سازی نیز می گردد. زیرا هرچه کیفیت تصاویر بالاتر باشد به فضای ذخیره سازی و پهنای باند بیشتری برای انتقال نیاز دارند.

به منظور حل این مشکلات و گسترش بیشتر سیستم های نظارت تصویری با کیفیت HD، تولیدکنندگان به ابداع فناوری هایی روی آورده اند که تکنولوژی رمزگذاری ROI یک از آنهاست. این فناوری براساس این واقعیت است که کاربر اغلب در هنگام تماشای تصاویر در یک منطقه خاص در تصویر تمرکز می کند، بنابراین آن قسمت خاص باید بسیار واضح باشد، در حالی که سایر قسمت ها می توانند از وضوح کمتری برخوردار باشند. فناوری رمزگذاری ROI، نظارت موثر بر یک منطقه را حتی زمانی که پهنای باند کم است، تضمین می کند.

نحوه عملکرد فناوری ROI در دوربین مداربسته

فناوری فشرده سازی Region of Interest یا ROI به منظور ارائه بالاترین کیفیت تصویر در مناطق مورد نظر ابداع شده است که در عین حال نیز باعث کاهش کیفیت فریم های تکراری و غیرضروری در تصاویر می گردد. با وجود حذف نقاط غیرضروری و تکراری در تصاویر در تکنولوژی ROI، اما حفظ اطلاعات مهم در آن، تضمین شده است و عمل فشرده سازی داده ها و به طور موثر و دقیقی انجام می گردد.

در اتاق مانیتورینگ، کاربران می توانند یک یا چند منطقه را انتخاب نموده و قابلیت ROI را در آنها فعال نمایند. تکنیک فشرده سازی با حداقل از دست رفتن دیتا (ROI) برای این نواحی انجام می شود، در حالی که فشرده سازی به صورت برعکس این حالت برای مناطق پس زمینه یا غیر ROI انجام  می شود. در این روش کیفیت تصویر بالاتر خواهد بود و نسبت فشرده سازی بالاتری را فراهم می کند. همچنین در این روش مشکلات پهنای باند و فضای ذخیره سازی نیز حل می گردد.

انواع تکنولوژی ROI

لازم به ذکر است که در حال حاضر دو نوع مختلف از تکنولوژی ROI وجود دارد:

  1. FIXED REGION(منطقه ثابت)
  2. DYNAMIC TRACKING (ردیابی پویا)

FIXED REGION(منطقه ثابت)

برای فعال نمودن عملکرد ROI برای مناطق ثابت می توانید به صفحه تنظیمات ROI در دوربین مداربسته بروید. در این قابلیت امکان فعال نمودن ROI برای 4 منطقه مختلف در تصویر میسر است. سطح رمزگذاری ROI از 1-6، قابل تنظیم است.

DYNAMIC TRACKING (ردیابی پویا)

در این قابلیت ابتدا باید تنظیمات مربوط به عملکرد تشخیص چهره به همراه قابلیت dynamic analysis فعال نمائید، سپس به صفحه تنظیمات ROI رفته و عملکرد ROI را فعال کنید. سطح رمزگذاری ROI از 1-6، قابل تنظیم است.

اگر از دوربین های مداربسته شرکت Hikvision در مکان مورد نظر خود استفاده می نمائید شایان ذکر است که این شرکت دست به ادغام کد گذاری ROI با تکنولوژی هایی همچون تجزیه و تحلیل هوشمند(VCA)، تشخیص چهره نموده است که این کار منجر به ارائه محصولات ویدئویی با کیفیت بالا می گردد. این شرکت به عنوان یکی از اولین تولیدکنندگان دوربین مداربسته که از استاندارد فشرده سازی H.264 / AVC استفاده می نماید، بهترین عملکرد کدگذاری ROI را در مقایسه با همان محصولات از سایر برندهای تولید کننده ارائه می کند.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂