لنز دوربین مداربسته (CCTV Camera Lens) یکی از قسمت های اصلی دوربین مداربسته است. وظیفه اصلی لنز دریافت نور از محیط و انتقال آن به چیپ تصویر دوربین است. در این مطلب با لنز دوربین مداربسته، وظیفه آن و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا خواهید شد.

هر لنز دارای دو مشخصه بسیار مهم است: فاصله کانونی و بازترین دیافراگم

فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته

فاصله کانونی دوربین که یک عدد با واحد میلیمتر می باشد عبارت است از فاصله بین مرکز کانونی نور در لنز تا مرکز عدسی. از طرفی فاصله کانونی می تواند مبین زاویه دید دوربین نیز باشد. هر چه فاصله کانونی لنز دوربین بیشتر باشد زاویه دید آن کمتر است.

در لنزهای وریفوکال یا زوم، از طریق استفاده از دو عدسی در لنز امکان تغییر فاصله کانونی لنز از طریق تنظیم فاصله بین عدسی ها به وجود می آید. از این طریق شما خواهید توانست لنز را با توجه به زوایه مورد نظر خود تنظیم کنید تا تصویری با زاویه مطلوب داشته باشید.

دیافراگم لنز دوربین مداربسته

(برای اطلاعات بیشتر به مطلب دیافراگم دوربین مداربسته مراجعه کنید.)

دیافراگم دوربین یک دریچه چند وجهی است که میزان نور عبوری از لنز را تنظیم می کند. هر چه دریچه دیافراگم بازتر باشد نوری بیشتری از لنز دوربین عبور می کند. میزان حداکثر باز شدن دیافراگم یکی از خصوصیات اصلی لنز دوربین است.

محاسبه زاویه دید دوربین از روی فاصله کانونی

(برای اطلاعات بیشتر به مطلب زاویه دید دوربین مداربسته مراجعه کنید.)

رابطه ای چند مجهولی بین لنز دوربین و زاویه دید آن برقرار است که از این رو از جدول موجود در این لینک میتوانید زاویه دقیق دید دوربین را با توجه به فاصله کانونی لنز آن به دست بیاورید.برشی از لنز یک دوربین

انواع لنز دوربین مداربسته از نظر امکان تنظیم فاصله کانونی

لنز دوربین های مداربسته با توجه به امکان تغییر فاصله کانونی آن به سه دسته اصلی تقسیم می شود:

لنز ثابت:در لنزهای ثابت امکان تغییر فاصله کانونی وجود ندارد. این بدان معناست که زاویه دید دوربین با این لنزها همیشه ثابت خواهد بود.

لنز وریفوکال: در این لنز های امکان تغییر فاصله کانونی در بازه ای محدود و به صورت دستی وجود دارد.

لنز زوم یا موتور دار: در این لنز های امکان تغییر فاصله کانونی دوربین در بازه ای محدود (معمولا بزرگتر از بازه لنز های وریفوکال) وجود دارد و به واسطه موتور نصب شده بر روی لنز میتوان این کار را از محل کنترل دوربین ها انجام داد.

انواع لنز دوربین مداربسته از نظر نوع قرار گیری بر روی دوربین

لنز داخلی: دسته ای از لنزهای دوربین مداربسته را شامل می شود که امکان تغییر آن بر روی دوربین بدون باز کردن دوربین وجود ندارد. تعویض این لنزهای معمولا توصیه نمی شود و در صورت نیاز به استفاده از لنزی خاص بهتر است از دوربین های باکس که امکان نصب لنز خارجی دارند استفاده کنید.

لنز خارجی: عموما در دوربین های مداربسته باکس مورد استفاده قرار می گیرند. این لنزها تا حدودی شبیه به لنزهای نصب شده بر روی دوربین های عکاسی dslr هستند و میتوان به راحتی آنها را باز و تعویض کرد.

 انواع لنز دوربین مداربسته

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂