استاندارد PSIA، با نام کامل Aliance Interoperability Security Physical Security است که در سال 2008 با هدف ایجاد رابط هایی استاندارد برای سخت افزارهای فیزیکی و سیستم عامل های نرم افزاری طراحی شد. استاندارد PSIA به دنبال ایجاد قابلیت سازگاری میان سیستم های امنیتی مبتنی بر شبکه می باشد. بیش از 50 تولید کننده سیستم های مداربسته از قبیل Honywell، Tyco، United Technologies، Milestone، Allegion و .. از استاندارد PSIA پیروی می کنند.

ظاهرا استاندارد و پروتکل های دوربین های مداربسته سهم بزرگی در رشد وتوسعه سریع بازار این محصولات دارند. استاندارد PSIA و ONVIF هر دو از استاندارد و پروتکل های بزرگی هستند که به طور جهانی توسط محصولات نظارتی تحت شبکه بکار گرفته شده اند. از یک طرف، این استانداردها هزینه و پیچیدگی های سیستم های نظارت تصویری را کاهش داده و از طرفی مشکل عدم سازگاری  و تعامل میان دستگاه های مختلف از برندهای متفاوت را نیز حل کرده است. در گذشته تولید کنندگان دوربین های مداربسته با مجموعه ای از استانداردهای تصاویر ویدئویی مواجه بودند که هر کدام دارای گزینه های متفاوتی بودند و همین امر انتخاب را مشکل کرده بود. در هر کدام از این پروتکل ها اشکالاتی به چشم می خورد  که سازگاری دستگاه ها را دچار نقص می کند.

تاریخچه

استاندارد ONVIF نیز در سال 2008 راه اندازی شده است، ONVIF نام اختصاری Open Network Video Interface Forum است، و سازمانی است که به رهبری شرکت هایی همچون سونی، اکسیس و بوش مدیریت می شود. پس از 8 سال فعالیت، ONVIF تبدیل به یک استاندارد جهانی می شود که قصد دارد ارتباطات و مشکلات پردازشی مابین محصولات مداربسته از برندهای مختلف را حل کند. این استاندارد در حال حاضر دارای پروفایل های S، C، G، و Q و است. این پروفایل ها با توجه به نوع کاربردشان هر کدام دارای ویژگی های اختصاصی هستند. در حال حاضر بیش از 1000 شرکت تولید کننده به عضویت ONVIF درآمده اند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، استاندارد PSIA و ONVIF استانداردهای اصلی در جهان هستند که توسط دوربین های مداربسته تحت شبکه مختلف استفاده می شوند. با این حال، ONVIF گروه بزرگتری از تولید کنندگان را شامل می شود و میلیون ها محصول مداربسته با استاندارد ONVIF سازگار هستند. به نظر می رسد استاندارد PSIA به دلیل عدم پشتیبانی توسط تولید کنندگان و نیز به دلیل عدم تلاش خود شرکت برای ارتقا استاندارد های خود از گردونه رقابت خارج شده است. با این حال، برخی از شرکت ها مانند هایک ویژن محصولات خود را با هر دو استاندارد PSIA و ONVIF ارائه می کنند.

تفاوت های میان استاندارد PSIA و ONVIF

از آنجا که هر دو این استانداردها ماموریت و هدف مشابهی دارند. به نظر می رسد هم تولیدکنندگان از تردید در انتخاب هرکدام رنج می برند، و هم بسیاری از کاربران نیز تفاوت بین آنها را نمی دانند. معیارهای تمایز این استانداردها شامل تشخیص دستگاه در شبکه، تنظیمات دستگاه، تحلیل رخدادها، کنترل دوربین PTZ، تجزیه و تحلیل ویدئویی، سیستم آلارم، پخش تصاویر و … است.

1. با توجه به بررسی های صورت گرفته، استاندارد PSIA دارای ویژگی های عمومی تری برای محصولات و تجهیزات مداربسته مانند اکسس کنترل ها، تجهیزات ذخیره سازی و … است. در حالی که به نظر می رسد ONVIF برای حل مشکل عدم تطابق محصولات، بیشتر بر تجزیه و تحلیل ویدئویی به ویژه در دوربین های شبکه متمرکز است.

2. استاندارد PSIA از ساختار (REST) برای خدمات دهی در وب استفاده می کند. در حالیکه، استاندارد ONVIF بر اساس استاندارد پلت های فرم باز مانند XML (برای نحوه توضیح داده ها)، SOAP 1.2 برای انتقال پیام و WSDL برای توصیف خدمات ساخته شده است. تقریبا تمامی سرویس های وب امروزی از REST برای ارائه خدمات استفاده می کنند و استفاده از آن در مقایسه با SOAP بسیار آسانتر است.

3. ONVIF می تواند 100 درصد قابلیت همکاری بین محصولات را تا آنجایی که مرتبط به تشخیص دستگاه در شبکه است، تضمین نماید. البته این امر به طور کلی به شرط استفاده از فناوری مایکروسافت محور (WS Discovery) برای مکانیسم کشف دستگاه است. این به این معنی است که همه دستگاه های شبکه سازگار با ONVIF باید روش WS Discovery را به کار گیرند.

استاندارد PSIA از چندین مکانیسم مختلف برای کشف دستگاه استفاده می کند، از جمله Bonjour، uPnP، Zeroconf. در حالی که PSIA انعطاف بیشتری برای انتخاب نوع مکانیزم برای کشف دستگاه نشان می دهد، اما در عین حال نیز منجر به پیچیدگی پروسه اتصال محصولات سازگار با PSIA می شود. به عنوان مثال، یک دوربین سازگار با PSIA که از Bonjour استفاده می کند نمی تواند با یک سیستم مدیریت ویدئویی با قابلیت پشتیبانی از UPnP کار کند، هرچند که هر دو با استاندارد PSIA سازگار هستند.

4. در مقایسه با ONVIF استاندارد PSIA نمی تواند به طور 100 درصد سازگاری میان دستگاه های مختلف را تضمین کند. دلیل آن این است که PSIA از یک قالب پیام عمومی برای رویدادها و اعلان ها استفاده می کند، در حالی که اطلاع رسانی رویدادها در  ONVIF بر اساس چارچوب WS-Notify است.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂