یکی از مشخصه های مهم دوربین های امنیتی برد دید در شب دوربین مداربسته است. به بیشترین عمق دیدی که توسط دوربین های مداربسته در تاریکی قابل دیدن است ، برد دید در شب مادون قرمز دوربین مداربسته می گویند. در این مطلب به المان های موثر بر این مشخصه و تاثیر هر یک بر برد دید در شب دوربین می پردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • دید در شب دوربین مداربسته چطور کار می کند؟
  • عوامل موثر به برد دید در شب دوربین های مداربسته
  • برد دید در شب نوشته شده در کاتالوگ دوربین چطور محاسبه می شود؟
  • مضرات افزایش برد دید در شب
  • تکنولوژی IR-Cute در دوربین مداربسته چیست؟

دید در شب دوربین مداربسته چطور کار می کند؟

دید در شب دوربین های مداربسته از طریق تولید نور نامرئی (مادون قرمز) توسط LEDهای دوربین و دریافت تصاویر از طریق این نور توسط چیپ تصویر دوربین صورت می گیرد. در واقع دوربین های دید در شب محیط اطراف خود را روشن می کنند، اما از آنجایی که این نور برای چشم انسان قابل روئیت نیست روشنی محیط توسط انسان قابل تشخیص نخواهد بود.

(برای اطلاعات بیشتر به مقاله دید در شب IR مراجعه کنید)

عوامل موثر به برد دید در شب دوربین های مداربسته

دو المان داخلی بر IR Range دوربین تاثیر می گذارند:

  • قدرت LED های مادون قرمز دوربین مداربسته:

طبیعتا هر قدر LEDهای IR تعبیه شده بر روی دوربین قوی تر باشند قدرت دید در شب دوربین نیز بیشتر خواهد بود. این LEDها دقیقا مانند منابع نور مرئی عمل می کنند و میتوانند محیط اطراف خود را روشن کنند. پس تعداد بیشتر LED یا قدرت بیشتر آنها به صورت مستقیم بر برد دید در شب دوربین تاثیر گذار است. زاویه پرتاب نور مادون قرمز در دوربین نیز میتواند بر برد نهایی دید در شب موثر باشد. در صورتی که LEDها نور را با زوایه کمتری پرتاب کنند طبیعتا تا عمق بیشتری روشنایی ایجاد میکند.

  • میزان حساسیت چیپ تصویر به نور مادون قرمز:

نوع چیپ تصویر نیز المان دیگر موثر بر برد دید در شب دوربین مدار بسته است. هرقدر چیپ تصویر دوربین نسبت به نور مادون قرمز حساسیت بیشتری داشته باشد به میزان کمتری از این نور برای تشکیل تصویر نیاز دارد. پس بدون شک مقدار حساس بودن چیپ تصویر به نور مادون قرمز می تواند در افزایش یا کاهش برد مادون قرمز دوربین مداربسته تاثیر گذار باشد.

البته گذشته از این دو المان، المان های خارجی نیز میتوانند بر دید در شب دوربین تاثیر گذار باشند. برای مثال اگر محیط نصب دوربین با رنگ های تیره پوشیده شده باشد میزان انعکاس نور و در نتیجه روشنایی تصویر کمتر خواهد بود. از دیگر عوامل موثر بر برد دید شب دوربین های مداربسته، میزان نور مرئی در محیط را می توان نام برد. در صورتی که در شب در محیط نصب دوربین نور مرئی نیز وجود داشته باشد این نور نیز می تواند به نمایش بهتر تصویر در شب کمک کند و به نوعی برد دید در شب را افزایش دهد.

برد دید در شب نوشته شده در کاتالوگ دوربین چطور محاسبه می شود؟

این برد با توجه به بالاترین فاصله پرتاب نور مادون قرمز در دوربین محاسبه می شود و طبیعتا میزان اشاره شده با میزان موثر دید در شب تفاوت خواهد داشت. معمولا در دوربین های مداربسته برد موثر دید در شب دوربین کمتر از نصف حداکثر برد دید در شب است.

مضرات افزایش برد دید در شب دوربین

افزایش برد مادون قرمز IR از دو راه ممکن خواهد بود:

اول افزایش قدرت یا کاهش زاویه نوردهی LEDهای دوربین و دوم افزایش حساسیت چیپ تصویر دوربین

در حالت اول افزایش برد در شب به اشباع شدن تصاویر در فواصل نزدیک خواهد انجامید. در صورتی که نور تولیدی توسط دوربین بیش از حد زیاد باشد ممکن است اجسام نزدیک بیش از حد روشن شوند. این امر باعث سفید شدن کامل آنها و از طرفی بسته شدن دیافراگم دوربین می شود. از این رو قدرت نوری دوربین تنها در صورتی باید زیاد شود که هدف در فاصله ای زیاد از دوربین قرار داشته باشد. در صورتی که اهدافی در فاصله نزدیک دوربین نیز وجود دارد بهتر است قدرت نوری دوربین کاهش یافته و از پروژکتورهای مادون قرمز یا پروژکتورهای عادی برای روشن کردن بقیه تصویر استفاده شود.

گرچه افزایش حساسیت چیپ تصویر دوربین به نور مادون قرمز تاثیر مثبتی در تصویر خواهد داشت اما این کار باعث افزایش شدید قیمت دوربین خواهد شد که عیب بسیار بزرگی است.

تکنولوژی IR-Cut در دوربین مداربسته چیست؟

دوربین ها ی مداربسته دید در شب، در طول روز که دوربین نیازی به جذب امواج مادون قرمز ندارد هم این امواج را جذب می کند. در طول روز حجم امواج مادون قرمز خیلی زیاد است و جذب آن ها موجب غیر طبیعی به نظر رسیدن رنگ تصاویر دوربین مداربسته می شود. فیلتر IR-Cute این مشکل را حل میکند. این فیلتر در طول روز تنها امواج نور مرئی را جذب می کند. با استفاده از این فناوری در طول روز امکان عبور نور مادون قرمز و رسیدن آن به چیپ تصویر دوربین وجود نخواهد داشت. در طول شب و زمانی که LED های مادون قرمز دوربین فعال می شوند، IR-Cute غیر فعال شده و امکان دیدن امواج مادون قرمز به وجود می آید.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂