یکی از عوامل مهم و موثر بر کیفیت تصویر فریم ریت دوربین است. اما فریم ریت دوربین چیست؟  تعداد فریمی که دوربین می تواند در هر ثانیه ثبت کند را FPS و یا فریم ریت می نامند. تعداد فریم دوربین مداربسته مشخص می کند هر ثانیه از فیلم ثبت شده از چند تصویر ثابت تشکیل شده است. هنگام اجرای تصاویر دوربین مداربسته هر چه میزان فریم ریت بیشتر باشد  حرکت تصاویر روان تر است. قبل از خرید دوربین مداربسته می توانید با مراجعه به فایل دیتا شیت و جست و جو کلمه FPS میزان فریم ریت دوربین مداربسته را چک نمایید. مقدار FPS دوربین مداربسته قابل تنظیم است.

در ادامه می خوانید:

  1. نرخ فریم چیست؟ FPSچیست؟
  2. مقایسه نرخ فریم های مختلف
  3. چگونه Frame Rate یا همان FPS دوربین مداربسته را بررسی کنیم؟
  4. هر فریم چند عکس است؟
  5. هر فریم چند ثانیه است؟
  6. نقش FPS در دوربین مداربسته چیست
  7. ارتباط FPS در دوربین مداربسته با پهنای باند
  8. رابطه FPS و Shutter Speed سرعت شاتر
  9. رابطه تعداد فریم و رزولوشن

نرخ فریم چیست؟ FPS چیست؟

FPS مخفف Frame Per Second است. تصاویر متحرک و یا فیلم از نمایش متوالی تعدادی تصویر ثابت ایجاد می شود. هر فریم یک تصویر ثابت است. نرخ فریم تعداد تصاویر ثابت در ثانیه را مشخص می کند. برای نمایش یک تصویر متحرک باید فریم ها را با سرعتی مشخص پشت سر هم نمایش بدید تا مخاطب متوجه مکث بین تصاویر نشود.

فریم ریت دوربین چیست؟ چشم انسان تا 10 فریم در ثانیه را به صورت عکس با کمی مکث در نظر می گیرد. در صورتی که تعداد فریم بالای 10 را مشاهده کند آن را تصویر متحرک و یا فیلم در نظر می گیرد. تعداد فریم در ثانیه زمانی حائز اهمیت خواهد بود که در تصویر حرکتی اتفاق بیافتد. اگر تصاویر را با 25 فریم در ثانیه ثبت کنید جزئیات کمتری را نسبت به 10 فریم در ثانیه از دست خواهید داد. برای درک بهتر تفاوت بین نرخ فریم 10 و 30 بهتر است به تصویر زیر توجه کنید.

فریم چیست
فریم چیست
فریم چیست

مقایسه نرخ فریم های مختلف

هرچه میزان فریم ریت تصویر بیشتر باشد جزئیات بیشتری را می توانید مشاهده کنید و بلعکس هر چه میزان FPS کمتر باشد تصاویر به صورت پرشی دیده می شوند و در صورت آهسته کردن تصویر ممکن است تصویر تار دیده شود. به عنوان مثال اگر دوربین روی ترازوی طلا فروشی زوم باشد بهتر است فریم ریت آن را روی 30 فریم تنظیم کنید تا جزئیات را از دست ندهید و در صورت به سرقت رفتن طلا و… بتوانید به فیلم های ضبط شده مراجعه کنید.

چگونه Frame Rate یا همان FPS دوربین مداربسته را بررسی کنیم؟

برندهای معتبر دوربین مداربسته دارای کاتالوگ مشخصی هستند که در آن ویژگی های دوربین به طور کامل توضیح داده شده است. برای چک کردن فریم ریت دوربین مداربسته می توانید مدل دوربین را داخل سایت سرچ کنید تا تمامی ویژگی های آن را مشاهده کنید. به عنوان مثال می توانید دوربین 2 مگا پیکسلی هایلوک مدل IPC-B120H را در گوگل سرچ کنید و سپس در فایل pdf این دوربین به دنبال گزینه Frame Rate باشید.

هر فریم چند عکس است؟

عدد کنار مقدار FPS تعداد عكسي كه يك دوربين در حالت عكس برداري پياپي مي تونه در ثانيه بگيرد را اعلام کند. به عنوان مثال اگر FPS5 باشد به معنی این است که دوربین مداربسته در 1 ثانیه 5 عکس را ثبت می کند.

هر فریم چند ثانیه است؟

بازه زمانی فریم ریت دوربین مداربسته یک ثانیه است که بسته به تنظیمات انجام شده از سوی کاربر می تواند تعدادی بین 1 الی 30 عکس را در یک ثانیه به ثبت برساند.

نقش FPS در دوربین مداربسته چیست

یکی از موارد موثر بر کیفیت تصاویر، پهنای باند، حجم حافظه و….  فریم ریت تصاویر است. هر چقدر میزان FPS افزایش پیدا کند تصاویر پیوستگی بیشتری خواهند داشت و جزئیات کمتری را از دست خواهید داد. در صورتی که دوربین مداربسته با فریم ریت بالا تصاویر را ضبط کند هنگام آهسته کردن تصویر امکان تار شدن و واضح نبودن فیلم کمتر خواهد بود. البته در مکان هایی که رفت و آمد کمتری اتفاق می افتد و یا جزئیات از اهمیت کمتری برخوردار هستند بهتر است نرخ فریم ریت روی 10 باشد تا فضای کمتری را در حافظه اشغال کند.

توجه داشته باشید هنگام تنظیم نرخ فریم ریت باید دوربین مداربسته و دستگاه ضبط کننده تصاویر هر دو از آن FPS پشتیبانی کنند. به عنوان مثال اگر دوربین مداربسته را روی 30 فریم در ثانیه تنظیم کنید و دستگاه ضبط کننده تصاویر DVR-NVR تا 15 فریم در ثانیه را پشتیبانی کند تصاویر با 15 فریم در ثانیه ضبط خواهند شد نه 30 فریم در ثانیه. عکس این موضوع نیز انکان پذیر است بنابراین باید هم دوربین مداربسته را چک نمایید و هم دستگاه ضبط تصاویر را تا اطمینان حاصل نمایید که هر دو از نرخ فریم تعیین شده پشتیبانی می کنند.

ارتباط FPS در دوربین مداربسته با پهنای باند

هر چه نرخ فریم بیشتر باشد حجم تصاویر ثبت شده بیشتر خواهد شد و برای انتقال تصاویر به حجم بالایی از پهنای باند نیاز است. البته اگر دوربین مداربسته تصاویر را با کدگذاری H.265و H.264  ارسال کند پهنای باند کمتری را نسبت به نوع خطی اشغال خواهند کرد.

رابطه FPS و Shutter Speed سرعت شاتر

بعضا افراد فکر می کنندنرخ فریم موجب تار شدن تصاویر می شود در حالی که عامل موثر بر تار شدن تصویر سرعت شاتر است. هرچه سرعت شاتر دوربین مداربسته شما بیشتر باشد تصاویر واضح تری خواهید داشت و بلعکس اگر سرعت شاتر دوربین مداربسته شما آهسته باشد در تصویر تاری ایجاد  می شود و ممکن است چند فریم را از دست بدهید. در صورتی که در تصاویر ثبت شده تاری دیدید بهتر است تنظیمات سرعت شاتر را چک کنید زیرا نباید فریم بر ثانیه از تعداد نوردهی برثانیه بیشتر باشد.

رابطه تعداد فریم و رزولوشن

در صورتی که رزولوشن تصویر بالا برود پردازشگر زمان بیشتری برای پردازش تصویر صرف می کند و بعضا به دلیل محدودیت قدرت پردازش دوربین مداربسته با بالا رفتن رزولوشن باید تعداد FPS را کاهش بدهید.

فریم ریت دوربین چیست؟

در مقاله فریم ریت دوربین چیست؟ سعی کردیم شما را با مواردی چون نرخ فریم چیست؟ FPSچیست؟ مقایسه نرخ فریم های مختلف، هر فریم چند عکس است؟ هر فریم چند ثانیه است؟و… آشنا کنیم تا با توجه به نحوه عملکرد آن راحت تر تصمیم بگیرید. در صورت وجود هرگونه ابهام می توانید در انتهای مقاله برایمان پیام بگذارید تا در کمتر از 24 ساعت کارشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان باشند.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂