رک یک محفظه یا قفسه استاندارد شده برای جاسازی و محافظت از تجهیزات الکتریکی و کامپیوتری است. از رک در کاربری های متفاوتی استفاده می شود و دارای مشخصات ویژه ای هستند که در این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.

اندازه رک

رک ها در اندازه های متفاوتی ساخته می شوند. اما رایج ترین نوع رک ها، رک های 19 اینچ هستند (در سیستم های مداربسته معمولا از این رک استفاده می شود). اندازه 19 اینچ یا 482.6 میلیمتر در واقع عرض هر ماژول از رک را نشان می دهد. تمام انواع رک های استاندارد با چنین عرضی برای هر ماژول ساخته می شوند و تجهیزات شبکه نیز طوری ساخته می شوند تا در این رک ها جاسازی شوند.

گرچه عرض رک ها استاندارد شده و ثابت است اما عمق رک های 19اینچ میتواند متفاوت باشد. این رک ها معمولا در عمق های 450، 600، 800 یا 1000 میلیمتری ساخته می شود. ارتفاع رک ها نیز با توجه به تعداد یونیت های آنها مشخص می شود.

واحد یونیت

اندازه یونیت های رک

تعداد یونیت های یک رک میتواند میزان فضای عمودی در رک را نشان دهد. از آنجایی که تجهیزات در رک به صورت افقی و بر روی هم نصب می شوند تعداد یونیت یک رک مشخص می کند ظرفیت آن برای نصب تجهیزات چقدر است. در رک های استاندارد هر یونیت فاصله بین دو سوراخ بر روی ریل های عمودی رک است. فاصله هر یونیت از هم 1.75 اینچ یا 44.45 میلیمتر است.

انواع رک

رک ها از نظر نوع ساخت به انواع متفاوتی طبقه بندی می شوند اما رایج ترین انواع آن عبارتند از:

رک دیواری

رک های دیواری برای پیچ شدن به دیوار ساخته شده اند. این رک ها معمولا در اندازه های 4 تا 12 یونیت و با عمق 45 یا 60 سانتی متر ساخته می شوند. درب رک های دیواری به صورت افقی باز می شود و معمولا شیشه ایست. این رک ها میتوانند در کناره ها نیز دارای درب های پیچی باشند.

رک ایستاده

رک های ایستاده، بر روی زمین قرار میگیرند. این رک ها معمولا در اندازه های 16 تا 47 یونیت و با عمق 60، 80 یا 100 سانتی متر ساخته می شوند. رک های ایستاده دارای یک درب از جلو هستند اما دربهای کناری و پشتی آن ها نیز قابل باز شدن است.

طریقه قرار گیری دستگاه DVR یا NVR در رک

دستگاه های ضبط کننده سیستم مداربسته با توجه به شکل بدنه به فرم های متفاوتی داخل رک قرار میگیرند. بعضی از این دستگاه ها با کیس های 19 اینچی ساخته می شوند. این دستگاه ها از طریق گوشواره های بر روی رک بسته خواهند شد. در صورتی که عرض دستگاه از این اندازه کمتر بود بهتر است از سینی ثابت یا متحرک برای نصب دستگاه انجام شود.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂