دوربین مداربسته تحت شبکه دسته ای از دوربین های مداربسته را تشکیل می دهد که از تکنولوژی های دیجیتال و پروتکل های شبکه برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند. در این مطلب با این دوربین های بیشتر آشنا خواهیم شد. دوربین های شبکه را با نام های دیگر مانند دوربین IP یا دوربین شبکه یا دوربین مداربسته دیجیتال نیز می شناسند.

تاریخچه دوربین شبکه

دوربین های تحت شبکه در مقابل دوربین های آنالوگ در صنعت مداربسته دوربین های جدید محسوب می شوند. در طول دهه 90 میلادی رفته رفته قسمت های مختلف سیستم های مداربسته آنالوگ مانند تجهیزات ضبط و پخش به دستگاه های دیجیتال تبدیل می شدند. این دستگاه ها با توجه به قابلیت های بسیار بالایشان سیستم های آنالوگ را به سرعت به سیستم های نیمه آنالوگ تبدیل کردند. در سال 1996 شرکت سوئدی AXIS برای اولین بار دوربین مداربسته ای ساخت که انتقال اطلاعات آن به جای سیستم های آنالوگ بر مبنای پروتکلهای شبکه (که رفته رفته در حال گسترش بودند) صورت می گرفت. از آنجایی که این پروتکل ها محدودیت های تصویری سیستم های آنالوگ را کاهش می داد این سیستم با استقبال زیادی رو به رو شد. تنها دلیل جایگزین نشدن کامل سیستم مداربسته آنالوگ با سیستم تحت شبکه بالاتر بودن قیمت آن بود.

چرا به این دوربین ها شبکه گفته می شود؟

دوربین های مداربسته از روشهای مختلفی برای ارسال اطلاعات خود استفاده می کنند. دوربین های شبکه این کار را از طریق پروتکل های شبکه انجام می دهند یعنی مانند یک کامپیوتر وارد شبکه شده و اطلاعات تصویر را ارسال می کنند. توجه داشته باشید که الزاما همه دوربین های مداربسته دیجیتال تحت شبکه به حساب نمی آیند برای مثال دوربین های HD-SDI نیز تصاویر را به صورت دیجیتال ارسال می کنند اما این کار تحت پروتکل های شبکه صورت نمی گیرد.

دوربین های شبکه چه مزیت هایی نسبت به دوربین های آنالوگ دارند؟

  • دوربین های تحت شبکه از نظر تئوری هیچ محدودیتی در رزولوشن تصویر ندارند.
  • دوربین های تحت شبکه امکان استفاده از بستر های شبکه برای انتقال تصاویر دوربین ها فراهم می کنند.
  • با توجه به امکان استفاده از سوئیچ ها نیازی به کشیدن کابل برای هر دوربین وجود ندارد و میتوان تصاویر چند دوربین را از طریق یک کابل ارسال کرد.
  • اضافه کردن دوربین و ایجاد تغییرات در سیستم تحت شبکه به راحتی میسر می شود. (در مقایسه با سیستم آنالوگ)
  • امکان تغذیه POE دوربین ها در سیستم های تحت شبکه وجود دارد. (نیازی به کشیدن کابل برق نخواهد بود)
  • دوربین های تحت شبکه امکان استفاده از تکنولوژی های پردازش تصویر را فراهم می کنند.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂