لنز زوم یا موتور دار دوربین مداربسته نوعی از لنز است که امکان تغییر فاصله کانونی و در نتیجه زاویه دید دوربین را از راه دور محیا می کند. این لنزها همچنین معمولا دارای فوکوس خودکار نیز هستند. در این مطلب با این نوع از لنزها بیشتر آشنا خواهید شد.

وظیفه لنز

(برای اطلاعات بیشتر به مطلب لنز دوربین مداربسته مراجعه کنید)

اندازه چیپ تصویر دوربین ها محدود و کوچک است. این موضوع باعث خواهد شد تصویر تشکیل شده بر روی چیپ تصویر بسیار محدود باشد. برای رفع این مشکل باید از وسیله ای برای متمرکز کردن نور بر روی چیپ تصویر استفاده شود. به این وسیله لنز می گویند. لنز دوربین های مداربسته معمولا از یک یا چند عدسی تشکیل شده که با توجه به فاصله کانونی، قسمت مشخصی از تصویر رو به رو را بر روی چیپ تصویر ایجاد می کنند.

هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد تصویر را کمتر متمرکز می کند و زاویه دید دوربین کمتر خواهد بود. از طرفی در دو دوربین با لنزهای با فاصله کانونی ثابت دوربینی که چیپ تصویر بزرگ تری داشته باشد تصویر را با زوایه بیشتری نشان می دهد.

ساختار لنزهای موتور دار

لنزها موتور دار ساختمان کاملا پیچیده ای دارند. این لنزها از تعداد زیادی عدسی تشکیل شده اند که فاصله آنها با توجه به میزان لنز و فوکوس لنز تغییر می کند. لنزها به وسیله دو موتور کنترل می شوند که امکان تنظیم فوکوس و تغییر فاصله کانونی لنز را فراهم می آورد. لنزهای زوم را معمولا با توجه به میزان بزرگنمایی آنها طبقه بندی می کنند.

مقایسه انواع لنزها

  • لنزهای ثابت: لنزهای ثابت ساختمان به مراتب ساده تری نسبت به انواع دیگر لنز دارند. این لنزها امکان تغییر فاصله کانونی را ندارند و تنها میتوان فوکوس آنها را تغییر داد. اما در مقابل ارزان قیمت تر هستند.
  • لنزهای موتور دار: ساختمان لنزهای موتوردار تا حدی شبیه به لنزهای وریفوکال است با این تفاوت که تغییر فاصله کانونی در این لنزها از طریق موتور صورت می گیرد و البته بیشتر این لنزها امکان فوکوس خودکار نیز دارند.

انواع رایج لنز زوم

در دوربین های مداربسته لنزهای با زوم 20 و 32 ایکس بسیار محبوب هستند. این لنزها معمولا با قرار گرفتن در دوربین های گردان یا اسپید دام امکان چرخش و بزرگنمایی را برای دوربین فراهم می کنند.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂