در مقالات قبلی در مورد سنسور و نقش آن در دوربین مدار بسته توضیح دادیم. همانطور که ذکر شد به طور کلی، وظیفه سنسور تبدیل نور دریافتی از تصاویر به سیگنال الکتریکی است. چیپ های تصویر قسمتی از ساختار دوربین ها محسوب می گردند که نور دریافتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند. سپس این سیگنال ها به صورت تصاویر ویدئویی ضبط می شوند.

در سال 2012 شرکت هایک ویژن سری جدید دوربین های مداربسته آنالوگ خود را که مجهز به سنسور DIS بودند، به بازار عرضه نمود. سنسور DIS در واقع نسخه ارتقا یافته ای از سنسور Cmos است که در آن مشکلات ناشی از عدم ارائه تصاویر با کیفیت در فضاهای کم نور که در سنسور های Cmos به چشم می خورد برطرف شده است.

چیپ تصویر DIS و نحوه عملکرد آن

چیپ تصویر DIS در دوربین مداربسته مخفف عبارت (Digital Image Stabilization) بوده و به معنی تثبیت کننده دیجیتالی تصویر است. معمولا نصب دوربین مدار بسته در مناطقی اعم از کنار جاده ها، ایستگاه های راه آهن، بنادر، فرودگاه ها و … ممکن است باعث گردد تا تصاویر دوربین بر اثر تکان های ناشی از عوامل بیرونی تار گردند. تکنولوژی موجود در چیپ تصویر DIS به گونه ای است که می تواند میزان نویز قسمت هایی از تصاویر را که بر اثر لرزش دوربین ایجاد شده و وضوح خوبی ندارند را کاهش دهد.

این سنسور با سنجش داده های گرفته شده توسط دوربین مداربسته تکان های وارده بر دوربین را که اغلب به دلیل وزش باد اتفاق می افتد را تشخیص می دهد. دوربین با ضبط پیکسل هایی از تصویر خارج از فریم موجود یک حائل پیکسلی را ایجاد می کند و یک تصویر جدید بدون نویز می سازد. هنگامی که دوربین دچار ارتعاش یا تکان می شود، دوربین فریم قابل مشاهده را با فریم تار عوض می کند تا اثر این لرزش را بر روی تصویر ویدئویی کاهش دهد.

بعد از ارائه سنسور DIS توسط شرکت هایک ویژن، کمپانی داهوا نیز ورژن دیگری از سنسور DIS را عرضه نمود که با نام HDIS خوانده می شود. لازم به ذکر است که این دو سنسور ساخت دو شرکت از لحاظ کیفیتی هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂