اگر به واکاوی اجزای درونی یک دوربین مداربسته بپردازیم به سخت افزارهایی برمی خوریم که یکی از آنها قطعه ای کوچک با فتودیود های بازتابنده ای است که به آن لنز دوربین گفته می شود. بخش اصلی یک لنز شامل حسگر یا چیپ تصویر آن می باشد. بسته به ویژگی نوع دوربین مداربسته ای که قصد خرید آن را دارید، متوجه خواهید شد که از یکی از دو نوع چیپ  تصویر درون آن استفاده شده است:

این دو سنسور در واقع شامل همان فتودیود هایی هستند که در پنل های خورشیدی نیز مورد استفاده قرار می گیرند و اساسا تمام آنها وظایف یکسانی دارند. آنها نور را به الکترون تبدیل و در نهایت به تصاویری قابل نمایش تبدیل می کنند. تکنولوژی موجود در سنسور های CMOS در سال های اخیر پیشرفت های زیادی داشته است و بسیاری از نقایص آن نیز برطرف شده اند.

پس از پیشرفت های تکنولوژیکی صورت گرفته اخیر کیفیت تصاویر گرفته شده با سنسور CMOS به حدی بالا رفته که قادر به تمایز آن از تصاویر گرفته شده توسط رقیب خود یعنی سنسور CCD نیستید. و حتی می توان گفت مزایای داشتن یک دوربین با سنسور CMOS از سنسور CCD بیشتر است.

معرفی سنسور CMOS Progressive

سنسورهای CCD و CMOS که در داخل دوربین های مدار بسته یافت می شوند با تکنولوژی پیشرفته  ای ساخته شده اند که قابلیت های اساسی آنها را بهبود می بخشد. فیلتر های Interlaced و Progressive از جمله این پیشرفت ها محسوب می شوند. آنها تصاویر را درون فریم ها پردازش نموده و نقایص موجود در تصاویر را از بین می برند.

استفاده از فیلتر Progressive در هر دو سنسور CCD و CMOS رایج است، اما عمدتا در دوربین های امنیتی CMOS وجود دارد. فیلتر Progressive این امکان را فرآهم می کند تا دوربین بتواند اطلاعات را از هر کدام از پیکسل ها به طور جداگانه دریافت کند و پس از اسکن نمودن آنها تصویری کامل از سوژه به دست دهد. به بیان دیگر تصاویر دریافتی به طور جداگانه به فیلدها و اجزای مختلف تجزیه نمی شوند و خطوط تولید شده در هر تصویر با کیفیت مناسبی سریعا در نمایشگر قابل مشاهده است. مهمترین مزیت این روش در کاربرد های تشخیص حرکت یا (Motion Detection) است.

این امر در دوربین های مدار بسته از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا این فیلتر ها به دستگاه های ضبط  DVR یا NVR اجازه می دهد تا فیلم ها را با کیفیت بیشتری ضبط کنند. به خصوص در مواقعی که تصاویر از پیچیدگی ها و جزئیات بیشتری برخوردار اند.

معرفی سنسور Interlaced

فیلتر های Interlaced منحصرا در سنسورهای CCD وجود دارند. برای تشکیل تصاویر توسط این نوع از سنسور ها، خطوطی به صورت زوج و فرد تولید می شوند. زمانی که اطلاعات حاصل از این خطوط با یکدیگر ادغام می شوند تصویر کامل تشکیل می گردد.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂