یکی از مشکلاتی که برای دوربین های مداربسته ممکن است اتفاق بیفتد، پرش تصویر دوربین مداربسته یا تکه تکه شدن تصویر است. این مشکل در کیفیت تصویر دوربین مداربسته تاثیر نامطلوبی می گذارد. عوامل مختلفی در پرش تصویر دوربین مداربسته تاثیر گذار هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی علت پرش تصویر دوربین مداربسته و چگونگی رفع آن بپردازیم پس با ما همراه باشید تا زمانی که این مشکل برای دوربین مداربسته شما ایجاد شد به راحتی بتوانید آن را برطرف کنید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • علت پرش تصویر دوربین مداربسته
  • بررسی فریم ریت یا FPS دوربین در پرش تصویر دوربین مداربسته
  • علت قطع و وصل شدن تصویر دوربین مداربسته در شب
  • مشکلات تصویر دوربین مداربسته

 علت پرش تصویر دوربین مداربسته

از جمله عوامل موثر در پرش تصویر دوربین مداربسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- نوسان در ولتاژ:

یکی ازعلت های اصلی پرش تصویر دوربین های مداربسته، نوسان ولتاژ است. زمانی که ولتاژ ورودی به دوربین پایین باشد، شاهد پرش تصویر دوربین مداربسته در مانیتور خواهید بود.

2- قرار گرفتن در معرض نور مستقیم:

محل نصب دوربین مداربسته را به گونه ای انتخاب کنید که در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. زمانی که دوربین در معرض تابش مستقیم منبع نور قرار بگیرد و یا بازتاب نور به دوربین زیاد باشد، تصویر دچار پرش یا فلیکر می شود.

3- مشکل منبع تغذیه:

منبع تغذیه را مورد بررسی قرار دهید. گاهی استفاده از یک منبع تغذیه بی کیفیت یا ضعیف منجر به پرش تصویر دوربین مداربسته می شود. برای جلوگیری از این مشکل باید از یک منبع تغذیه با کیفیت که هیچ نوع قطعی ندارد، استفاده کنید.

4- بی کیفیت بودن فیش های BNC:

یکی دیگر از عواملی که موجب پرش تصویر دوربین مداربسته می شود، استفاده از فیش های BNC بی کیفیت است. برای پیشگیری از این مشکل، سعی کنید فیش های BNC با کیفیت تهیه و استفاده نمایید.

5- محل نصب دوربین مداربسته:

محل نصب دوربین مداربسته نقش مهمی در ایجاد پرش در تصویر دارد. اگر دوربین را در محلی نصب کنید که بسیار گرم است، تصاویر دوربین شما دچار پرش می شوند.

علت پرش تصویر دوربین مداربسته+راه حل برطرف کردن آن

6- کابل دوربین مداربسته:

هنگام کابل کشی دوربین های مداربسته توجه داشته باشید مسافت کابل کشی طولانی نباشد. مطمئن شوید که از کابل ها در مسافت های استاندارد استفاده کرده اید. در صورتی که کابل ها دچار پوسیدگی و پارگی شده باشند، این امر موجب اختلال تصاویر و پرش تصاویر می شود.

7- وجود امواج الکترومغناطیس:

ممکن است وجود یک میدان مغناطیسی مانند آهنربا در نزدیکی دوربین، باعث ایجاد پرش تصویر دوربین مداربسته شود.

8- بررسی وضعیت آب و هوا:

یکی دیگر از دلایل سوسو زدن تصویر دوربین مداربسته، شرایط بد آب و هوایی می تواند باشد. اگر تصویر روی مانیتور سوسو می زند، بررسی کنید که آیا هوا صاف است یا خیر. اگر نه، پس این می تواند دلیل احتمالی سوسو زدن باشد. در این حالت صبر کنید تا آب و هوا دوباره عادی شود و سپس تصویر را بررسی کنید.

بررسی فریم ریت یا FPS دوربین در پرش تصویر دوربین مداربسته

عکس برداری از سوژه ی در حال حرکت، منجر به تار شدن قسمت هایی از تصویر سوژه می شود. فریم ریت یا FPS به تعداد تصاویری گفته می شود که دوربین در هر ثانیه ثبت می کند. با قرار گرفتن این فریم ها در کنار هم، تصویر نهایی ساخته می شود. اگر فریم ریت دوربین مداربسته ی شما پایین بوده و سوژه ی متحرک سرعت بالایی داشته باشد، دوربین اصطلاحا دچار جاماندگی می شود. این امر موجب پرش تصویر دوربین مداربسته می شود.

علت پرش تصویر دوربین مداربسته+راه حل برطرف کردن آن

علت قطع و وصل شدن تصویر دوربین مداربسته در شب

اگر در شب تصاویر دوربین مداربسته شما قطع و وصل می شود یا چشمک می زند، بهتر است ابتدا منبع تغذیه دوربین های خود را بررسی کنید. ممکن است دوربین مداربسته  شما بی سیم بوده و با استفاده از باتری کار کند. این دوربین ها برای ضبط تصاویر در تاریکی از نور مادون قرمز استفاده می کنند تا بتوانند تصاویر را با وضوح بالا دریافت کنند. در هنگام شب دوربین ها به برق اضافی برای LED های مادون قرمز نیاز دارند. در صورت تمام شدن و یا ضعیف شدن باتری این دوربین ها، چراغ های مادون قرمز به کار رفته در دوربین ها، انرژی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند. در نتیجه LED ها ضعیف کار می کنند و باعث قطع و وصل شدن تصویر دوربین در شب می شوند. در هنگام شب، اگر منبع نور نزدیک دوربین وجود داشته باشد می تواند موجب قطع و وصل شدن تصویر دوربین مداربسته شود. زیرا منبع نور باعث می شود دوربین به طور مکرر مادون قرمز خود را روشن و خاموش کند. اگر تغییر در شرایط نور باعث این اختلال شده، می توانید محل نصب و زاویه دوربین ها را به گونه ای تغییر دهید که کمتر در معرض نور خیابان ها باشند.

مشکلات تصویر دوربین مداربسته

به دلایل متعددی ممکن است شاهد بروز مشکل در تصویر دوربین مداربسته ی خود باشید. در این قسمت به بررسی برخی از مشکلات تصویر دوربین مداربسته می پردازیم:

  • در مرحله ی اول مطمئن شوید که دوربین مداربسته ی شما روشن است. ممکن است بدون آنکه متوجه شده باشید دوربین خاموش شده باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که آداپتور دوربین مداربسته به درستی عمل می کند.
  • اطمینان از سالم بودن بودن مانیتور یکی از مواردی است که حتما باید بررسی شود. در صورت بروز مشکل در مانیتور، شما قادر نخواهید بود تصاویر ارسالی از دوربین مداربسته را به درستی مشاهده کنید.
  • منبع تغذیه یکی دیگر از مواردی است که در هنگام بروز مشکل در تصویر دوربین مداربسته باید بررسی شود. منبع تغذیه دوربین را چک کنید و از سالم بودن و درست کار کردن آن مطمئن شوید. در صورتی که متوجه شدید مشکل از منبع تغذیه است، آن را با یک منبع تغذیه سالم تعویض کنید.
  • فرسودگی کابل ها می تواند موجب ایجاد مشکل در تصویر دوربین مداربسته شود. در صورتی که متوجه شدید کابل های دوربین مداربسته ایراد دارند، کل کابل کشی دوربین را تعویض کنید.
  • ممکن است یکی از پورت های دستگاه ضبط کننده سوخته باشد. در این صورت با وصل کردن دوربین مداربسته به سایر پورت های دستگاه dvr که دوربین های سالم به آن متصل هستند، مشکل حل می شود.
  • فیوز های جعبه منبع تغذیه را چک کنید و مطمئن شوید که سوئیچ برق روشن است.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂