فلکسی برگرفته از کلمه (Flexible) به معنای انعطاف پذیر است. لوله فلکسی چیست؟ ابزاری بسیار قدرتمند است که جهت محافظت از انواع کابل های مختلف مانند: کابل برق، کابل دوربین مداربسته و… به کار می رود. کاربرد این نوع لوله ها بیشتر در محافظت از کابل ها در محیط های بیرونی ساختمان و محیط باز است. این لوله ها در واقع روکشی برای کابل های الکتریکی هستند، در نتیجه با استفاده از آن ها می توانید از آسیب رسیدن به کابل های الکتریکی جلوگیری کنید. به لوله فلکسی اصطلاحا لوله خرطومی فلزی نیز گفته می شود.

خصوصیات لوله فلکسی دوربین مداربسته

در این بخش شما را با برخی از ویژگی های یک لوله فلکسی خوب آشنا می کنیم. این خصوصیات عبارتند از:

  • این لوله ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند.
  • از مقاومت کششی و چرخشی بالایی برخوردارند.
  • دوام و طول عمر خوبی دارند.
  • در برابر ساییدگی، فشار و ضربات مستحکم هستند.
  • می توانند عمل تخلیه الکتریسیته ساکن را با اتصال به زمین انجام دهند.
  • در برابر عوامل محیطی مانند نور آفتاب و حرارت مقاوت بالایی دارند.

انواع لوله فلکسی

لوله فلکسی از نظر جنس و پوشش به دو نوع مختلف روکش دار و بدون روکش تقسیم می شوند.

1-لوله فلکسی روکش دار چیست؟

 این مدل از لوله های فلکسی، دارای روکش یا عایقی از جنس PVC هستند. این لوله ها در نصب دوربین های مداربسته کاربرد زیادی دارند. به دلیل مقاومت بالای این مدل، برای محیط های خارجی از این نمونه بیشتر استفاده می شود. روکش پی وی سی که بر روی لوله فلکسی کشیده می شود در مقابل آتش سوزی مقاوم است. این لوله ها دارای انواع مختلفی هستند:

  • لوله فلزی با روکش نسوز: از این لوله ها معمولا در مکان هایی که شدت گرما در آنجا زیاد بوده و احتمال آتش سوزی وجود دارد استفاده می شود. به عنوان مثال کوره های صنعتی
  • لوله فلکسی با روکش پلاستیک: این لوله ها در محیط های بارانی یا محیط هایی با رطوبت بالا کاربرد دارند.
  • لوله فلکسی شیلد دار: گاهی ممکن است در یک محیط امواج رادیویی وجود داشته باشد. در چنین شرایطی برای جلوگیری از نفوذ این امواج به کابل های داخل لوله فلکسی، از لوله فلکسی شیلد دار استفاده می کنند.
  • لوله فلکسی شیار دار نسوز: معمولا این نوع از لوله فلکسی را در خودروها استفاده می کنند. لوله فلکسی شیار دار نسوز در مقابل حرارت و بنزین مقاوم است.
  • لوله فلکسی پلی اتیلن: این لوله ها از سه لایه تشکیل شده اند. جنس لایه داخلی و بیرونی از آلومینیوم انعطاف پذیر بوده و لایه ی میانی از جنس پلی اتیلن است. این نوع لوله دارای انعطاف پذیری بالایی بوده و در مقابل اشعه UV خورشید مقاوم هستند. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت این لوله ها از دوام بالایی برخوردارند.

2- لوله فلکسی بدون روکش چیست؟

 این نوع لوله ها فاقد روکش پلاستیکی هستند و در محیط های داخلی از آن ها استفاده می شود. لوله فلکسی بدون روکش در مقابل آب و رطوبت مقاومت خوبی ندارند. این لوله ها دارای انواع مختلفی هستند:

  • لوله فلکسی گالوانیزه: جنس این لوله ها از فلز گالوانیزه است و دارای استحکام بالایی هستند.
  • لوله فلکسی خرطومی یا پلاستیکی: این نوع لوله ها بیشتر در کاربرد های ساختمانی و تابلوهای برق صنعتی و فشار قوی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • لوله فلکسی فلزی: این مدل نسبت به مدل گالولنیزه مستحکم تر بوده و بیشتر در کاربرد های صنعتی از آن ها استفاده می شود.
  • لوله فلکسی تابلویی: این نوع لوله فلکسی بسیار انعطاف پذیر بوده و در برابر دمای شدید مقاومت خوبی دارد. به دلیل برخورداری از ضریب حفاظتی بالا، معمولا از آن در تابلوهای برق، تجهیزات پزشکی یا سیستم های بانکی استفاده می شود.

انواع سایز های لوله های فلکسی

این لوله ها در سایز های مختلفی تولید می شوند. شما میتوانید براساس نیاز خود و محیطی که قرار است از آن استفاده کنید، سایز آن ها را انتخاب کنید. مهم ترین سایز های لوله فلکسی موجود در بازار عبارتند از: 38،36،29،25،21،16،13،11 و 42. لوله فلکسی هایی که شماره بالاتری دارند، تعداد کابل بیشتری را می توانند در خود جای دهد. لوله های فلکسی معمولا در بسته هایی با طول 25 متر توزیع می شوند.

نصب لوله خرطومی یا فلکسی

این دوربین ها معمولا بر روی دیوار و در برخی موارد بر روی سقف نصب می شوند. برای نصب از بست های مخصوص این لوله ها استفاده می شود. این بست ها را باید با توجه به سایز لوله فلکسی مورد استفاده خود تهیه کنید. در پروژه های بزرگ نصب دوربین که نیاز به متراژ بالای لوله های فلکسی است، برای جلوگیری از گره خوردن کابل ها از ابزاری به نام قرقره کابل استفاده می شود. این قرقره ها در بالا رفتن سرعت نصب کمک کرده و با استفاده از آن ها کار ساده تر پیش می رود.

لزوم استفاده از گلند لوله فلکسی

گلند لوله فلکسی از ورود نم و رطوبت به داخل جریان های الکتریکی جلوگیری می کند. از دیگر مزایای استفاده از گلند لوله فلکسی می توان به بالا رفتن استحکام و پایداری جریان های الکتریکی اشاره کرد. توجه داشته باشید که سایز گلند فلکسی باید متناسب با سایز لوله فلکسی انتخاب شود.

لوله فلکسی چیست

نحوه استفاده از لوله خرطومی یا فلکسی

برای وارد کردن کابل ها به داخل این لوله ها از سیم های پلاستیکی فنری استفاده می شود. استفاده از این سیم ها روند کار را بسیار راحت تر می کند. لوله های فلکسی در برابر عوامل خارجی و ضربات مقاوم هستند اما بهتر است به صورت توکار استفاده شوند. به این ترتیب در برابر فشار و ضربات در امان مانده و طول عمر بیشتری خواهند داشت. برای اتصال این لوله ها به هم یا به سطوح از گلند استفاده میکنند. گلند به مرور زمان می تواند باعث آسیب دیدن لوله های فلکسی شود اما به کار بردن آن ها مزایایی هم دارد. به عنوان مثال استفاده از گلند برای لوله فلکسی های محافظ کابل های دوربین مداربسته، مانع از ورود حشرات به داخل لوله می شود.

قیمت لوله فلکسی دوربین مداربسته

عوامل مختلفی بر قیمت لوله فلکسی موثر هستند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • برند شرکت تولید کننده
  • نوع لوله (روکش دار یا بدون روکش)
  • تعداد و متراژ لوله

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂