پیش از بررسی مفهوم رزولوشن تصویر در دوربین های مدار بسته باید ابتدا به تعریف عمومی از رزولوشن بپردازیم.

رزولوشن چیست؟

رزولوشن یا تفکیک پذیری در تعریف عمومی میزان تشخیص جزئیات در تصویر را نشان می دهد البته در تعریف تخصصی تر رزولوشن عبارت است از تعداد پیسکل های قابل تشخیص در تصویر، پس گرچه رزولوشن بالاتر رابطه مستقیمی با جزئیات بیشتر دارد اما الزاما این نتیجه را به شما نمی دهد.

رزولوشن تصویر یکی از مهمترین المانهای کیفیت تصویر در تجهیزات ویدئویی است تا جایی که معمولا حتی آن را به عنوان واحد کیفیت تصویر معرفی می کنند. این اشتباهی است که بادی سعی کنید مرتکب آن نشوید چراکه گذشته از رزولوشن تصویر المان های مختلف و مهم دیگری نیز در کیفیت تصویر دوربین های مدار بسته با اهمیت است.

رزولوشن در سیستم های آنالوگ و دیجیتال

(برای اطلاعات بیشتر به مقالات تیوی لاین و مگا پیکسل مراجعه کنید.)

بیشتر شما احتمالا به واسطه تلویزیون یا گوشی همراه خود با واحد تفکیک پذیری ویدئویی دیجیتال آشنا هستید; پیکسل یا در فرم رایجتر مگا پیکسل نمایان گر تعداد نقاط مستقل و قابل تشخیص در تصویر است. این تعریف به نحوی مستقیم و ثابت می تواند رزولوشن تصویر دیجیتال را اندازگیری کرده و  نشان دهد و امکان مقایسه تصاویر دیجیتال را فراهم کند.

در نقطه مقابل در سیستم های آنالوگ شکل مستقیمی برای اندازگیری رزولوشن تصویر وجود ندارد. از این رو برای اندازگیری تفکیک پذیری تصویر باید پس از آزمایش تجهیزات، میزان روزولوشن تقریبی آنها مشخص می شد. رایج ترین واحد تشخیص رزولوشن های آنالوگ تیوی لاین است. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این واحد به مطلب تیوی لاین مراجعه کنید.

اهمیت روزولوشن در سیستم های مداربسته

دریافت و ضبط جزئیات تصویر نقش بسیار زیادی در تشخیص فرآیند های انجام شده در تصویر دارد. این فرآیند ها ممکن است تشخیص درستی اجرای یک فعالیت، تشخیص صورت یک فرد، پلاک یک خودرو یا … باشد. هرچه رزولوشن تصویر موجود بالاتر باشد شما شانس بیشتری برای تشخیص این جزئیات خواهد داشت که در نهایت موثر بودن سیستم امنیتی یا نظارتی را افزایش میدهد. در نتیجه رزولوشن تصویر یک رابطه مستقیم و نقشی بسیار مهم در میزان کارایی سیستم مداربسته شما خواهد داشت.

چه رزولوشنی برای من مناسب است؟

در یک نگاه ساده تر هرچه تفکیک پذیری تصویر بالاتر باشد بهتر است! اما این بالاتر رفتن رزولوشن تصویر می تواند تبعاتی نیز داشته باشد که مهمترین آنها افزایش هزینه سیستم مداربسته شماست. در واقع در تعریف دقیق تر مناسب ترین رزولوشن برای شما کمترین رزولوشنی است که نیاز شما را برطرف کند. برای اطلاع بیشتر در رابطه با امکان تشخیص جزئیات به مطالب برد تشخیص چهره دوربین مداربسته و برد پلاک خوانی دوربین مداربسته مراجعه کنید.

چرا رزولوشن بیشتر در تصویر من تاثیر نمی گذارد؟

رزولوشن تصویر در یک سیستم مداربسته به المان های متفاوتی وابسته است. در واقع سیستم مداربسته دارای بخش های متفاوتی است که هر کدام می تواند بر روی تفکیک پذیریقابل مشاهده تاثیر بگذارد.

در صورتی که هر یک از این بخش ها محدودیتی برای رزولوشن تصویر داشته باشد تصویر خروجی نمایش داده شده برای شما با رزولوشنی کمتر از مقدار پیشبینی شده پخش خواهد شد.

ابتدا تصویر در دوربین تشکیل می شود پس عامل اول تعیین کننده در تفکیک پذیریتصویر نهایی، تفکیک پذیریدوربین مداربسته است. تصاویر تولید شده در دوربین سپس توسط یک تکنولوژی خاص (آنالوگ یا شبکه) به دستگاه ضبط کننده یا سرور منتقل می شود. در صورتی که تکنولوژی انتقال تصاویر دوربین ها محدودیتی برای روزولشن تصویر داشته باشد تفکیک پذیری تصویر نهایی کاهش خواهد یافت. همچنین در صورتی که خروجی های ویدئویی در سرور یا دستگاه ضبط کننده هم محدودیت روزولشن داشته باشند اتفاقی مشابه رخ میدهد. عامل نهایی نیز رزولوشن تصویر نمایشگری است که شما تصاویر را در آن میبینید. اگر هر یک از این قسمت های محدودیتی در تفکیک پذیریتصویر داشته باشند تصویر نهایی نمایش داده شده با روزولشنی کمتر از تفکیک پذیریمورد نظر شما پخش خواهد شد.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂