در طول سالهای اخیر تکنولوژی صدا و تصویر به طرز چشمگیری پیشرفت نموده است. در گذشته انتقال صدا و تصویر بین فرستنده و گیرنده توسط دو رابط جدا گانه امکان پذیر بود. با پیشرفت تکنولوژی در دستگاه های صوتی و تصویری، نسل جدیدی از کابل ها با نام HDMI،  مخفف اصطلاح  High-Definition Multimedia Interface به معنی رابط چند رسانه‌ای با کیفیت بالا به بازار آمد که امکان انتقال دیجیتالی صدا و تصویر را به صورت همزمان، غیر فشرده و با کیفیت بالا از طریق یک عدد کابل فراهم می کند.

دستگاه های DVR موجود در بازار معمولا از پورت های مختلفی مانند VGA، LAN، HDMI و … پشتیبانی می کنند. به دلیل سهولت در استفاده و نیز ارائه همزمان تصویر و صدا با کیفیت بالا، کابل های HDMI از محبوبیت بیشتری در تجهیزات دوربین های مدار بسته برخوردار اند. حال این سوال مطرح می گردد که از چه نوع کابل HDMI ای در تجهیزات دوربین مداربسته می توان استفاده نمود. در اینجا باید به دو نکته بسیار مهم توجه نمود.

1- نوع خروجی/ورودی در مانیتور و DVR:

در هنگام استفاده از کابل HDMI می بایست به کیفیت خروجی دستگاه و توانایی ساپورت تصویری مانیتور توجه نمود. برای مثال برخی از دستگاه های DVR کیفیت خروجی برابر با p1080 و یا به اصطلاح FullHd دارند، اما قابلیت ساپورت مانیتور تنها تا p720  تا Mp1 است. بنابراین می بایست قبل از اتصال، تنظیمات خروجی HDMI در  DVR را کنترل نمود.

2- فاصله بین  DVR و مانیتور و قدرت انتقال کابل  HDMI:

کابل های  HDMI محدودیتی در طول نداشته و گاها نیز با طول 40 متر در بازار یافت می شوند. با این حال معمولا از کابل هایی با طول 5 متر در تجهیزات دوربین مداربسته استفاده می شود. این کابل ها دارای طول و ضخامت متفاوتی هستند. به صورت کلی کیفیت تصاویر دریافتی، با نوع مواد به کار رفته، طول و ضخامت کابل رابطه مستقیم دارد. در صورت استفاده از طول های بیشتر می توان از دستگاه های تقویت کننده سیگنال HDMI استفاده نمود.

3- انواع کابل HDMI بر اساس ساختار

کابل های  HDMIدارای انواع مختلفی هستند، که هر کدام نیز با توجه به ساختار خود تصاویر را با کیفیت های متفاوتی ارائه می دهند.

HDMI نسخه 1:

 در سال 2004 به بازار عرضه شد. این کابل دارای قابلیت انتقال تصویر با کیفیت 1080*1920 پیکسل است و نیز عمل انتقال صدا را از طریق 8 کانال با فرکانس 192 HTZ انجام می دهد. HDMI نوع 1 دارای کابل تک برای انتقال صدا و سرعت انتقال تصویر در آن برابر با 490 مگابایت در ثانیه است.

HDMI نسخه 2:

 این نسخه که در سال 2005 به بازار عرضه گردید، تصاویری با کیفیت 2160*4096 مگاپیکسل ارائه داده و عمل انتقال صدا را از طریق 32 کانال و صدایی برابر با 1536 KHTZ ارائه می دهد. کابل HDMI نسخه 2 دارای قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی های محافظتی در فرمت  DVD Audioاست.

HDMI نسخه 1.3:

این رابط در سال 2006 به بازار عرضه گردید. به دلیل پشتیبانی از فرمت استاندارد رنگ  XVYCC این نسخه قابلیت نمایش جزئیات بیشتری از رنگ ها را در تصویر دارد. دارای کابل تک برای انتقال صدا و تصویر با حداکثر پهنای باند 1.02 گیگابایت در ثانیه می باشد و از فرمت های صوتی Dolby True HD  و DTS-HD جهت اتصال به تقویت کننده های خارجی نیز پشتیبانی می کند.

HDMI نسخه 1.4:

این نسخه در سال 2009 روانه بازار گردید و در واقع نسخه بهینه شده HDMI 1.3 است و دارای قابلیت های افزوده ای چون ساپورت D3 و شبکه است.

HDMI نسخه 2:

در سال 2013 نسخه HDMI 2.0 با قابلیت انتقال تصویر با سرعت 18 گیگابایت بر ثانیه به بازار عرضه شد. این نسخه قابلیت نمایش تصاویر با کیفیت Utra HD است. از دیگر قابلیت های این نسخه می توان به ارسال دو تصویر به یک نمایشگر، انتقال همزمان چهار جریان صدا به چندین کاربر و انتقال صوتی 32 کانال با فرکانس 1536 کیلوهرتز به صورت غیرفشرده اشاره نمود. نکته دیگر در نسخه  HDMI 2.0وجود فناوری  CEC است که جهت کنترل تجهیزات مداربسته و ارسال فرمان به آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولا از HDMI نسخه 1 در دستگاه های DVR و NVR استفاده می گردد. لازم به ذکر است که استفاده از کابل های HDMI با خاصیت  نویزگیر می تواند بازده بیشتری در انتقال صدای با کیفیت داشته باشد.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂