کیفیت تصویر دوربین مداربسته بسته به نیاز کاربر تعیین می شود. کیفیت بهتر به این معنا است که دوربین در مسافت طولانی تصویر واضحی را به نمایش می گذارد. به عنوان مثال در فاصله 13 متر با دوربین 2 مگا پیکسلی به راحتی پلاک خودرو قابل رویت است. اگر دوربین شما 4 مگا پیکسلی باشد این فاصله 14متر می شود. چند عامل مهم و موثر بر کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته شامل رزولوشن تصویر، تعداد فریم و… است که در ادامه تمامی موارد را بررسی می کنیم.

در ادامه می خوانید:

  1. عوامل موثر بر کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته
  2. مقایسه کیفیت دوربین های مداربسته
  3. رابطه رزولوشن با تعداد فریم
  4. تفاوت بین کیفیت تصاویر
  5. بررسی Frame Rate دوربین مداربسته

  1. عوامل موثر بر کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته

  • رزولوشن تصویر

رزولوشن یکی از عوامل مهم و تاثیر بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته است. پارامتر رزولوشن مشخص می کند اندازه تصویر ضبط شده چقدر باشد. واحد اندازه گیری رزولوشن مگاپیکسل است. هرچه میزان رزولوشن دوربین مداربسته بالا باشد به طبع وضوح تصویر و کیفیت تصاویر ثبت شده بالاتر است. پارامتر رزولوشن تعیین کننده میزان جزئیات قابل رویت داخل تصویر است. توجه داشته باشید که بسته به نیازتان رزولوشن دوربین مداربسته را انتخاب نمایید. به طور مثال برای فضاهای خارجی که نیاز است پلاک خودرو به وضوح ثبت شود باید از دوربین مداربسته با Resolution بالا استفاده نمایید.

قبل از خرید سیستم مداربسته بهتر است میزان Resolution مورد نیازتان را تعیین کنید و بسته به آن دوربین مداربسته و دستگاه ضبط کننده تصاویر DVR-NVR را انتخاب نمایید.

نامبر اساس پیکسل های عمومی میزان پیکسل حداکثر رزولیشن Megapixel مگاپیکسل دوربین
720p Security Cameras 921,600 1280*720 1
1080p Security Cameras 2,073,600 1920*1080 (HD) 2
1536p Security Cameras 3,145,728 2048*1536 3
1440p Security Cameras 3,686,400 2560*1440 (2K) 4
1728p Security Cameras 5,308,416 3072*1728 5
2160p Security Cameras 8,294,400 3840*2160 (4K) 6

دوربین های امنیتی 720p ، p1080 و 1440p رایج ترین دوربینهای امنیتی بازار در حال حاضر هستند. کلیه دوربین های امنیتی جدید و با کیفیت دارای وضوح تصویر حداقل 1440p  می باشند.

محدودیت روزولوشن

معمولا دوربین های مداربسته آنالوگ محدودیت رزولوشن دارند و تاWD1  را پشتیبانی می کنند. به همین دلیل دستگاه DVR  نیز بیشتر از این مقدار را پشتیبانی نمی کند. اما چنانچه به کیفیت ضبط بالاتر از WD1 نیاز داشته باشید توصیه می کنیم از دوربین مداربسته تحت شبکه استفاده کنید.

کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته

برای تعیین کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته اگر با مشکل مواجه شدید می توانید با مشاوران متخصص ما در واحد تارتن دژ آریانا تماس بگیرید.(88500020-021)

  • تعداد فریم تصویر در ثانیه (FRAMERATE)

هر فیلم از مجموعه چند تصویر تشکیل شده است. تعداد فریم ریت به این معنی است که هر ثانیه از فیلم از چند تصویر تشکیل شده است. هر چه تعداد فریم ها در یک ثانیه بیشتر باشد جزئیات بیشتری قابل مشاهده است. اگر تصاویر را با 25 فریم در ثانیه ثبت کنید جزئیات کمتری را نسبت به 10 فریم در ثانیه از دست خواهید داد. تعداد فریم های ثبت شده توسط دوربین مداربسته زمانی مهم خواهد شد که از آن ها در محیط هایی همچون کارخانه چاپ، طلافروشی و.. استفاده کنید. ثبت جزئیات در محیط های این چنینی از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • لنز (lens)

سه نوع لنز ثابت، ولی فوکال متغیر و ولی فوکال موتورایز در دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک به نحوی در کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته موثر هستند.

لنز ثابت: دوربین هایی با لنز ثابت دارای یک کانون ثابت هستند و تنها در یک زاویه به شما دید می دهند. در مکان هایی که تنها یک زاویه دید حائز اهمیت است از دوربین هایی با لنز ثابت استفاده کنید.

کاربرد لنز ثابت: نظارت بر یک اتاق، راهرو های پر رفت و آمد، ورودی پارکینگ و…

لنز متغیر Vari focal: لنز Vari focal دارای زوم اوپتیکال و فاصله کانونی قابل تنظیم است. فوکوس در هر بار تنظیم فاصله کنونی باید به صورت دستی تنظیم شود تا تصویر نهایی از تمرکز خارج نشود.

کاربرد لنز متغیر Vari focal : نظارت بر راهرو، محوطه های کوچک و متوسط با دید ثابت و…

لنز خودکار  Motorized: بهترین لنز دوربین مداربسته لنزهای موتورایز هستند که از دسته لنزهای وریفوکال می باشند با این تفاوت که زوم آنها به صورت دستی نبوده و به واسطه موتور تعبیه شده در دوربین از راه دور قابل تنظیم است.

کاربرد لنز خودکار Motorized: نظارت بر خط تولید، اتوبان ها و…

  2. مقایسه کیفیت دوربین های مداربسته

در بحث مقایسه کیفیت دوربین های مداربسته می توان به موارد زیادی اشاره کرد. دوربین های مداربسته هم از نظر ظاهر و جنس بدنه و هم از نظر نرم افزاری با هم متفاوت هستند که تمامی این پارامتر ها بر کیفیت دوربین مداربسته تاثیر گذار خواهد بود. اما ما بسته به موضوع این مقاله که بررسی کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته است سعی داریم دوربین های مداربسته را بر حسب کیفیت تصاویر متفاوت بررسی کنیم.

  • تفاوت کیفیت تصویر HD و FULL HD در دوربین مداربسته

اصلی ترین تفاوت میان دوربین های HD و FULL HD کیفیت تصویر یا رزولوشنی است که به نمایش می گذارند. کیفیت تصویر دوربین هایی با رزولوشن 1080 نسبت به دوربین های 720 بسیار بهتر است، لذا توصیه می شود برای مکان هایی که مسائل امنیتی و نظارت تصویری در آنها از حساسیت بالایی برخوردارند از دوربین های FULL HD  یا همان 1080 استفاده شود. بعضاً برای افراد سوال می شود که HD بهتر است یا FULL HD؟ پاسخ این سوال تنها به نوع کاربری شما بستگی دارد و باید برحسب نیازتان انتخاب نمایید.

  3. رابطه رزولوشن با تعداد فریم

دستگاه ضبط کننده تصاویر DVR قادر است حجم مشخصی از اطلاعات را در یک ثانیه ذخیره کند. بنابراین چنانچه اندازه تصویر (رزولوشن)، از توانایی دستگاه ضبط خارج باشد دستگاه تعداد فریم را پایین می آورد. تنها دستگاه هایی می توانند تصاویر بزرگ آن هم با فریم بالا را ثبت کنند که قدر ت پردازش بالایی را داشته باشند. چنانچه دوربین شما کیفیت فوق العاده ای داشته باشد اما دستگاه دی وی آر شما قدرت پردازش کافی را نداشته باشد نمی توانید نتیجه دلخواه را مشاهده کنید.

برای دستگاه هایی که تعداد فریم آنها با کیفیت ضبط کاهش می یابد از اصطلاح Up to D1 Recording Resolution Non-Real time استفاده می کنند. به بیان دیگر، Non-Real time به معنی ضبط تصاویر در تعداد فریم کمتر از 25 است. برای دستگاه‌هایی که کاهش تعداد فریمی در آنها مشاهده نمی‌شود D1 Recording Resolution Real time گفته می شود. بنابراین اگر تصویر real باشد، جزئیات کمتری را از دست می دهید. اما چنانچه تصویر non-real  باشد، جزئیات از دست می رود و تصاویر متحرک حالت شانه ای پیدا می کنند.

  4. تفاوت بین کیفیت تصاویر

هر دوربین مداربسته ای دارای دیتا شیت است. داخل دیتا شیت تمام مشخصات و ویژگی های دوربین آماده است. برای بررسی فریم ریت دوربین دیتا شیت دوربین مدل 2 مگا پیکسلی مدل DS-2CE76D0T-ITMF را با هم بررسی می کنیم. همانطور که در شکل می بینید فریم ریت دوربین 25 fps و 30 fps ثبت شده است. این به این معنا است چنانچه فرکانس برقی در کشور شما 50 هرتز باشد؛ مثل ایران، دوربین در حالت فول تا 25 فریم در ثانیه را ثبت می کند. اما چنانچه فرکانس برق 60 هرتز باشد مثل کشور ژاپن، در حالت فول دوربین تا 30 فریم در ثانیه را ثبت می کند.

  5. بررسی Frame Rate دوربین مداربسته

در هنگام خرید حتما به حداکثر مگاپیکسل قابل پشتیبانی دستگاه ضبط تصاویر (DVR,NVR) در حالت پخش مستقیم توجه کنید. به عنوان مثال؛ اگر دوربین شما 5 مگاپیکسل است، حتما دستگاه دی وی آر هم باید حداقل 5 مگاپیکسل را پشتیبانی کند. آیا دستگاه ضبط با هم کیفتی که مستقیم در نمایشگر نشان می دهد با همان کیفیت هم روی هارد ضبط می کند؟ در این مورد حتما باید هنگام خرید به مدل دستگاه دی وی آر دقت کنید. بنابراین باید قابلیت دستگاه در زمینه کیفیت پخش همزمان و بازبینی بررسی شود. بسیاری از دستگاه هایی که در بازار وجود دارند این قابلیت را ندارند که در هنگام بازبینی تصاویر 4 مگاپیکسلی ارائه کنند.

به عنوان نمونه بسیاری از دستگاه ها در هنگام پخش دوربین 4 مگاپیکسلی را به همان کیفیت نمایش می دهند. اما در هنگام بازبینی فیلمی که در هارد ذخیره شده، کیفیتش تا 2 مگاپیکسل کاهش پیدا می کند. البته این موضوع یک مزیت و یک عیب دارد. عیب آن که مشخص است کیفیت کاهش می یابد. اما در جاهایی که جزییات مطرح نیست کاهش کیفیت باعث می شود فضای کمتری از هارد اشغال شود. بنابراین حتما به این مساله مهم در هنگام خرید دقت کنید. اگر تصمیم گیری در این موضوع برایتان مشکل است یا دچار سردرگمی شده اید که تا چه میزان کیفیت برای نیاز کاربری شما مفید است توصیه می کنیم از مشاوره رایگان گروه امنیتی تارتن دژ آریانا بهره مند شوید.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂