دوربین هایی که قابلیت پلاک خوانی دارند، از جمله دوربین های مداربسته حرفه ای هستند که با استفاده از یک نرم افزار داخلی عمل شناسایی و ضبط پلاک خودرو ها حتی در هنگام حرکت را انجام می دهند. با تجهیز مراکز کنترل ترافیک با دوربین های با قابلیت تشخیص پلاک، امکان تجزیه، تحلیل و ضبط پلاک با دقت بالا در هرگونه شرایط سخت از جمله آب و هوای بد، سرعت بالای وسائط و مشکلات مربوط به تداخل نور چراغ خودرو ها میسر می گردد.

بسترسازی و تجهیز اماکن با استفاده از این دسته از دوربین های مداربسته قاعدتا بسیار پیچیده تر و تخصصی تر از نصب دوربین های معمولی است. زیرا این دوربین ها قادرند حرکت خودروها را از مسافت های دور حتی در سرعت های بالا و نور آزاردهنده چراغ آنها ضبط نموده و پلاک آنها را تشخیص دهند.  تمامی اطلاعات خودرو ها و پلاک با استفاده از پارامترهای زمانی موجود در نرم افزار قابل جستجو و دسترسی هستند.

ویژگی های دوربین مداربسته پلاک خوان چیست؟

1. رزولوشن تصویر دوربین

اولین و مهمترین خصوصیت در این دوربین ها روزولوشن بالا و یا کیفیت تصویر مناسبی است که ارائه می دهند. مسلما همانطور که می دانید هر چه رزولوشن بالاتر باشد، تصویری واضحتر خواهید داشت و قابلیت پلاک خوانی نیز برای بردهای بالاتر فراهم خواهد شد.

2. قابلیت  WDR

ویژگی دیگر دوربین های پلاک خوان وجود  قابلیت WDR روی آنهاست. مکانیزم WDR تاثیر چشمگیری در جلوگیری از عدم وضوح تصویر در تداخل های نوری دارد. به دلیل آنکه معمولا دوربین های پلاک خوان در معرض نور شدید اتومبیل ها قرار دارند وجود این قابلیت در دوربین های پلاک خوان الزامی و بسیار مهم است.

3. قابلیت دید در شب IR

امکان دید در شب نیز یکی از ویژگی های مهم این نوع از دوربین هاست. برد دید در شب  باید در حد برد پلاک خوانی دوربین باشد.

تشخیص پلاک در دوربین های آنالوگ

اگر دوربین های شما از نوع آنالوگ هستند، امکان داشتن تصاویری با  رزولوشن بیشتر از 720TVL را نخواهید داشت. رزولوشن 720TVL به طور تقریبی برابر با 0.5 مگاپیکسل در مقیاس اندازگیری دیجیتال است که رزولوشن واقعا پایینی است.

با این وجود دوربین های آنالوگ با کیفیت، در زاویه دید 75 درجه (با استفاده از لنز رایج 3.6mm) تا فاصله 3 متری امکان تشخیص پلاک را دارند. برای ارتقا برد پلاک خوانی در دوربین های آنالوگ می توان از لنزهایی با فاصله کانونی بالاتر استفاده کرد. به این ترتیب زاویه دید شما کاهش یافته اما در عوض عمق دید بیشتری در تصویر خواهید داشت. برای مثال یک لنز 12 میلی متری، زاویه دید 25 درجه ای دارد اما امکان پلاک خوانی تا برد 10 متر را برای شما فراهم می کند.

تشخیص پلاک در دوربین های مداربسته تحت شبکه

کیفیت پلاک خوانی در دوربین های تحت شبکه با توجه به اینکه رزولوشن های بالاتری دارند، به مراتب بهتر است. این دوربین ها برد های بالاتری را پوشش می دهند. بنابراین استفاده از این دوربین ها برای عمل پلاک خوانی توصیه می شود. البته باید همانطور که می دانید، دوربین های مداربسته دیجیتال قیمت بالاتری نسبت به دوربین های آنالوگ دارند.

کاربرد های دوربین های پلاک خوان

  • با استفاده از دوربین های مداربسته پلاک خوان می توان پارکینگ های عمومی را به گونه ای مدیریت نمود که پرداخت وجه، و یا ورود و خروج خودرو ها آسانتر شده و یا حتی به صورت خودکار انجام شود.
  • از دوربین های پلاک خوان می توان در مدیریت حمل و نقل و ترافیک فرودگاهها ، به جهت اطمینان از این مسئله که تنها وسایل نقلیه مجاز اجازه دسترسی به خطوط تاکسی و یا خطوط حمل و نقل عمومی را دارند، استفاده نمود.
  • از این نوع دوربین ها می توان در مکان هایی استفاده نمود که در آن درب های ورودی تنها برای وسایل نقلیه مجاز باز شده و پلاک همه خودروهای بازدید کننده به طور خودکار ثبت می شوند.
  • این دوربین ها می توانند عملکرد هشدار دهنده داشته باشند و در هنگام ورود وسیله نقلیه غیر مجاز هشدارهای لازم را بدهند.

نقش دستگاه ضبط در تشخیص پلاک خودرو

بالاخص در سیستم های آنالوگ، دستگاه ضبط کننده DVR و رزولوشن ضبط آن تاثیر زیادی در عمل پلاک خوانی خواهد داشت. تا جای ممکن بهتر است سعی شود از DVR ای استفاده کنید که تصاویر را در حالت D1 یا WD1 و 25 فریم در ثانیه ضبط میکند. در صورتی که دستگاه ضبط کننده  کیفیت خوبی نداشته باشد، کیفیت ضبط شما کاهش یافته و هزینه صرف شده در خرید دوربین با کیفیت به هدر خواهد رفت.

پیشنهاد کارشناسان نصب دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در بازار فروش و نصب دوربین مدار بسته، وجود برندهای فیک و تقلبی است که انتخاب را برای مشتریان سخت کرده است. از طرفی گروهی از مشتریان براین باورند که برندهای اصلی، گران قیمت هستند بنابراین هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنیم کالای بهتری را خریداری کرده ایم. این موضوع به طور صد در صدی صحیح نیست و برندهای فیک نیز ممکن است با قیمتی بالا به فروش برسد. بنابراین توصیه می شود برای خرید دوربین مداربسته به نمایندگی های مجاز برندهای معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

021-88500020

به این مطلب امتیاز دهید 🙂