دوربین مداربسته (CCTV) یک وسیله الکترونیکی برای دریافت تصاویر در سیستم مداربسته است. وظیفه اصلی دوربین مداربسته در سیستم حفاظت تصویری دریافت تصاویر از محل نصب و انتقال آن به دستگاه ضبط کننده یا آنالیزگر است. خصوصیات و کیفیت دوربین مداربسته انتخاب شده اصلی ترین نقش را در بالا بردن کیفیت تصویر در کل سیستم حفاظت تصویری بر عهده دارد.

اجزای اصلی دوربین مداربسته

بردهای داخلی دوربین مداربسته

عکسی از داخل دوربین مداربسته

  • چیپ تصویر: چیپ تصویر دوربین مداربسته وظیفه ساختن تصویر را برعهده دارد. نوع چیپ و تکنولوژی آن اصلی ترین نقش را در کیفیت تصویر دوربین مداربسته دارد. اندازه چیپ های تصویر دوربین مداربسته معمولا کسری از اینچ است و چیپ های یک سوم اینچی (“1/3) به نوعی رایج ترین چیپ های تصویر دوربین های مداربسته هستند.
  • لنز: وظیفه جمع آوری نور و انتقال آن به چیپ تصویر دوربین مداربسته را برعهده دارد. اصلی ترین مشخصه لنز دوربین مداربسته فاصله کانونی آن است. این فاصله مشخص می کند که زاویه دید دوربین مداربسته چقدر باشد. هر قدر فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته بیشتر باشد زاویه دید آن کمتر خواهد بود. لنزها دارای مشخصه های مهم دیگر مانند ضریب اعوجاج یا نوع پایه نیز هستند.
  • بدنهبدنه دوربین مداربسته معمولا شکل کلی دوربین را ایجاد می کند. این بدنه باید به نوعی طراحی شود که در کنار محافظت کامل از بردهای دوربین، ظاهری مناسب هم داشته باشد. میزان مقاومت بدنه دوربین مداربسته در مقابل عوامل جوی با استاندارد IP و در مقابل ضربات فیزیکی با استاندارد IK مشخص می شود.
  • برد IRبیشتر دوربین های کنونی دارای دید در شب IR هستند. این خصوصیت به دوربین ها کمک می کند در طول شب نیز به ایجاد تصویر ادامه دهند. برای ایجاد نور IR (مادون قرمز) دوربین از بردی استفاده می کند که سراسر آن با LEDهای IR پوشانده شده. این برد همچنین دارای یک سنسور نور است که پس از تاریک شدن هوا LEDها را روشن می کند.
  • قسمت های کنترل مکانیکی: دوربین های گردان و زوم دارای قطعاتی مختص و مکانیکی هستند که امکان چرخش و زوم را در دوربین ها ایجاد می کند.
  • اتصالاتاتصالات دوربین معمولا شامل فیش های تغذیه و تصویر دوربین می شوند.

انواع دوربین مداربسته از نظر نوع سیستم

دوربین های مداربسته از نظر نوع سیستم به دو نوع متفاوت تقسیم می شوند:

  • دوربین مداربسته آنالوگ: انتقال اطلاعات در دوربین های آنالوگ به صورت آنالوگ صورت می گیرد نام این دوربین های نیز با توجه به این خصوصیت انتخاب شده. در دوربین های آنالوگ پس از ایجاد تصویر در چیپ تصویر به وسیله یک مبدل اطلاعات را به صورت آنالوگ در آورده و آن را انتقال می دهند.
  • دوربین مداربسته شبکه یا دیجیتال: انتقال اطلاعات در این دسته از دوربین های مداربسته تحت پروتوکل های شبکه صورت می گیرد. این امر امکان همخوانی کامل این دوربین ها با شبکه های کامپیوتری را فراهم می آورد. با توجه به انتقال دیجیتال اطلاعات، دوربین های شبکه از بسیاری جهات نسبت به دوربین های آنالوگ برتری دارند.

در زمان انتخاب دوربین مداربسته به چه عواملی بیشتر توجه کنم؟

  • رزولوشن تصویر: رزولوشن یا تفکیک پذیری تصویر مشخص کننده امکان تشخیص جزئیات بیشتر در یک تصویر است. بسیاری از مشتریان روزولشن و کیفیت تصویر را دو المان یکسان در مورد دوربین می دانند، گرچه روزولشن مهمترین عامل کیفیت تصویر دوربین های مداربسته است اما المان های بسیار مهم دیگری نیز در این رابطه دخیل هستند.
  • نوع بدنه دوربین: نوع بدنه دوربین و میزان همخوانی آن با محل نصب دوربین از نکات مهم دیگر در انتخاب دوربین مناسب است. در صورت عدم تناسب نوع بدنه و محل نصب دوربین، ممکن است عمر دوربین شما به شدت کاهش یابد و یا مجبور به پرداخت هزینه های اضافه برای دوربین شوید.
  • نوع و برد دید در شب: با توجه به اهمیت بسیار بالای دوربین های مداربسته در طول شب دید در شب و برد و نوع آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • مکانیزم های بهبود دهنده تصویر: مکانیزم های بهبود دهنده تصویر به شما کمک می کند در شرایط بد نوری یا جوی همچنان تصویری مناسب از دوربین خود دریافت کنید. در صورتی که نیاز به نصب دوربین در شرایط غیر عادی نوری باشد انتخاب خوب این مکانیزم ها کمک زیادی به شما می کند.
عکس نصب شده دوربین مداربسته

عکس دوربین مداربسته نصب شده

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂