چیپ تصویر دوربین مداربسته مداری الکترونیکی است که امکان تبدیل تصاویر به اطلاعات دیجیتال را برای دوربین فراهم می کند.  در این مطلب با نحوه عمکلرد و انواع چیپ تصویر دوربین مداربسته بیشتر آشنا خواهید شد.

نحوه عمکلرد چیپ تصویر

ساختار چیپ تصویر دوربین مداربسته بر مبانی عمکلرد نیمه هادی های حساس به نور است. این نیمه هادی ها با توجه به شدت نور برخورد کرده به آنها ولتاژی مشخص را تولید می کنند. از طریق همین اصل چیپ تصویر با استفاده از تعداد زیادی نیمه هادی حساس به نور ساخته می شود.

البته نیمه هادی های الکترونیکی امکان تشخیص رنگ نور را ندارند و تنها شدت آن را اندازه گیری می کنند. از انجایی که میتوان تمام رنگ های موجود را با ترکیبی از سه رنگ سبز، قرمز و آبی ایجاد کرد لازم است در هر پیکسل از چیپ تصویر میزان هر یک از این سه رنگ اندازه گیری شود. برای این کار از فیلترهای رنگ بر روی نیمه هادی ها استفاده می کنند. هر فیلتر رنگ تنها یکی از سه رنگ را عبور میدهد و از این طریق می توان میزان دقیق هر رنگ را تشخیص داده و تصویری رنگی ساخت. این مجموعه برای دریافت سه رنگ اصلی در نهایت یک پیکسل را تشکیل می دهد.

یک چیپ تصویر دوربین مداربسته مانند یک جدول با تعدادی مشخص پیکسل در طول عرض است. این تعداد معمولا میزان تفکیک پذیری چیپ تصویر را نشان می دهد. برای مثال یک چیپ تصویر یک مگا پیکسلی دوربین مداربسته 1 میلیون پیکسل دارد که به صورت یک مستطیل 720 در عرض و 1024 در طول ساخته شده است.

روش جمع آوری اطلاعات از روی پیکسل های تصویر در دو چیپ CMOS و CCD متفاوت است. در این رابطه میتوانید در مقالات مرتبط با هر یک از این چیپ ها اطلاعات بیشتری را به دست آورید.

اندازه چیپ تصویر

اندازه چیپ تصویر دوربین مداربسته را معمولا به صورت کسری از اینچ نمایش می دهند. برای مثال رایج ترین چیپ های تصویر دوربین مداربسته “3/1 (یک سوم اینچی) هستند که البته معمولا به صورت اشتباه 1.3 اینچی طلقی می شوند. پس هر چه مخرج این عدد کمتر باشد در واقع اندازه چیپ تصویر بزرگتر است.

اندازه چیپ تصویر از چند منظر در کیفیت تصویر شما اهمیت پیدا می کند. پر اهمیت ترین آنها اما میزان نور رسیده به چیپ تصویر است. برای باز شدن بیشتر این موضوع دو چیپ تصویر با اندازه های یکسان و رزولوشن های متفاوت را در نظر بگیرید. چیپ اول 1 مگا پیکسل و چیپ دوم 3 مگا پیکسلی است. در چیپ دوم هر پیکسل حداقل یک سوم کوچکتر از چیپ اول طراحی شده. از انجایی که نور ورودی به چیپ تقریبا ثابت بوده است هر پیکسل از چیپ دوم نور کمتری را جذب خواهد کرد که حساسیت آن نسبت به نور را کاهش می دهد. البته در چیپ های مدرن تمام تلاش تولید کنندگان افزایش حساسیت چیپ تصویر در کنار افزایش رزولوشن است تا حساسیت چیپ فدای تفکیک پذیری آن نشود.

روزولشن تصویر

(برای اطلاعات بیشتر به مطلب رزولوشن تصویر دوربین مداربسته مراجعه کنید)

همانطور که گفته شد روزولشن تصویر در چیپ ها تصویر با توجه به تعداد پیکسل های موجود بر روی چیپ اندازه گیری می شود. هر چه روزولشن تصویر شما بالاتر باشد امکان تفکیک جزئیات در تصویر بیشتر خواهد بود.

حساسیت به نور

(برای اطلاعات بیشتر مقاله نور مورد نیاز دوربین مداربسته را مطالعه کنید)

حساسیت به نور یکی از مهمترین مشخصه های چیپ تصویر بعد از روزولشن تصویر است. حساسیت چیپ به نور را معمولا به صورت حداقل نور مورد نیاز چیپ برای تشکیل تصویر و با واحد لوکس نمایش می دهند. برای مثال در دیتاشیت دوربین برای نشان دادن حساسیت چیپ تصویر نوشته شده : 0.1lux F1.2 (F1.2 میزان باز بودن دیافراگم دوربین در زمان اندازگیری حساسیت را نشان می دهد.)

هرچه حساسیت چیپ تصویر دوربین بیشتر باشد اندازه نور مورد نیاز آن کمتر است.

بازه داینامیک

(برای اطلاعات بیشتر به مقاله WDR مراجعه شود)

بازه داینامیک یا Dynamic Range چیپ تصویر یکی دیگر از مشخصه های مهم چیپ تصویر است. بازه داینامیک مشخص می کند توانایی دوربین در گرفتن تصویر مناسب در محیطهای با اختلاف نور زیاد چقدر است. برای مثال اتاقی تاریک را با یک پنجره روشن تصور کنید. در دوربینی با بازه داینامیک پایین اتاق کاملا سیاه و پنجره کاملا سفید دیده می شود. هرقدر بازه داینامیک دوربین بالاتر باشد اتاق روشن تر و پنجره طبیعی تر به نظر می رسد. به مشکل به وجود اماده بر اثر اختلاف سطح نور “ضد نور” می گویند. برای جلوگیری از ضد نور شدن تصویر باید از چیپ تصویری با بازه داینامیک بالا یا اصطلاحا WDR استفاده کرد.

انواع چیپ تصویر دوربین مداربسته

CCD

(برای اطلاعات بیشتر به مقاله CCD مراجعه کنید)

CMOS

(برای اطلاعات بیشتر به مقاله CMOS مراجعه کنید)

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂