دوربین مداربسته آنالوگ (Analog CCTV camera) به دسته ای از دوربین های مداربسته اطلاق میشود که از تکنولوژی آنالوگ در بخشی از روند تولید یا انتقال تصاویر استفاده می کنند.

تاریخچه دوربین های آنالوگ

دوربین های مداربسته آنالوگ نسل اولیه دوربین های مداربسته به شمار می روند. در شکل های ابتدایی دوربین ها (که البته هرگز کاربری گسترده ای پیدا نکرد) از یک مکانیزم آنالوگ برای تشکیل تصویر استفاده می شد. در آن زمان هنوز نیمه هادی ها به صورت امروزی در سیستم های تصویری استفاده نمی شدند.

با معرفی دیودها و ترانزیستورهای حساس به نور، تعریف دوربین های مداربسته آنالوگ برای همیشه تغییر کرد. از طریق اتصال تعداد زیادی از ترانزیستورهای حساس به نور چیپ تصویر ایجاد شد که میتوانست با توجه به جزئیاتی که نور محیط دریافت می کرد یک تصویر بسازد (این ساختار هنوز هم در همه دوربین ها مورد استفاده قرار می گیرد). در این مرحله تصویر در واقع به صورت دیجیتال در دوربین تشکیل می شد، اما از آنجا که بسترهای انتقال دیجیتال تصویر در آن زمان وجود نداشت بعد از تشکیل تصویر آن را به صورت سیگنال های آنالوگ درآورده و انتقال می دادند.

تقریبا تمام دوربین های مداربسته آنالوگ امروزی از مکانیزم مشابهی استفاده می کنند. آنها تصویر را به صورت دیجیتال در چیپ تصویر تولید کرده و سپس به وسیله پردازشگر به صورت یک سیگنال آنالوگ استاندارد تبدیل کرده و به نمایشگر یا ضبط کننده انتقال می دهند.

انواع دوربین مداربسته آنالوگ

نمایی پشت یک دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین های مداربسته امروزی از نظر نوع سیگنال و تکنولوژی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • دوربین های آنالوگ تیوی لاینی: سیستم های انتقال آنالوگ قدیمی هم استانداردهای مخصوص به خود را داشته اند. پرکاربردترین استانداردهای آنالوگ PAL و NTSC بودند (که شاید نام آنها را شنیده باشید). از آنجا که در گذشته این استانداردها بسیار رایج بوده دوربین های مداربسته را هم با همین استانداردهای تصویری می ساختند. از آنجا که این استانداردها برای مطالعه سیستم های کاملا آنالوگ ساخته شده بود، روشی مختص به خود برای اندازگیری رزولوشن داشتند. در این سیستم ها از واحد تیوی لاین برای اندازگیری کیفیت تصویر دوربین استفاده می شود. نام این استاندارد بر روی این نسل از دوربین ها باقی ماند.
  • دوربین های آنالوگ نسل جدید: دوربین های آنالوگ نسل قبل یا تیوی لاینی، محدودیت کیفیت تصویر بسیار بالایی داشتند (در واقع کیفیت تصویر آنها نمی توانست بیش از 0.5 مگا پیکسل باشد) پس تولید کنندگان اصلی دوربین های آنالوگ تصمیم گرفتند استانداردهای تصویری قدیمی مثل PAL و NTSC را کنار گذاشته و استانداردهای آنالوگ جدیدی با کیفیت بالاتر ایجاد کنند. استانداردهایی مثال AHD، HDTVI، HDCVI نتیجه این تصمیم هستند. هدف همه این استانداردها دسترسی به رزولوشن تصویر بالاتر و استفاده از بستر انتقال آنالوگ است.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته آنالوگ

کیفیت تصویر یک دوربین مداربسته به المان های متفاوتی وابسته است که در بخش های مختلف به آنها پرداخته ایم. در دوربین های انالوگ امروزی بسته به تکنولوژی دوربین مداربسته رزولوشن تصویر می تواند به صورت های زیر باشد:

در دوربین های آنالوگ تیوی لاینی که تقریبا در حال منسوخ شدن هستند رزولوشن تصویر می تواند ماکزیمم 0.5 مگا پیکسل باشد.

دوربین های آنالوگ تصویر هم به نسبت دوربین های دیجیتال دارای محدودیت در کیفیت هستند، با این حال این دوربین ها معمولا تا رزولوشن 2 الی 3 مگا پیکسلی ساخته می شوند، که برای کاربری های عادی مانند منزل و واحدهای تجاری و اداری کوچک کاملا مناسب است.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂