دیافراگم در دوربین همانند یک دریچه کار می کند که نسبت به نور حساس بوده و باز و بسته می شود. عملکرد دیافراگم در دوربین را می توان مشابه عملکرد عنبیه و  مردمک در چشم انسان در نظر گرفت. زمانی که چشم انسان در معرض نور زیاد قرار بگیرد مردمک تنگ شده و شدت نور را کنترل می کند. برعکس در نور کم مردمک گشادتر شده تا نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر به چشم برسد. دیافراگم در دوربین مداربسته از طریق اتصال به یک حسگر متصل دریچه را بزرگ یا کوچک می کند.
همانطور که گفتیم اگر نور محیط زیاد باشد دریچه کوچکتر و اگر نور محیط کم باشد دریچه بزرگ می شود تا نور بیشتری را جذب کند. با استفاده از این مکانیزم ساده بدون هیچگونه مشکلی تصویر دوربین در  یک بازه نوری بسیار وسیع ساخته می شود.

دیافراگم با فوکوس دوربین چه رابطه ای دارد؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان باز و بسته شدن دیافراگم دوربین، تنها بر روی نور ورودی تاثیر نمی گذارد. بلکه میزان و توانایی فوکوس دوربین را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. هر چه دریچه دیافراگم دوربین بازتر باشد میزان فوکوس دوربین کمتر می شود

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید شما و فردی دیگر در یک راستا و در فواصل مختلف از یک دوربین مداربسته قرار گرفته اید. دوربین نیز در حالت فوکوس بر روی شما قرار گرفته، اما در حالت اولیه (دیافراگم بسیار بسته) دوست شما را هم با وضوح خوبی نشان می دهد. حال هرچه دیافراگم دوربین را بازتر کنیم تصویر تشکیل شده از دوست شما تارتر به نظر می رسد.

تاثیر دیافراگم بر روی فوکوس و وضوح تصاویر در دوربین های مداربسته باعث شده تا کاربرد دیافراگم اتوماتیک در دوربین های مداربسته بسیار محدود شود. بدین ترتیب تولید کنندگان دوربین های مداربسته سعی کرده اند، دیافراگم دوربین را تا جای ممکن کوچک نگه داشته تا از این طریق بتوانند در بازه بزرگی از تصویر فوکوس را حفظ نموده و تصاویر را با وضوح بهتری ارائه نمایند. تقریبا می توان گفت که هیچ یک از دوربین هایی که دارای لنز ثابت هستند دیافراگم قابل تنظیم ندارند. دیافراگم اتوماتیک را تنها می توانید در دوربین های مداربسته باکس با لنزهای قابل تنظیم ببینید.

عدد F در دیافراگم

بازه دیافراگم دوربین مداربسته را معمولا در کنار مشخصه های نور (حداقل نور مورد نیاز) می نویسند و آن را با عدد F نمایش می دهند. به میزان قابیلت لنز دوربین جهت عبور دادن نور عدد F گفته می شود. بازه دیافراگم در بیشتر دوربین های مداربسته f1.2 یا f1.4 است. بعضی از انواع دوربین با چیپ تصویر بزرگتر ممکن است دیافراگم های بزرگتری هم داشته باشند.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂