تشخیص حرکت یا موشن دتکتور (Motion Detector) در دوربین های مداربسته یکی از از ساده ترین مکانیزم های پردازش تصویر دوربین های مداربسته است. این مکانیزم از طریق بررسی تغییرات در تصویر حرکت را تشخیص داده و از آن برای بخش های مختلف دستگاه DVR یا NVR کمک می گیرد.

موشن دتکتور چطور کار می کند؟

مکانیزم موشن دتکتور در واقع یکی از ساده ترین شکل های پردازش تصویر به شمار می رود. این مکانیزم با بررسی فریم های تصویر تغییرات در بین فریم ها را تشخیص می دهد و آنها را به عنوان حرکت در تصویر شناسایی می کند. میزان حساسیت و ناحیه حساس به تغییرات را میتوان در بیشتر دستگاه های ضبط کننده سیستم مداربسته شناسایی کرد.

نقاط مثبت و منفی مکانیزم موشن دتکتور

نقاط مثبت

  • سادگی: سادگی این مکانیزم امکان استفاده از آن بر روی انواع دستگاه های DVR را برای سالهای زیادی ایجاد کرده.
  • عدم نیاز به پردازش بالا: در کنار سادگی سیتماتیک این مکانیزم از نظر نوع پردازش تصاویر نیز کار ساده ای انجام می دهد و هزینه های سخت افزاری دستگاه های ضبط کننده را بالا نمی برد.
  • کارایی معقول در شرایط عادی: استفاده از مکانیزم پردازش تصویر در نوع خود برای کاربری های عادی و ساده بسیار موثر است و از حجم تصاویر ضبط شده در دستگاه به شدت می کاهد.

نقاط ضعف

  • عدم امکان تشخیص حرکت فیزیکی: همانطور که گفته شد مکانیزم موشن دتکتور برخلاف نامش تنها تغییرات در تصویر را شناسایی می کند نه حرکت اجسام را به همین دلیل ممکن است موشن دتکتور حتی با تغییرات نوری در محیط هم فعال شود.
  • عدم امکان استفاده به عنوان دزدگیر: محدودیت تشخیص در مکانیزم موشن دتکتور امکان استفاده از آن به عنوان دزدگیر را از بین می برد. در صورت استفاده با این کاربری هم میزان خطا بیش از حد بالا خواهد بود. برای چنین کاربردهایی بهتر است از سنسورهای PIR استفاده کنید.

کاربرد های موشن دتکتور

اصلی ترین کاربرد مکانیزم موشن دتکتور در هوشمند سازی روند ضبط تصاویر در سیستم های مداربسته است. با استفاده از این مکانیزم شما میتوانید زمانی که تصویر فاقد حرکت است ضبط را متوقف کنید و تنها زمانی که تغییراتی در تصویر اتفاق می افتد تصاویر را ضبط کنید. این کار ظرفیت ضبط تصاویر و هارد دیسک مورد نیاز برای سیستم مداربسته را به صورت جدی کاهش می دهد.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂