در این مقاله می خواهیم به آموزش نحوه سوکت زدن کابل های شبکه بپردازیم. اما ابتدا به معرفی دو کابل شبکه که استفاده از انها در سیستم های مداربسته و نظارتی رایج است می پردازیم همانطور که می دانید کابل های شبکه رایج که در نصب دوربین های مداربسته استفاده می شوند شامل CAT5 و CAT6 هستند که از لحاظ ظاهری مشابه با یکدیگر هستند و ممکن است شما  در انتخاب هر کدام دچار اشتباه گردید. به طور کلی دو راه برای تشخیص این دو نوع کابل وجود دارد:

  1. توجه به اعداد و نوشته های چاپ شده بر روری کابل که اگر کابل مدل استانداردی باشد حتما مشخصات بر روی آن درج شده است.
  2. راه دیگر برای تشخیص این دو کابل این است که ضخامت کابل CAT5 همیشه کمتر و نازک تر از کابل CAT6 است.

تشخیص این دو نوع کابل به شما کمک می کند تا بتوانید از سوکت مربوط به همان کابل استفاده کنید.

حال نوبت به تشخیص نوع سوکت هر کابل می رسد. به این روش که در سوکت های CAT5 دندانه های داخلی سوکت همگی به یک شکل در کنار هم ردیف شده اند ولی دندانه ها سوکت CAT6 به صورت یکی در میان روی هم قرار داشته و ضخامت و فاصله بین دندانه ها از هم بیشتر است.

تجهیزات لازم برای سوکت زدن کابل شبکه

در آموزش زیر نحوه سوکت زنی کابل CAT5 شرح داده شده است:

  1. کابل CAT5 به متراژ لازم
  2. یک جفت سوکت RJ-45 که همان سر کابلی RJ-45 می باشد. RJ مخفف Registered Jack است.
  3. Crimper یا پرس شبکه برای محکم کردن سر RJ-45
  4. سیم چین برای بریدن قسمت های اضافه ی سیم
  5. یک Cable Tester برای تست صحیح بودت عملیات سوکت زنی

نحوه سوکت زنی

زدن سوکت شبکه یکی از قسمت های مهم در نصب دوربین مداربسته تحت شبکه است که شامل هفت مرحله زیر است:

1. ابتدا پوشش پلاستیکی سر کابل شبکه را به اندازه حدود 2.5سانتی متر مانند شکل بریده تا سیم های داخل آن مشخص گردند. برای این منظور می توانید از سیم چین یا کاتر استفاده کنید.

آموزش زدن سوکت شبکه2. رشته های سیم های موجود در کابل را کاملا از هم جدا نموده و آنها را با توجه به رنگبندی شان به صورت زوج درآورید. (برای مثال کابل نارنجی و سفید نارنجی در یک زوج قرار می گیرند)

آموزش زدن سوکت شبکه3. با توجه به نوع اتصال مورد نظرتان که می تواند از نوع straight یا cross باشد، سیم ها را در دست مرتب می کنید. ترتیب رنگ سیم ها برای هر یک از انواع اتصالات در شکل زیر نشان داده شده است. همانطور که در شکل مشاهده می کنید در اتصال کراس یکی از سرهای کابل دارای رنگ بندی متفاوتی است. در ادامه به کاربرد کابلهای کراس و تفاوت آنها اشاره خواهیم کرد.

آموزش زدن سوکت شبکه4. پس از مرتب کردن رنگ ها با توجه به اتصال آنها، سر سیم ها را صورت کاملا صاف می برید به نحوی که حدود 1.3 سانتی متر از سیم ها بدون پوشش بماند. توجه کنید که بیشتر از این مقدار سیم ها را لخت نکنید زیرا باعث می شود کابل به خوبی به سوکت متصل نشود.

آموزش زدن سوکت شبکه5. پس از قیچی کردن سیم ها آنها را به همان صورت وارد سوکت نموده تا همانند شکل زیر شوند. توجه داشته باشید که سیم ها حتما مانند عکس تا انتهای سوکت رفته باشند. به نحوه قرار گیری پوشش پلاستیکی انتهای کابل (آبی رنگ در این شکل) هم توجه داشته باشید که حتما باید در داخل سوکت قرار بگیرد.

آموزش زدن سوکت شبکه6. در مرحله نهایی سوکت را مانند شکل به وسیله دستگاه پرس یا Crimper، پرس کنید. برای این کار دسته های پرس را محکم فشار دهید تا از اتصال درست سیم ها با سر سوکت مطمئن شوید.

آموزش زدن سوکت شبکه7. در پایان می توانید جهت اطمینان از اتصال صحیح کابل ها از دستگاه تستر شبکه استفاده کنید. اگر کابل از نوع معمولی باشد باید چراغ های دستگاه هر کدام با عدد روبروی خود روشن شود .اگر هر کدام روشن نشد بدانید که آن سوکت ایراد دارد و ممکن است یک یا چند رشته آن به درستی با فلز سر سوکت اتصال نداشته باشد. اگر هم دستگاه حالت کراس را نشان داد بدانید که در ترتیب رنگها اشتباه کردید و باید بررسی کنید و بعد از پیدا کردن ایراد سیم را چیده و یک سوکت جدید بزنید.

آموزش زدن سوکت شبکه

کاربرد کابل شبکه Cross و Straight

در صورتی که نیاز داشته باشید تا دستگاهی را به سوئیچ یا روتر متصل نمائید باید از اتصال استریت استفاده کنید. همچنین در رابطه با NVR های POE نیز که برای هر دوربین سوکت متفاوتی دارند باید از اتصال استریت استفاده نمود. اما در صورتی که نیاز به اتصال مستقیم دوربین شبکه به کامپیوتر باشد باید از اتصال کراس استفاده کنید.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂